שר החינוך, יואב קיש, הודיע היום (חמישי) כי רפורמת הבגרויות של השרה היוצאת, יפעת שאשא-ביטון, מבוטלת. ממשרד החינוך נמסר כי בתום שורה של דיונים ונוכח המשובים שהצטברו ממנהלים, גורמי המקצוע במטה ומורים עולה תמונה המצביעה על קשיים ביישום רפורמת הבגרויות במקצועות המח"ר (מורשת חברה ורוח), ועל פגיעה ביציבות ובחשיבות של מקצועות ההומניסטיקה.

בעקבות ההחלטה, תלמידי כיתות י' בשנה זו (תשפ"ג) יעברו ללמוד ולהבחן בדומה למתווה ההבחנות של תלמידי כיתות יא' השנה (תשפ"ג), אשר כולל: היבחנות חיצונית במקצוע הומניסטי אחד לפחות, יתר מקצועות ההומניסטיקה בהיבחנות בית ספרית. המשימות המקוונות והמבחנים שנעשים בכיתה י', יהוו חלק מהציון של ההיבחנות הפנימית. כמו כן, התלמידים ימשיכו ללמוד ולהיבחן בהיבחנות חיצונית במקצועות: שפת אם, אנגלית, מתמטיקה ומקצועות ההגבר.

בד בבד, שר החינוך הנחה את צוותי המקצוע של המשרד להתכנס כדי לגבש חלופה חדשה למתווה ההיבחנות במקצועות ההומניסטיקה. המנכ"ל הנכנס יציג את המתווה החדש עד לסוף חודש מרץ 2023.

שר החינוך קיש מסר: "מקצועות ההומניסטיקה תנ"ך והיסטוריה מהווים חלק משמעותי בעיצוב דמותו האישית והלאומית של התלמיד, אנו נשיב להם את מעמדם ואת המקום הראוי להם. ההחלטה החדשה תאפשר בראש ובראשונה להחזיר לבתי הספר ולמקצועות הללו יציבות ורציפות. בימים אלה יתחילו דיונים של אנשי המקצוע במשרד לגיבוש חלופה חדשה שתוצא עם כל הגורמים הרלוונטיים ותוצג לציבור באופן מסודר".

בתגובה, מסרה השרה היוצאת שאשא-ביטון: "ממשלת באנו להרוס! קיש למד רק לפני שבוע שהוא שר חינוך והיום כבר הורס, מנתץ, מחריב. לא מעניין אותם הציבור, אלא רק מי מהם יהיה D9 המצטיין. מערכת החינוך נמצאת על מסלול שיוציא אותה מהמשבר שהייתה בו בשנים האחרונות בזכות רפורמות מקצועיות שאנחנו ביצענו בתוכן הרפורמה  להתחדשות הלמידה שחיזקה את המקצועות ההומניים. עכשיו קיש רוצה לדרוס את מערכת החינוך ולמכור את עתיד ילדינו רק כדי להיות נגד, לעשות דווקא, להיות ההיפך, בקיצור 'שופוני'".

טקס חילופי השרים במשרד החינוך (צילום: דוברות משרד החינוך)
טקס חילופי השרים במשרד החינוך (צילום: דוברות משרד החינוך)

מהנהגת ההורים הארצית נמסר בתגובה: "שר החינוך קיבל את בקשתנו לעשות עבודת עומק בנושא רפורמת מקצועות ההומניסטיקה ולא לקבל החלטה שמחזירה את מערכת החינוך לאחור. אנחנו נתגייס לוועדה שהוקמה לדייק את השינוי הנדרש במערכת החינוך כדי לתת מענה למידה והערכה שונים המתאימים למאה ה-21. הדבר החשוב ביותר הוא שלא חוזרים אחורה, אל המתווה ההיסטורי והלא רלוונטי של 11 בגרויות ופנינו קדימה".

כזכור, בטקס החילופים הצהיר קיש כי בכוונתו לפעול לביטול החלטת הממשלה היוצאת בדבר הוצאת הלימודים ההומניים, לרבות תנ"ך והיסטוריה מתוכנית הלימודים התיכוניים ולהחזיר את המקצועות האלה לתוכניות ההוראה בתיכונים ובבגרויות.