תקופת המבחנים בלימודים האקדמיים מהווה אתגר לכל סטודנט, ובמהותה, נשענת על היכולת להתרכז כדי להשלים עבודות ומבחנים ומגוון משימות אקדמיות. הקשב הוא מנגנון בסיסי לתפקודים מנטליים, והיכולת להתמקד במשימה נתונה תוך התעלמות ממסיחים היא בעלת חשיבות מרכזית. רמה גבוהה מידי של מתח פוגעת בריכוז ומקשה על התפקוד והביצועים עד כדי תחושת שיתוק "ובלאק אאוט" במקרים רבים.

אנו מגיבים למתח באופן התואם מצבי הישרדות וסכנה קדומים. תגובת הגוף לקראת מבחן חשוב דומה לתגובה הגוף למראה נחש המתפתל בין השיחים. זו תגובה שמביאה להפעלה אוטומטית ומיידית של שינויים גופניים המכוונים להפנות אנרגיה מרובה לשרירים לצורך בריחה או מנוסה  (Fight or Flight).

סטודנטים באוניברסיטת ת''א (צילום: פלאש 90)
סטודנטים באוניברסיטת ת''א (צילום: פלאש 90)

אלא שתגובת הגנה זו, המופעלת בין אם המצב מסוכן או בין אם רק מתפרש ככזה, פוגמת בתהליכים מנטאליים מפותחים יותר ובהם הריכוז, הזיכרון והיצירתיות, המשמעותיים לתהליכי הלמידה. זהו מעגל שלילי ומתסכל שבו ככל שהמתח גובר רמת הריכוז יורדת, ועמה גם הביצועים, ללא קשר למידת ההשקעה והמאמץ.

בייחוד לזמנים לחוצים כמו תקופת מבחנים, אספנו טיפים שיכולים לעזור לכם לעבור את התקופה הקשה בשלום:

היכנסו לכושר

באופן כללי, כל מה שתורם לבריאות הפיזית תורם גם לחוסן נפשי. נוכח זאת, הטיפ הראשון הוא לשאוף אל בריאות פיזית ולהיות בכושר. מחקרים מראים שחיזוק הגוף, כלומר עיסוק בפעילות גופנית (וההמלצה היא 150-300 דקות פעילות גופנית בשבוע) מחזק גם את הנפש. להיות בכושר לא מהווה הבטחה לבריאות הנפש, אבל מעלה את החוסן הנפשי ומשפר את הסיכויים להתאוששות מהירה ממשבר. לכן, אני ממליץ בחום להקדיש זמן לאימונים, לקחת אחריות, ולמרות שזה מאתגר, להכניס את הפעילות הגופנית ללו"ז השבועי. זה לא קל, אבל בהחלט משתלם גם לגוף וגם לנפש.

פעילות ספורטיבית בפארק גני יהושע בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
פעילות ספורטיבית בפארק גני יהושע בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

טפחו מערכות יחסים

הטיפ השני, כמו הראשון, קשור גם הוא לבריאות הגוף והנפש כאחד. במספר מחקרים גורם זה עלה בתור הגורם היחיד שהשפיע באופן המשמעותי ביותר על המצב הגופני והנפשי, וגם על תחושת הטוב הכללי (well being). יחסים קרובים, איכותיים, ובטוחים שומרים על בריאותנו בצורה ממשית. מעבר לזה, הם גם תורמים לתחושת האושר שלנו. במחקר שביצעו חוקרים מאוניברסיטת הרווארד לפני מספר שנים, נטען שליחסים עם בן / בת הזוג יש יותר השפעה על שיעור התמותה של גברים ממחלות לב מאשר לרמת הכולסטרול בדם. אז אנא שימו לעצמכם תזכורת - עם סיום הקריאה הרימו טלפון לבת הזוג, לבן הזוג או לחבר קרוב שקצת הוזנח במרוץ החיים. זה ישמור גם עליו וגם עליכם.

זוגיות, מערכת יחסים (צילום: אינגאימג)
זוגיות, מערכת יחסים (צילום: אינגאימג)

היו מודעים למה שקורה עכשיו

להיות מודע, להיות נוכח, להיות מודע, להיות mindful - זאת, להבדיל מלחיות "בסרט" שהמחשבות שלנו מייצרות. גם כאן, מחקרים מראים שלהיות כאן ועכשיו זה לא רק סלוגן יפה, אלא מתכון ממשי לחיזוק הנפש. בנוסף, הוא גם מעלה את תחושת השמחה הפנימית.

איך ניתן לתרגל מודעות? פשוט להתרגל לשים לב ל"מה שקורה לנו בגוף". נשים לב שאנחנו עם הילד שלנו כשאנחנו מדברים איתו, ולא שקועים ב"סרט" של השיחה האחרונה עם הבוס. כשאנחנו בעבודה, נשים לב שאנחנו בעבודה, ולא ב"סרט" של הריב האחרון שהיה עם החברה, וכן הלאה.

מיינדפולנס. תרגילים פרקטיים להרגעה (צילום: אינג אימג')
מיינדפולנס. תרגילים פרקטיים להרגעה (צילום: אינג אימג')

ניתן גם לתרגל מיינדפולנס. המיינדפולנס הוא תרגול מנטלי העוזר לנו להיות נוכחים ברגע הזה. תרגול זה הוכח מדעית כתורם לחוסן נפשי, בכך שהוא מעמיק את הרוגע הפנימי ומחזק את תחושת השמחה.

תחזקו את המערכת החיסונית שלכם

למצבי לחץ יש השפעה ישירה על מערכות הגוף בכלל ומערכת החיסון בפרט. וכאשר מערכת החיסון שלנו מוחלשת, אנו חשופים ופגיעים יותר. מזונות העשירים בוויטמין  C, כמו פירות הדר, ותוסף ויטמין D מחזקים את המערכת החיסונית ומסייעים לגוף להתמודד עם זיהומים.

פירות הדר (צילום: פסקל פרץ-רובין)
פירות הדר (צילום: פסקל פרץ-רובין)

ככל שתרבו ליישם את הטיפים ואף להפוך אותם להרגלים, כך תוכלו להתחזק נפשית ולהפוך לאנשים רגועים ושמחים יותר להנאתכם ולהנאת האנשים הקרובים אליכם.

הכותב הוא רופא מייעץ ומנהל רפואי של מחוז השרון, מכבי טבעי