כמעט 80 שנים חלפו מאז תום מלחמת העולם השנייה, שסיימה גם את השואה, הפרק הכואב ביותר בתולדות האנושות והעם היהודי. דווקא כשהאנטישמיות בעולם מרימה ראש ושנאת הזרים הפכה לקיצונית יותר, מתנהל לו פרויקט חינוכי חובק עולם שמטרתו להציג לעולם את הסכנות הטמונות בשנאת האחר: חידוש משפטי נירנברג במעמד שופטים, סטודנטים וצעירים ברחבי העולם. 

במשפט המדומה עומד למשפט הנאצי ארנסט רודין, רופא וראש ארגוני הפסיכיאטרים והנוירולוגים, שאחראי לרצח 300,000 אזרחים גרמניים בני דתות שונות בתאי גזים ובמשרפות ולעיקור בכפייה של כ-400,000 איש נוספים. 

ד"ר עו"ד אבי עומר, יו"ר הוועד המנהל במכללה האקדמית אשקלון ומייסד הפורום למצוינות חברתית: "רודין היה עצור במשפטי נירנברג, נחקר כשנה אבל בגלל שגם בארה"ב היה עיקור כפוי ובמדינות נוספות בעולם אז האמריקאים ששלטו בנירנברג החליטו לא להעמיד אותו לדין. אנחנו 'הוצאנו' אותו מקברו ומעמידים לדין שורת מנהיגים כמוהו שרמסו זכויות אדם. כל ההיסטוריונים תמימי דעים שהמתות החסד אצלו זו הייתה הטיוטה לשואה".

ד"ר עומר יזם את הפרויקט בשיתוף המכללה ושופטי בית המשפט העליון, ביניהם השופטים גרוניס (כנשיא), דנציגר ואליקים רובינשטיין, שגם שפט בכמה משפטים מדומים. גם שופטי בית המשפט הבינלאומי בשטרסבורג היו חלק בלתי נפרד מהפרויקט.

בינואר השנה המשפט נבחר להיות המשפט המייצג והמוביל של תוכניות החינוך והוא הופיע במטה האו"ם בניו יורק במעמד שופטים בכירים בעולם, מומחים שנחקרו כולל נשיא מכון ויצמן פרופ' אלון חן כמומחה, שאגב היה דירקטור במכון במינכן, בו גם הנאשם במשפט היה שם דירקטור בשעתו. במשמרת של אלון בשנת 2016 התגלו באותו המכון במחסנים אלפי שרידי מוחות מאותה תקופה וזה הסיפור הייחודי פה.

בזמן המשפט במטה האו"ם בניו יורק השתתפו בו סגנית המזכ"ל, השגריר גלעד ארדן, הממונה על החינוך, פרופ' רובינשטיין ונציג יד ושם. ערב לפני כן ערכנו מפגש שאירחה אותו השגרירות הרומנית על אתגרי האנושות, אנטישמיות והגנה על זכויות האדם. במלאת 100 שנה לחוקה הרומנית הוזמנו הנציגים לערוך את המשפט בפרלמנט הרומני.

את הכנס והמשפט, שהתקיים בשבוע שעבר ברומניה, פתח נשיא הפרלמנט בהשתתפות צעירים רבים בפרלמנט, שגריר ישראל וגרמניה ברומניה, שר התרבות ושגרירים רבים נוספים, צעירים, סטודנטים ומנהיגים צעירים ובצוות השופטים ישבו נשיא בית המשפט לחוקה ושני שופטים מבית המשפט העליון של רומניה.  

ברברה מצוות התביעה אמרה: "הנאשם פעל בסיסטמתיות להסתה אינטנסיבית הן כלפי מעלה -  לשכנוע הממשל הנאצי לרצח ועיקור מאות אלפי מטופלים והן כלפי מטה - לשינוע ארגוני הפסיכיאטרים בגרמניה לרצוח בעצמם את המטופלים, כדי לרפא את האומה מחוליה".

כל הסטודנטים שייצגו את ההגנה ציינו, כי המשימה לייצג פושע נאצי לא הייתה קלה להם הן רגשית והן רציונלית. בוגדן מצוות ההגנה אמר: "פרופ' ארנסט רודין היה ועודנו מדען פורץ דרך בתחום הגנטיקה הפסיכיאטרית, הוא הקדיש את חייו למדע ותרם רבות לחקר מוח האדם. בדורו בוצעו עיקורים בכפייה בעשרות מדינות ואפילו בארה"ב. לא ניתן להרשיע אדם על פשעים שבוצעו לפני 70 שנה, על בסיס תפיסות עולם מודרניות שלא היו ידועות אז. גם לאנשים עם מוגבלויות יש זכויות אדם:" אם לא לחיות בכבוד אז לפחות למות בכבוד".

נשיא בית המשפט ברומניה סיים את הקראת גזר הדין בבקשה מכל הקהל לעמוד דקת דומיה לזכר קורבנות השואה.