הורי וילדי ישראל מחכים בימים אלה בשקיקה לפתיחתה של מערכת החינוך לאחר תום הסגר השלישי. במקביל, חדשות לבקרים עולות לכותרות ידיעות על ההשלכות הנפשיות שיש לשיתוקה הממושך של מערכת החינוך על הדור הצעיר. מלבד מקסיקו, ישראל הינה המדינה היחידה שלא הצליחה לפתוח את מערכת החינוך במלואה אפילו ליום אחד מאז חודש ספטמבר האחרון וסגרה אותה לא פעם לתקופה ממושכת. זאת בעוד מדינות אחרות כבר הצליחו לייצר מודלים קבועים ומסודרים לשמירה על רצף חינוכי גם בימי קורונה.

"התפרצות מגיפת הקורונה יצרה מצב בלתי אפשרי וחדש בכל העולם בנוגע להתמודדות עם בתי הספר והילדים", אומר פרופ' יוסי הראל־פיש, מומחה בינלאומי לבריאות הציבור ובריאות נוער, ראש תוכנית המחקר הבינלאומי על בריאותם ורווחתם של בני נוער בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר־אילן והחוקר הראשי של ארגון הבריאות העולמי בישראל. "בכ־30 ממדינות אירופה מיד סגרו את בתי הספר כאשר החלה ההתפרצות הגדולה. אלא שלאחר מכן, המדינות השונות התחילו לאט־לאט לבחון כל מיני מודלים שיאזנו בין הצורך החשוב להשאיר את הילדים בתוך מסגרות חינוכיות - גם מבחינה פדגוגית וגם מבחינת ההשפעה הרגשית, הנפשית והחברתית – ובין החשש להידבק".

בני גנץ בפתח ישיבת הממשלה על פתיחת מערכת החינוך (צילום: טל עוז, משרד הביטחון)

ביציאה מהסגרים הקודמים יושם במערכת החינוך הישראלית מתווה "לומדים בביטחון" שקבע עקרונות להפעלת מערכת החינוך בשנת הלימודים בשגרת הקורונה לפי שכבות הגיל השונות, בהם למידה משולבת סינכרונית וא־סינכרונית, חלוקה לקפסולות, המלצה על פעילות חינוכית במרחבים פתוחים ועוד. על פי המתווה הנוכחי לפתיחת מוסדות החינוך, שעד למועד סגירת הגיליון טרם אושר בממשלה, יחודשו הלימודים בחלק מהכיתות לפי שיטת הרמזור הדיפרנציאלית, כלומר בערים ירוקות וצהובות פתיחה של הגיל הרך, כיתות א'־ד' וי"א־י"ב, ואילו בערים כתומות ואדומות הלימודים יתנהלו בחצאי כיתות באוויר הפתוח, לסירוגין, יום כן יום לא.

פרופ' הראל־פיש בטוח שיש לנו מה ללמוד מעולם. "מחודש אפריל החלו ניסיונות שונים בעולם לבנות מודל שיאפשר איזון, כאשר המטרה הייתה למצוא דרך להחזיר ילדים בצורה הדרגתית, נכונה ובטוחה למפגשים פיזיים בבתי הספר", הוא אומר. "מדינות שבאמת הצליחו בכך הן אלה שהקימו ועדות היגוי רציניות של אנשי מקצוע, בהם נציגים ממערכת החינוך, הבריאות, הרשויות המקומיות, הורים ומורים. כולם ישבו יחד ולאט־לאט פיתחו מודל. המודלים המוצלחים כיום בעולם עובדים לפי שיטת הרמזור או השיטה ההיברידית (המשלבת בין למידה פרונטלית ובין לימודים מקוונים – א"ש) או שילוב של השתיים. עיקרון אחד חשוב בכל המודלים האלה הוא הקבוצות הקטנות, וידוא שילדי הקבוצות השונות לא מתערבבים עם קבוצות אחרות, ושמירה על צוות המבוגרים שנמצא בבתי הספר".

פרופסור יוסי הראל פיש (צילום: דוברות אוניברסיטת בר אילן)
פרופסור יוסי הראל פיש (צילום: דוברות אוניברסיטת בר אילן)


אילו מדינות כן הצליחו לגבש נוסחה?
"המדינות שהובילו באירופה בתחילת הקורונה את שיטת הרמזור הן בלגיה, נורווגיה, אוסטריה וגרמניה. המודל של פתיחת בית הספר - כמה תלמידים יכולים להגיע, באילו ימים - נקבע על פי צבע הרמזור. ככה מצמצמים את הסיכון, ורק באזורים ירוקים מאפשרים לתלמידים להגיע, וגם אז בקבוצת קטנות. בחו"ל יש כמה מודלים ללמידה בקבוצות קטנות: חלק מהקבוצות, למשל, לומדות במרחבים פתוחים, וחלק אחר בכיתות; שיטה אחרת היא לחלק את הילדים לקבוצות בבוקר ואחר הצהריים; שיטה נוספת היא חלוקת הימים בין הקבוצות. בגרמניה ובקרואטיה נוהגים כיום בשיטה ההיברידית המשלבת כאמור למידה בבית הספר עם למידה מרחוק. גרמניה ובלגיה משלבות את השיטה ההיברידית עם שיטת הרמזור. בכל מדינות הללו המודל ההיברידי הוא מאוד מסודר – ברור לכולם מהם הימים שלומדים בתוך בית הספר ומהם הימים שבהם לומדים בבית".

