לאחר חודשים ארוכים של למידה ניגשו אתמול תלמידים רבים ברחבי הארץ לבחינת הפסיכומטרי. בשל מגיפת הקורונה פוצלה הבחינה למספר מועדים, והיא צפויה להתקיים גם היום ומחר. אלא שבניגוד לבחינות קודמות שנערכו במהלך תקופת הקורונה – לקראת זו הנוכחית יצאה הנחיה חדשה, שלפיה לתלמידים אסור לאכול במהלך הבחינה, וכן חלה חובת עטיית מסיכה במהלך כל זמן השהייה בכיתה שבה מתקיים המבחן.

בהודעה שנשלחה לנבחנים נכתב: "יורשו להיכנס לכיתה רק נבחנים שהוזמנו אליה ועוטים מסיכה. על הנבחן לעטות מסיכה כל הזמן". עוד הודגש כי "בהתאם להנחיות משרד הבריאות, השתייה בזמן הבחינה מותרת, אולם האכילה אסורה".

למעשה, מדובר בשינוי חד מההנחיות הזכורות מהבחינות הקודמות. לשם ההשוואה, כך נכתב באתר המרכז הארצי לבחינות והערכה בחודש מאי האחרון, בטרם החל מבצע החיסונים ובעיצומו של גל התחלואה השני: "לאחר מאמצים משותפים של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה (מאל"ו), ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) והמועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), הסכים משרד הבריאות לבטל את הנוהל המחייב לעטות מסיכה כל זמן הבחינה. שאר ההנחיות שנשלחו לנבחנים עודן בתוקף".

כאמור, ההנחיות החדשות שנשלחו לנבחנים – סותרות לחלוטין את האמור. מתן בן־עמי (24), שניגש מחר לבחינה, מספר: "זו התנהלות לא הוגנת. נבחנים מתכוננים למבחן הזה חודשים מראש, סופרים לעצמם מה יאכלו ובאיזה זמן ואיך להתכונן פיזית ונפשית, ומשתדלים להיבחן בחזרות בתנאים הדומים למבחן האמיתי. ואז פחות משבוע לפני המבחן, באים ומשנים את ההנחיות ככה שהאימון כבר לא שווה כלום".

בן־עמי מוסיף: "כבר שנה שהפסיכומטרי מתקיים תחת הנחיות קורונה, ובאף מועד - וניגשתי לכמה בשנה האחרונה - לא נתבקשנו לשים מסיכה. זה פשוט הזוי שדווקא עכשיו כשהרוב מחוסנים או מחלימים, הם נזכרו לדרוש את זה. לא הגיוני לבקש מנבחן במשך ארבע שעות לשים מסיכה ולא לאכול. אי אפשר להצליח ככה".

בתגובה לדברים פנה משרד החינוך למועצה להשכלה גבוהה, ואלה העבירו את הכדור למשרד הבריאות. ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "לא היה שום שינוי לאחרונה בהנחיות לבחינות. נדרשת עטיית מסיכה לאור שהות ממושכת של קהל גדול בחדר סגור".