על רקע המורכבות שהביאה עמה הקורונה למערכת החינוך, עולות לאחרונה קריאות חדשות לבטל לאלתר את בחינות הבגרות של השנה.
לדברי המצדדים ביוזמה, "חייבים להתייחס אל משבר הקורונה כהזדמנות 'להזיז את הגבינה' - לחשוב בצורה חדשנית ויצירתית כדי לשנות פרדיגמות במערכת וכדי למצוא חלופות למבחני הבגרות ככלי להערכת בוגרי מערכת החינוך", כפי שסבור אלעד כהן, תיכוניסט ממרכז הארץ.

גם שירה רובין, מחנכת כיתה י"א, מציינת כי "התלמידים ממילא כמעט שלא היו השנה בבתי הספר. אחרי שכבר שינינו את כל שיטת הלמידה, זאת ההזדמנות שלנו לשנות גם את שיטת הבחינות. באופן אישי במשך כל השנה האחרונה בחנתי את התלמידים שלי בצורה קצת אחרת ואת כל הבחינות קיימתי עם חומר פתוח. צריכים להודות שאנחנו המורים כבר יודעים שהתלמידים מעתיקים בזום ולכן פשוט שיניתי את אופי הבחינה בהתאם".

מי שנרתמה ליוזמה היא ח"כ ענת כנפו מיש עתיד. כנפו טוענת כי "לאחר שנה קשה כל כך, שעברה על מערכת החינוך, בחינות הבגרות לא ישקפו את היכולות האמיתיות של התלמידים". ח"כ כנפו מציעה למצוא פתרון אחר בדמות ביטול מוחלט של הבגרויות לשנה זו ולא רק הורדת מספרן לחמש בחינות בגרות, כפי שהוחלט במשרד החינוך. לדבריה, "עצם בחירת הנושא הנחקר, מחברת את התלמיד ממקום של רצון וסקרנות לחקור וללמוד ולא רק מתייחס לחומר הנלמד בתקופת הזום המאוד לא אפקטיבית. ניתן גם לחבר יותר ממקצוע אחד בעבודה אחת".

כנפו קוראת למל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) להיות שותפים למהלך ולמנות לטובת העניין מרצים בכירים כדי שינחו את התלמידים בעבודות החקר. "זה יהיה פיילוט שיחבר בין האקדמיה לתיכון, ויאפשר מדידה אפקטיבית של יכולתו של התלמיד והתאמת מיומנויות הלמידה הנדרשות לאקדמיה".

"בהזדמנות זו ניתן גם לדון במהימנות המבחנים הפסיכומטריים כמנבאי הצלחה באקדמיה. אני קוראת לנציג המל"ג, ליו"ר ארגון המורים רן ארז, ליו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף וליו"ר מועצת התלמידים להצטרף לצוות המומחים שהקמתי ולחשוב יחד על פתרון שיאפשר גמישות ויציאה טובה מהמשבר הזה – אולי אפילו יציאה למקום משופר", מוסיפה כנפו.