המשבר במערכת החינוך: חילוקי הדעות הקשים והיעדר ההסכמות בין הסתדרות המורים ומשרד האוצר בנושא השכר נמשכים ונראה כי הסיכוי ששנת הלימודים אכן תיפתח ב-1 בספטמבר - הולך וקטן מדי יום. הדבר עורר גם עימות בין גורמים במערכת הפוליטית, כאשר התפתח עימות חריף בין שר האוצר אביגדור ליברמן וראש הממשלה יאיר לפיד, ברקע התערבותו של רה"מ במשא ומתן. 

גורם בכיר במשרד החינוך ל"מעריב": "נדמה כי הצעת האוצר נכתבה לצורכי יחסי ציבור בלבד"
יו"ר הנהגת ההורים הארצית ל"מעריב": "מערכת החינוך פושטת רגל"
איך פותרים את משבר החינוך? הפתרונות שמציעים אלו שהיו שם

שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ודן עימם בסוגייה. בראשית הראיון ב-103FM, הוא נשאל מי צודק ועד כמה לראש הממשלה ישנו מנדט  לנקיטת פעולה בנושא. אבואב השיב: "מהם המנגנונים המתווכים במצב בו משא ומתן נתקע? הרי זו לא הפעם הראשונה שהוא מגיע למצב הזה".

"הממשלה בהחלט מסוגלת לקבל החלטה מעל מה שהאוצר מבקש להשיט וזו התערבות בוטה שיש לה השלכות", הדגיש, "המנגנון השני הוא בית הדין לעבודה - לא מתוך כפייה והגברת העימות, אלא התפקיד והשליחות של בית הדין לעבודה הם לגשר בין שני צדדים תחת מנגנון פיקוחי שיטתי סדור של בית הדין לעבודה, אחרת במצב שיש תקיעות ולא ניתן לגשר בין צדדים זה יכול להימשך גם חודשים".

יפעת שאשא ביטון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יפעת שאשא ביטון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

שר האוצר צודק?
"פרקטית מה שהוא אומר נכון, עקרונית זה לא נכון. נשארה סוגיה אחת - האוצר צריך לרדת מכל הדרישות של שכר דיפרנציאלי, שכר אישי וימי חופש, לא בגלל שהם יגלו רפיון, אלא בגלל שבזמן בחירות יש כללים שנוקטים, והיועמ"שית לא תיתן לעשות משהו מעבר להסכם סדור שמתאים לזמן בחירות. צריך להתמקד רק בסוגיה אחת - השכר של המורים הוותיקים. הפער בין האוצר לדרישת ההסתדרות, הפשרה תהיה באמצע".

לא להתעסק עם הצעירים?
"ההסכם של שכר המורים המתחילים, של המנהלים ושל הגמולים למורים כבר נסגר, והמרכיב הרביעי במשא ומתן זה מרכיב המורים הוותיקים. הייתי מגיע לפשרה הבאה - הייתי דורש לחתום על הסכם של ארבע שנים ולוקח שלוש שנים לאחור שלא לקחו הסכם - יחד מגיעים ל־20 אחוזים והייתי מעלה את השכר".

לדבריו, העובדים שטרם נכנסו למערכת העובדים החדשים, צריך להחזיק במעט את התקציב מחוץ להסכם הרגיל, משום שהם עוד לא עובדים קיימים וזה לא יצור תקדים עם שוטרים ועו"סים. "להערכתי, גודל הפער עומר על מיליארד וחצי שקלים", אמר, "אנחנו נמצאים בזמן בחירות, ובבחירות ישנם כוחות פוליטיים רבי עוצמה, היות ויש גם פער גדול בין משרד החינוך לאוצר, מה שבדרך כלל לא מקובל, שרת החינוך יכולה להביע את דעתה אבל יש לה תפקיד להיות המגשרת והפותרת שמביאה לפתיחת שנת הלימודים".

המתווה שהצעת עומד במגבלות היועמ"שית?
"בוודאי שכן, הוא לא יוצר שום חריגה מהקיים. זאת הפשרה שהייתי מגיע אליה. הייתי משכנע את משרד החינוך להשתמש במנגנון המפשר של בית דין לעבודה, דווקא הוא יכול לסייע".

בסיום השיחה, אבואב נשאל האם שנת הלימודים תיפתח ב-1 בספטמבר, והשיב: "בצד ההגיוני, אני מעריך שהבעיה תיפתר ולא תהיה שביתה, אני מעריך ששנת הלימודים תפתח גם אם יהיו שיבושים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm