תמר לנגבורד, מורה לאנגלית בתיכון בשוהם, מתחזקת חשבון טיקטוק הכולל 84 אלף עוקבים ומעל שישה מיליון לייקים וצפיות. “ראיתי בזה קצת אמצעי לנצח את התלמידים במשחק שלהם", היא מספרת. “מה שיפה בטיקטוק זה שהתלמידים נכנסים לשם מרצונם החופשי, ויש לי 84 אלף ילדים בגילי בית ספר שעוקבים אחרי מורה מרצונם החופשי, ואף אחד לא מכריח אותם להקשיב לי. כשאני נוגעת שם בנושא חינוכי, זה פותח להם את הראש והם מגיעים לכיתה יותר בטוחים בחומר".
לנגבורד, המופיעה בטיקטוק כ־tamar.lang@ לא לבד: בחודשים האחרונים, בצל הקורונה, החלו עוד ועוד מורים ומחנכים להנגיש לתלמידיהם את התכנים החינוכיים גם בטיקטוק. חלקם הפכו לכוכבי רשת של ממש עם עשרות ולעתים מאות אלפי עוקבים, מיליוני צפיות ולייקים, וקהל עצום של תלמידים המצפים לסרטון הבא שלהם. “הטיקטוק ככלי עזר חינוכי היא פה כדי להישאר", אומרת לנגבורד. “זה כרטיס הכניסה שלנו לעולם של הילדים. אני מעלה בממוצע סרטון אחד ביום, ומשתדלת להשקיע בזה כי אני רואה את האפקט".
התוכן שגרם לי להתפוצץ היה חשיפה בצורה מופרכת ומוגזמת סודות של מורים, כמו למשל שבקיץ שמים את המורים בטעינה. זה הגיע לרמה שילדים שאני לא מכירה עוצרים אותי ברחוב כדי להצטלם איתי סלפי. בהתחלה זה היה קצת מוזר שמישהי בת 12 רוצה להצטלם עם מורה בת 33, אבל התרגלתי. כשצברתי מספיק פופולריות החלטתי לנצל את הפלטפורמה כדי ללמד אנגלית ולתת ערך מוסף".
מורה נוספת לאנגלית שהפכה לאושיית טיקטוק היא שני ספיר, המלמדת בבית הספר הריאלי בחיפה ומתחזקת חשבון בשם shanisapir4@ הכולל 37.4 אלף עוקבים ולמעלה מ־800 אלף לייקים.
“פתחתי חשבון בקורונה כי חשבתי מה לעשות כדי לדבר לתלמידים ולהמשיך להעביר להם תכנים חינוכיים", מספרת ספיר. “לאט־לאט האלגוריתם של טיקטוק האכיל אותי בעוד מורים שהנגישו תכנים חינוכיים בטיקטוק, והבנתי שזה כלי שעובד. בזום זה לא עבד כל כך, אז חיפשתי דרכים חדשות לעשות דברים חדשים והחלטתי להעלות תכנים בטיקטוק. מהר מאוד הבנתי שזה יעיל ומעולה".
הפריצה של ספיר הגיעה עם הסרטון השני שהעלתה, אשר זכה בתוך 24 שעות ליותר מ־100 אלף צפיות: “העליתי טכניקות לפתור סיפור UNSEEN, וזה הפך לוויראלי. כל התלמידים שהגיבו לי, שאינם התלמידים שלי בהכרח, אמרו לי שזה סייע להם בבחינות, אז הבנתי שיש פה משהו. אני משתדלת להעלות חמישה סרטונים בשבוע, ובעיקר מתרגשת לקבל פידבקים מתלמידים שזה מסייע להם".
דני בולר, מורה למתמטיקה בגימנסיה הרצליה בתל אביב, מוכר לילדי הטיקטוק בשם Ask dani. החשבון שלו כולל 120.7 אלף עוקבים ומעל לארבעה מיליון לייקים. "כשהתחילה הקורונה התחלתי ללמד את התלמידים שלי מתמטיקה בזום, אבל מהר מאוד הבנתי שזה לא קל ולא מסתדר לכולם, אז החלטתי להכין מצגות מתמטיקה רציניות ליוטיוב", מספר בולר.
"ואז ידידה שלי המליצה לי לפרסם את המצגות בטיקטוק כי כל הילדים נמצאים שם. התחלתי לעשות את זה, אבל אז נולד לי ילד ונגמר לי הזמן להכין מצגות, אז סתם התחלתי לדבר למצלמה על נושאים מתמטיים שהתחשק לי לדבר עליהם, וזה תפס".
גם לביא שחר, מורה לפיזיקה בבית הספר הפרטי “טבע הדברים" בנס ציונה, נהנה מהצלחה ויראלית כשחשבון הטיקטוק שלו, teacherlava@, מונה 62.2 אלף עוקבים ומעל 2.8 מיליון לייקים. “נכנסתי לזה בתקופת הקורונה מתוך סקרנות לדעת מדוע התלמידים שלי כל הזמן בטיקטוק", מספר שחר.
“התחלתי להעלות בשביל הכיף בדיחות שלא זכו להצלחה משמעותית עד שבדיחה אחת הצחיקה הרבה ילדים והגיעה לרבע מיליון צפיות. הילדים שאלו אותי לאיזה מקצוע אני מורה, אמרתי שאני מורה לפיזיקה, ובתוך זמן קצר הערוץ שלי הפך להיות ערוץ למענה על שאלות בפיזיקה. עם הזמן התרחבתי לערוץ למענה על שאלות בנושאי ביולוגיה וגם בנושאי חינוך, לבוש וערכים חינוכיים".
“יש לי ערוץ יוטיוב שאני מלמד בו היסטוריה, ושם השיעורים מלאים ומפורטים", אומר בובר. “התלמידים שלי ביקשו ממני לפתוח את הטיקטוק ואמרו לי שאני חייב להיות שם כי זה יגרום לילדים נוספים להצטרף לערוץ היוטיוב שלי ולצפות בשיעורים, אז הלכתי על זה. בהתחלה חשבתי שזו פדיחה שיראו אותי, אדם מבוגר, בטיקטוק ויצחקו עליי. בהמשך הבובה ישראל הפכה להיות גימיק".
לפני הקורונה הייתי מקיימת שיעורי חינוך נגד הטיקטוק והייתי מסבירה שזה מפריע להם בלימודים וגורם להם לעשות תאונות וכו’. השינוי נוצר בקורונה - רציתי לתקשר עם התלמידים שלי ולהוציא להם סרטונים מצחיקים, אז הבת שלי, שהיה לה טיקטוק, הראתה לי איך זה עובד".
בהמשך החליטה גורי להשתמש בחשבון כדי להנגיש לתלמידים תכנים העוסקים בזכויותיהם. “יום אחד, בארוחת שבת, הבת שלי אמרה לי שלמורים מותר לעשות הכל לתלמידים. אמרתי לה: ‘מה פתאום! יש חוקים’. אז התחלתי להסביר לה מה החוקים שמוטלים על מורים ומה זה חוזר מנכ"ל. אחת הבנות שלי עודדה אותי לדבר על זה בטיקטוק, וכך עשיתי".