מה עם סין?
"סין, המדינה שבה החלה ההתפרצות, הייתה המדינה הראשונה שגם החלה לצאת מהתחלואה וגם החזירה את הילדים למערכת החינוך בצורה מאוד הדרגתית, לפי גילאים. בהתחלה חזרו גני ילדים, אחר כך תלמידי הבגרויות. היום כולם לומדים שם רגיל, ואם יש התפרצות, סוגרים אזור מסוים. בסין גם חייבו את כל בתי הספר שכל ילד יישב בשולחן נפרד, שיהיו מרחקים בין השולחנות וייפרשו עליהם יריעות פלסטיק. מאוד מקפידים שם על ריחוק וחבישת מסיכות, והאוכלוסייה שם מצייתת".

שהמנהל יחליט

"בתחילת המגיפה רוב המדינות בחרו לסגור את מערכת החינוך, אך עם הזמן ראינו אצלן פתרונות מגוונים", אומר גם יזהר אופלטקה, פרופ' למנהל ומדיניות החינוך בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. "בבריטניה, למשל, יש בימים אלה סגר, אבל הגנים ובתי הספר היסודיים פתוחים שם לילדים של עובדים חיוניים, כאשר ההגדרה של 'חיוניים' היא רחבה, ולא רק רופאים. בסינגפור, למשל, שהיום היא כבר מדינה נקייה, סגרו את מערכת החינוך בפעם הראשונה עם פרוץ הקורונה, אבל את החופשה הגדולה שהייתה אמורה להיות להם בחודש יוני - הגדירו כזמן למידה. למעשה הם סגרו את בתי הספר באפריל ובמאי ואמרו למורים שהחופשה שלהם הוקדמה למאי, ושביוני הם חוזרים ללמד. זאת להבדיל מישראל, שבה לא נוגעים בחופש הגדול. ביפן, לאחר שהממשלה סגרה את מוסדות החינוך וספגה ביקורת ציבורית, הוחלט כי ההכרעה תעבור למחוזות השונים, כלומר כל ראש מחוז מחליט על המשך הלימודים בהתאם למצב התחלואה. גרמניה היא פדרציה, וגם שם ההחלטה אם לסגור הייתה בידי המדינות המרכיבות את הפדרציה".

פרופ' יזהר אופלטקה (צילום: דוברות אוניברסיטת תל אביב)
פרופ' יזהר אופלטקה (צילום: דוברות אוניברסיטת תל אביב)


מה דעתך על ההתנהלות בישראל?
"ישראל הרשתה לעצמה לסגור את מערכת החינוך ללא מצמוץ, וזה בעיניי עוול נוראי לילדים שלנו", אומר פרופ' אופלטקה. "נדמה שאין מחשבה על ההשלכות הקשות על הילדים, על ההשפעות הפסיכולוגיות והרגשיות הקשות עליהם, על הניתוק שלהם מהחברים, הבדידות. באפריקה, בהתחלה חלק מהמדינות סגרו את מוסדות הלימוד, והסגירה הזו הובילה לעלייה בפגיעה מינית בילדים, לעלייה בשיעור ההריונות בגילאי תיכון וגם לעלייה בתופעה של נישואי קטינות".

לדברי פרופ' אופלטקה, במדינות רבות בעולם המערבי המפתח לפתיחת מערכת החינוך כרוך במתן אוטונומיה למחוז, לעיר ולמנהלי בתי הספר. "המנהל יודע מהם הצרכים של הקהילה שלו", הוא אומר. "המנהל יכול לומר: 'סגרתי בית ספר, אבל השארתי כיתה אחת לילדים שזקוקים לכך'. צריך שמשרד החינוך יאפשר לבתי הספר אוטונומיה בזמן משבר. זה מה שאנחנו רואים בעולם. הוויכוחים שאנחנו רואים פה, לא קיימים שם. ערים ירוקות ואדומות לא יקבלו את אותו היחס".

