אם שנת הלימודים תיפתח ב־1 בספטמבר, גם אני, כמו ישראליות וישראלים אחרים, אתחיל ללמד בבית ספר יסודי. אחרי שפורסם בתקשורת הישראלית בסוף שנת הלימודים הקודמת שחסרים במערכת החינוך אלפי מורות ומורים, החלטתי להקדיש יומיים בשבוע כדי ללמד בבית ספר.

הצלצול הוא בשבילכם: מה שצריך לעשות על מנת להוזיל את סל הקנייה לבית הספר

המספרים העצומים נחשפים: זוהי כמות המורים החסרים במערכת החינוך

אני לא אמא תרזה, אבל ישראל חשובה לי ובעיקר חשובים לי הילדים, שהם אזרחי העתיד. אני מאמינה שאני יכולה לעזור, להעביר ידע ולתת ערך. ומסיבה אגואיסטית יותר, מעניין אותי מה עובר על ילדיי הפרטיים בשעות שבהן הם בבית הספר ולא נמצאים איתי. העולם המקביל שבו הם מבלים חמישית משעות היממה שלהם מסקרן אותי ואני רוצה להבין את האינטראקציות שלהם עם ילדים אחרים ועם מורים.

אחרי שפיניתי את הזמן ולקחתי את ההחלטה, פרסמתי פוסט בפייסבוק שבו קראתי למשרד החינוך לשלב אותי בהוראה במערכת החינוך. הגיעו מאות תגובות וכבר למחרת ישבתי לראיון עבודה מול מנהלת בית ספר יסודי בתל אביב, שהציעה לי ללמד ילדים בכיתות ב'־ו' אנגלית. זה היה מהיר.

לשמחתי אני לא היחידה. יש לי חבר שעובד בהיי־טק והחליט ממש כמוני, ללמד יומיים בשבוע היסטוריה בתיכון. יש לי חברה קולנוענית שעשתה הסבה ללימוד אזרחות בחטיבת הביניים. ידיד אחר, עיתונאי, החליט לעזוב את העבודה ולהפוך למחנך.

בית ספר, אילוסטרציה (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
בית ספר, אילוסטרציה (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

מה גורם ללא מעט ישראלים לפנות יומיים בשבוע ולהתחיל ללמד במערכת החינוך?
"המערכת ויתרה עליי", מסביר דרור שגב, מנכ"ל חברת קיסריה אריזות, שיתחיל ללמד השנה בהתנדבות תלמידים בכיתות החטיבה והתיכונים שיעורי העשרה והעצמה שהם מעבר למערכי השיעור הקלאסיים של מקצועות הליבה.

"פורסם שחצי מיליון ילדים בישראל נמצאים בתהליכי נשירה מבתי הספר. לפני שלושה עשורים החליטה ועדה פדגוגית בית־ספרית להשאיר אותי כיתה ואחרי כן הגלו אותי מחוץ לכותלי מערכת החינוך, כשזרקו אותי מהתיכון שבו למדתי.

"אני מסתכל על בני הנוער היום שמשוועים למסגרת לימודית איכותית, בייחוד אחרי שנות קורונה מטלטלות, משוועים למבוגר אחראי בדמות מורה ומחנך, שיהווה עבורם מגדלור, ולא מבין איך אם אז ויתרו עליי באופן יזום, המערכת בוחרת לעשות כך שוב היום".

שגב, כמו רבים אחרים, אינו בעל תעודת הוראה. הדבר לא מונע להשתלב במערכת החינוך. תעודת הוראה מקנה תוספת של 10% בשכר, שכידוע מלכתחילה אינו גבוה. "אני מציע את עצמי כמורה־מדריך, שאומנם אין לו השכלה רלוונטית בהוראה, אבל ניסיון החיים שלי יכול לתרום רבות לנוער הצעיר והנפלא שלנו. שיעורים על החיים שכוללים עיסוק במוזיקה, בכתיבה, בהשפעות שיש לילדות שלנו על עיצוב חיינו ועתידנו כמבוגרים, הם נושאים שיכולים להעשיר את הנוער שלנו לא פחות משיעור בהיסטוריה, ואשמח להעניק מזמני לטובת המשימה.

"אני קורא לכל מי שיש לו יכולת ורצון לתרום, להצטרף ליוזמה ולפנות למערכת החינוך או לבתי הספר בעיר המגורים שלהם, בבקשה להשתלב ולמלא את מערכת השעות השבועית. אני קורא לשרת החינוך, גברת שאשא ביטון, לאמץ בחום את היוזמה ולאפשר לכל המעוניינים לתרום, להגיע ולהקדיש מזמנם לקהילה באופן המשמעותי הזה".