משרד החינוך הכריז כי הנושא הנבחר לשנת תשפ"ג לרגל 75 שנות עצמאותה של המדינה ובסימן 50 שנה לפטירת דוד בן־גוריון ו־70 שנה להגעתו לנגב הוא "מנהיגים את הדרך - 75 שנה לעצמאות מדינת ישראל".

במסגרת הנושא, שיילמד לאורך השנה כולה, בכלל שלבי החינוך ותוך התאמה למאפיינים הייחודיים בכל חברה, יעמיקו תלמידי מערכת החינוך את היכרותם עם מנהיגות ומנהיגים שונים מתולדות המדינה שתרמו רבות לפיתוחה ולשגשוגה. כחלק מהעשייה החינוכית המתוכננת ייקחו התלמידים חלק במגוון רחב של פעילויות חברתיות וערכיות, יקיימו אירועי ציון וימי שיא ייחודיים ויערכו פעילות חוץ־מוסדיות בכל רחבי הארץ.

הנושא נבחר, בין היתר, על היותו ביטוי לאחת מהמטרות החשובות שהגדירה לעצמה מערכת החינוך: פיתוח וחיזוק הזהות הישראלית של תלמידי מערכת החינוך בתוך מרחב החיים המשותף במדינת ישראל.

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא־ביטון: ״ההיסטוריה הציונית והישראלית עשירה במנהיגות ובמנהיגים חשובים ופורצי דרך. השנה, שנת ה־75 לעצמאותנו כמדינה, ובשנה בה אנו מציינים 50 לפטירתו של ראש ממשלתנו הראשון והאדריכל הראשי של הקמתה - דוד בן־גוריון החלטנו ששנה זו במערכת החינוך תהיה בסימן מנהיגות ומנהיגים".

עוד הוסיפה כי "המטרה היא שתלמידי ישראל ייחשפו למורשת העשירה ולדמויות פורצות הדרך בהיסטוריה של מדינתנו ויעמיקו בה, לצד חיזוק השיח על ממלכתיות וסובלנות לאחר, שמהווים את הבסיס לקידום חברה מכבדת וראויה. באמצעות היכרות עם העבר ולמידה ממנו נצליח לייצר ולעצב גם את מנהיגות העתיד".

מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר: "הנושא השנתי לשנת תשפ"ג מנהיגים את הדרך - 75 שנה לעצמאות מדינת ישראל הולם בצורה יוצאת דופן את אחת המטרות המשמעותיות שהצבנו לעצמנו השנה במערכת החינוך - לפתח ולהעמיק את הזהות הישראלית של תלמידי ישראל בתוך מרחב החיים המשותף לכולנו".

שטאובר: "במהלך שנה זו, תלמידנו הנהדרים, מגן ועד תיכון, ייצאו למסע למידה מרתק ומשמעותי שיקיף, בין השאר, את משמעותה של מנהיגות את פועלם של דוד בן־גוריון ושל מנהיגות ומנהיגים שעיצבו במו מעשיהם את המדינה. בדרך, יזכו תלמידינו להכיר, מזוויות נוספות, את מורשתם הייחודית, זהותם הישראלית, ולקיים תוך כדי תנועה, דיון מעמיק באתגרים העומדים בפנינו כחברה והדרכים למימושו של החזון המשותף לכולנו".