מה עוד אפשר ללמוד מהעולם בכל הנוגע למודלים של למידה בקורונה?
"במדינות שבהן השאירו את מערכת החינוך פתוחה בחלקה, למשל אוסטרליה וסינגפור, הקפידו בצורה בלתי רגילה על מסיכות, ריחוק חברתי וקפסולות. היו הרבה מדינות שעברו ללמידה מרחוק, אבל הממשלות שלהן השקיעו בתשתית אינטרנטית. בבולגריה, למשל, המדינה פתחה למורים ולתלמידים חשבונות זום. בנוסף, הם ביקשו ממוציאים לאור להעביר את הספרים שלהם לרשת. היו שני ערוצי טלוויזיה ממלכתיים ששידרו במקביל למי שאין לו אינטרנט. בחלק ממדינות אירופה אפילו הגיעו להסכמות עם חברות תקשורת להורדת מחירים בתקופה זו על מנת להנגיש את הלמידה מרחוק".

"בעולם עובדים בצורה יותר דיפרנציאלית", מבהיר גם ד"ר אדם הישראלי מהפקולטה לחינוך בסמינר הקיבוצים. "על פי נתוני המטה לביטחון לאומי, למשל, רואים שבסלובניה גני הילדים וכיתות א'־ג' נפתחו השבוע ב־9 מחוזות מתוך 12, על פי נתוני התחלואה בכל מחוז. יש גם הרבה מקומות שבהם מערכת החינוך הייתה פתוחה רוב השנה, למשל דנמרק. בדנמרק מערכת החינוך נסגרה לחודש וחצי בלבד מ־25 בדצמבר עד 7 בפברואר, אבל גם אז משפחתונים ומעונות לילדים מגיל שנה עד חמש נותרו פתוחים".

ד"ר אדם הישראלי (צילום: אפרת אשל)
ד"ר אדם הישראלי (צילום: אפרת אשל)


לדברי ד"ר הישראלי, כשמשווים בין מצב מערכת החינוך במדינות השונות בתקופת הקורונה, צריך להשוות "בין תפוחים לתפוחים". "יש מדינות דלילות באוכלוסייה כמו פינלנד, שבה מערכת החינוך פתוחה כל הזמן", הוא אומר. "אומנם בפינלנד יש אותו מספר תושבים כמו במדינת ישראל, אבל היא הרבה יותר גדולה בשטח. משתנה נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא את ההומוגניות של האוכלוסייה. בפינלנד האוכלוסייה די הומוגנית, מעט מהגרים, ואילו בישראל יש מגזר ערבי, מגזר חרדי. לכל מגזר כזה יש מנהיגות משלו, תפיסת עולם שונה ביחס לחוקים של המדינה, וגם אורחות חיים שונים".

מגששים באפלה

לעומת מדינות אחרות, נראה שבישראל התקשו עד כה לדבוק במודל אחד נכון. "בשל הורדות ידיים במערכת הפוליטית, אצלנו כל שני וחמישי מחליטים על מודל חדש", אומר פרופ' הראל־פיש. "מדוע לא הצלחנו להגיע למתווה אחד מסודר בכל החודשים שחלפו? בכל דוח בינלאומי שמדבר על מצב התחלואה בבתי הספר, ישראל מוזכרת בתור המדינה היחידה שחזרה ללימודים בלי ריחוק חברתי במאי 2020, וכתוצאה מכך הייתה התפרצות אדירה של תחלואה בבתי הספר. אבל גם מאז לא למדנו לעבוד בצורה נכונה ולבנות תוכנית מבוססת נתונים שמסתמכת על הצלחות של מדינות אחרות בעולם".  

בית ספר ביפן בתקופת הקורונה (צילום: רויטרס)
בית ספר ביפן בתקופת הקורונה (צילום: רויטרס)


"אף אחד בעולם עדיין לא הספיק לעשות מחקרים מעמיקים איך נכון לנהוג, כולם עדיין מגששים באפלה", אומר ד"ר הישראלי. "אבל כאמור בעולם נדמה שלוקחים יותר משתנים בחשבון: הרווחה הנפשית, הבדידות, הסטרס של התלמיד ושל ההורים. צריך לחשוב באופן הוליסטי על כל הבעיות שהשבתת מערכת החינוך מייצרת ולמצוא פתרונות יצירתיים. למשל באיטליה, כיום בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים פתוחים כרגיל. באזורים המסווגים כאדומים התיכונים סגורים עד תאריכים מסוימים, ואילו במקומות אחרים התיכונים פתוחים במתכונת של למידה לא פחות מ־50% מהזמן בבית הספר. מה שדרוש זו חשיבה יצירתית ומתן אוטונומיה. ככל שישחררו יותר סמכויות לרשויות המקומיות, הן יוכלו למצוא פתרונות מותאמים למצב התחלואה. למשל, תלמידים שיוכלו ללמוד בקבוצות של 15 איש בחוץ, כאשר הרשות תדאג לגייס כוח אדם, וגם להשמיש ללמידה מבני ציבור שעומדים בימים אלה ריקים. יש הטוענים שפתרונות דיפרנציאליים מגדילים את אי־השוויון כי רשות חזקה יותר תצליח לתת פתרונות יותר טובים, אבל מצד שני כרגע כל התלמידים יושבים בבית".