נושא תנאי עבודתן של הסייעות בצהרונים והמחסור הארצי בסייעות, הגורם לפגיעה חמורה במערכת החינוך - מצוי לאחרונה על סדר היום הציבורי. ההערכות מדברות על כ-3,000 סייעות החסרות במערכת החינוך הארצית, מחסור אשר גרם לאי פתיחתם של צהרונים בשנת הלימודים הנוכחית ואף לסגירת צהרונים פעילים. כעת ולאחר שביתת הסייעות צפוי להיחתם הסכם השכר שלהן ושל המגזר הציבורי כולו. ההסכם טרם נחתם סופית אך נרשמה התקדמות משמעותית בשיחות בין ההסתדרות לאוצר ולשלטון המקומי ומסתמן כי שכר הסייעות יעלה בממוצע בכ-25 אחוזים. 

במסגרת פגישה שנערכת היום (חמישי) במרכז השלטון המקומי מוצגים הסכם השכר החדש והסכם מסגרת כללי למגזר הציבורי. בפגישה משתתפים יו"ר השלטון המקומי ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, מנכ"ל משרד האוצר דלומי הייזלא, מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי ועשרות ראשי רשויות. 

ראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט, אמרה במהלך הישיבה: "זהו הסכם שכר שיביא תקווה לסייעות וסוף סוף לצדק היסטורי באחד הענפים שהיו הכי לא מתגמלים שיש בתחום החינוך. אני שמחה שהמדינה הבינה שללא תגמול הולם לסייעות, לא ניתן לקדם חינוך איכותי וכולי תקווה שעם פיתרון המשבר, ייעשה צדק דומה עם מגזרים נוספים שזקוקים לכך".

צהרון, אילוסטרציה (צילום: ראובן קסטרו)
צהרון, אילוסטרציה (צילום: ראובן קסטרו)

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי: "חוק ההסדרים רק לוקח מאיתנו. יש לי עוד רצון להשפיע שהשלטון המקומי ימלא תפקידו ולא שהממשלה רק תיקח ממנו".

ראש העיר כפר סבא רפי סער אמר, כי "אחרי מאבקים ממושכים מול משרד האוצר, אני שמח שהצלחנו לתקן עוול ארוך שנים ולהשיג הסכם ראוי לסייעות ילדנו. הסייעות מקדישות את חייהן לחינוך ילדנו ועלינו להכיר תודה. זאת היא סנונית ראשונה למאבקנו עבור קבוצות נוספות שסובלות מחוסר צדק משווע".

שמואל בוקסר, ראש עיריית נס ציונה אמר: "ההסכם החדש מביא בשורה חשובה המתקנת עוול היסטורי שנעשה לאורך השנים לעובדות המקדישות עצמן למען ילדינו בגילאיים הכי קריטיים. תומכות ההוראה והסייעות, עמודי התווך של כל מסגרת חינוכית, התפקיד שתמיד היה מאחורי הקלעים, מקבל עתה זרקור של אופטימיות. מדובר בהישג גדול מאוד לשלטון המקומי, יישר כח לכל אלו שחתרו להסכם ראוי והצליחו להגיע למטרה! אנו בעיריית נס ציונה נלמד את ההסכם ונפעל ליישמו על פי ההנחיות ובהקדם האפשרי".

יו"ר מתנ"ס יקנעם, לאה פדידה, מקדמת בחודשים האחרונים תוכנית לקידום מעמדן ושכרן של הסייעות ביחד עם צוות ההנהלה של המתנ"ס. התוכנית נותנת מענה לכמה מהבעיות הנקודתיות הבוערות בשכרן ותנאי עבודתן של הסייעות בצהרונים ביוקנעם ומקודמת מהר ככל האפשר, כדי למנוע את המשך נטישת כוח האדם האיכותי את המקצוע.

פדידה אמרה כי "צריך להבין עד כמה סייעות הצהרונים תורמות לדור העתיד שלנו. חייבים לדאוג לחינוך טוב יותר גם לאחר שעות בית הספר.  אסור היה להמתין עד לנקודת השבר אך עדיין לא מאוחר לפעול כדי לשנות את המצב".

התוכנית תכיל בתוכה מספר מסגרות מענקים כגון מענק אי היעדרות, מענק מאמץ ותוספת שעה בונוס לסייעות ותיקות. כמו כן אישרה היו"ר תוספת שכר לסייעות אשר יעברו קורסים והשתלמויות, וזאת מתוך ראיה שהילדים הם אלה שירוויחו סייעת מקצועית יותר ומחייכת יותר.