“המחסור במורים היה ידוע למערכת החינוך זה שנים ארוכות, אך לצערי לא נבנתה תוכנית מקפת לטיפול בסוגיה”, היא אומרת כעת. “השנה המשבר החריף עד כדי סכנת קריסה של מערכת החינוך, וחייבים לערוך טיפול מערכתי וכולל שיתמודד באופן משמעותי עם הכשל הזה. בטווח הקצר חייבים לעשות שינוי דרמטי בשכרם של המורים המתחילים והן בשכרם של המורים הוותיקים שמהווים את ליבת מערכת החינוך. צריך להבנות תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח שתטפל בסוגיות הליבה הנוגעות למעמד המורה ולמיצובו בחברה הישראלית ולתהליכי ההכשרה והחניכה של המורים החדשים”.
טל, בעברה מנכ"לית ומייסדת של עמותת "תובנות בחינוך", מגיעה לשיחה לאחר יותר מעשור של פעילות בעמותה. “העיסוק בסוגיית מעמד המורה מלווה את מערכת החינוך בישראל ובעולם”, היא אומרת. “אנחנו חייבים לפעול באופן יסודי כדי להפוך את המורים שלנו למודל לחיקוי והשראה עבור הדור הצעיר. השינוי יגיע כאשר דמויות של מורים ואנשי חינוך יזכו להערכה החברתית הראויה, כמורי דרך ראויים לחיקוי. החברה הישראלית שמעלה על נס את ההצטיינות בשירות הצבאי ואת ההצלחה בעולם ההייטק - חייבת להעמיד את אנשי החינוך בשורה הראשונה של התגמול החברתי והכלכלי. מנהיגי הציבור ומובילי הדעה שלנו חייבים להוקיע את השיח המתלהם והמזלזל כלפי אנשי החינוך שלנו, לדעת להוקיר ולכבד את אנשי החינוך ולאותת לבני הדור הצעיר שאנשי החינוך חייבים להיות מושא להערכה וחיקוי. מקצוע ההוראה חייב לעבור שינוי משמעותי, להפוך לפרופסיה עם תהליכי הכשרה, הדרכה וחניכה שיטתיים, כנהוג במקצועות כמו רפואה. צריך לפתח קהילות ידע של מורים שיוכלו להתפתח ולהתקדם על פי ההתפתחויות הדינמיות של העולם החדש”.
מעבר לכך, טל אומרת כי הייתה מוסיפה למערכת החינוך מקצועות כגון פילוסופיה, מדע ותרבות דיגיטלית. “ההתפתחות הטכנולוגית המתמדת והשימוש הרב במדיה החברתית מחייבים אותנו להקנות לתלמידים כלים של ניתוח וחשיבה ודיון בשאלות כגון איזה אורח חיים רצוי לנהל? אילו מידות נדרשות מאופי טוב?”, היא אומרת. “אלו שאלות שהוגי דעות עסקו בהן כדוגמת אריסטו, הרמב”ם, אבן טופייל”.
טל התחילה את דרכה במערכת החינוך כמורה ממלאת מקום בתיכון להייטק ואמנויות ע”ש שמעון פרס, שבח מופת לשעבר, הנמנה עם רשת עמל. בהמשך ניהלה את קמפוס ביאליק רוגוזין בתל אביב, ובמסגרת עמותת “תובנות בחינוך” ליוותה 40 בתי ספר בפרישה ארצית. “בכל התפקידים נתקלתי באנשי חינוך מחויבים ומעוררי השראה, וראיתי גם את פניה היפות של החברה הישראלית”, היא אומרת. “אני מאמינה שמקצוע ההוראה יכול להיות מקצוע מוביל בחברה הישראלית, שיכול למשוך לשורותיו את מיטב הכוחות”.
טל מנסה להנחיל את ערכיה כאם לשתיים גם בתפקידה כמנכ”לית רשת עמל. “כאמא לדניאל ועדי, עודדתי אותן תמיד להצליח בלימודים, ובמקביל לחזק את חוט השדרה החברתי שלהן, לגלות רגישות חברתית לשונה ולחלש”, היא אומרת. “להיות פעילות בתנועת נוער ולשרת שירות משמעותי בצבא, כולל שנת שירות. ערכים אלה יבואו לידי ביטוי גם בתפיסה החינוכית והחברתית שאקדם ברשת החינוך שלנו. הערכים שעל בסיסם הונחו היסודות לרשת החינוך עמל, כחלק מהסתדרות העובדים, כבר לפני 100 שנה, תקפים ושרירים גם היום: חתירה לחברה שוויונית וצודקת יותר ללא הבדל דת, גזע ומין. אני מאמינה בחינוך ובכוחנו לתרום לפסיפס החברתי המרתק של מדינת ישראל”.