פרסום ראשון: ברוב המקרים ילד לא מגיע לפנימייה מתוך בחירה, וחייו מנוהלים בהתאם להחלטות שנלקחות עבורו. מיומנויות של לקיחת החלטות ומנהיגות עצמית הן קריטיות להתפתחותם של חניכי הפנימיות כבוגרים עצמאיים. לפיכך, האגף החוץ ביתי, משפחה ילד נוער והשמות מיוחדות במשרד הרווחה והביטחון החברתי, יחד עם עמותת ילדים בסיכוי, מובילים בשנה האחרונה מהלך לפיתוח תוכנית ארצית ראשונה מסוגה בפנימיות בישראל בנושא שותפות ומנהיגות חניכים, המאפשרות לחניכי הפנימיות להשמיע את קולם ולהשפיע על חייהם.

כחלק מתהליך זה הוקמו מועצות חניכים בפנימיות הרווחה, ולאחרונה אף התקיים כנס ראשון, חלוצי ומרגש של נציגי כל מועצות החניכים בפנימיות הרווחה מכל רחבי הארץ, המגזרים והדתות, יחד עם נציגות צוות האגף החוץ ביתי במשרד הרווחה ומובילי התוכנית מילדים בסיכוי.

החניכים מהפנימיות הם נציגים אשר נבחרו על ידי חבריהם בהליך דמוקרטי, והם מובילים מהלכים משמעותיים בתוך הפנימיות. בכנס שנערך בבני ברק השתתפו כ־120 חניכים ונציגי המועצות שגדלים בפנימיות, וזאת הייתה למעשה הזדמנות ראשונה שלהם להשמיע את קולם ולערוך דיון בגובה העיניים על הצרכים והמשאלות של חניכי הפנימיות, כאשר מפקחי משרד הרווחה, ארציים ומחוזיים, הגיעו כדי להקשיב לחניכים, להעמיק את התובנות ולהטמיע את הדברים במדיניות המשרד.

זאת הייתה פגישתם הראשונה המשותפת של כל הילדים ובני הנוער שנבחרו כנציגי מועצות חניכי הפנימיות, והם ערכו גם ביניהם שיח על מנהיגות ואיחוד כוחות בהובלת אילנית שושן, מנהלת תוכנית שותפות ומנהיגות של ילדים בסיכוי, שמלווה את התהליך. "היה מטורף, הרגשנו שאנחנו באמת יכולים לומר הכל ויש מי שישמע", אמרה ל"ג בת ה־15 מפנימייה בצפון הארץ.

יעל וייס, ראש אגף בכיר משפחות, ילדים ונוער במשרד הרווחה והביטחון החברתי, אמרה לחניכים: "זו ההזדמנות שלכם לייצג את אלפי חבריכם ולהשפיע על עולם הפנימיות במדינה. הגענו להקשיב וללמוד מכם. דעותיכם ורעיונותיכם ישפיעו על קביעת מדיניות המשרד בכל הקשור למענים הנדרשים בפנימיות".

עדנה גלבוצקי, מנכ"לית ילדים בסיכוי, אמרה: "זה יום חשוב עבור ילדי הפנימיות. הזדמנות אמיתית להתנסות באזרחות פעילה, חיים בחברה דמוקרטית והשמעת קולם של כלל ילדי הפנימיות, והמפגש הבא ימשיך את התהליך הזה".