בזמן שמערכת החינוך מתמודדת עם האתגרים, בירושלים מיושמת שיטה פורצת דרך שיכולה לשנות את כללי המשחק. שיטת פוירשטיין, המבוססת על ההנחה שהאינטליגנציה אינה קבועה אלא ניתנת לפיתוח, מוטמעת כיום כבר בלא פחות מ-32 בתי ספר בעיר במסגרת תכנית "ירושלים חושבת", ומציגה גישה חינוכית לפיה במקום למידה פסיבית המבוססת על שינון, התלמידים לומדים לחשוב, לנתח, לעבד וליישם מידע באופן שיטתי.
בעולם משתנה בו הידע הופך להיות פחות מרכזי והמיומנות מקבלת מקום משמעותי בתהליך הלמידה, מינהל החינוך בעיריית ירושלים, בשיתוף מכון פוירשטיין, פועלים להעמקת מיומנות הלמידה בשיטה ייחודית המאפשרת לתלמידים צמצום בלמידה והגעה למצוינות.
בבתי הספר בירושלים שבהם השיטה מיושמת מדווחים על שיפור משמעותי בהישגי התלמידים, בתחושת המסוגלות שלהם ובביטחונם העצמי. "בזכות הכלים הללו אנחנו יכולים להגיע לכל תלמיד, להבין טוב יותר את הצרכים הייחודיים שלו ולספק לו מענה מותאם אישית.
לראשונה, יש לנו כלים אמיתיים לזהות לא רק קשיים של תלמידים, אלא גם את החוזקות שלהם וללמד אותם למנף אותן", משתפת מורה מבית ספר המשתתף בתוכנית.
הוסיף: "זאת תכנית ראשונה מסוגה היוצרת שפה חדשה לתלמידים ולמורים כאחד - שפה של חשיבה. היא מטמיעה מיומנויות שהן המפתח להישגים גבוהים יותר בקריאה, בשפה ובתחומים נוספים".