מהדוח עולה קשר הדוק בין רמת המיומנויות, ההשכלה והניסיון ובין איכות התעסוקה של הפרט: ככל שהמיומנויות גבוהות יותר, כך גם איכות התעסוקה עולה.
פערים משמעותיים: למה ההשכלה לא תמיד מתרגמת למיומנויות
עוד עולה כי בעוד שבמדינות אחרות בארגון ניכר קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה משמעותית במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה מוגבלת יותר.
הלימודים הגבוהים מחזקים את המיומנויות, אך בשלבי הביניים (תיכון ולימודים על-יסודיים) ההשכלה הפורמלית מוסיפה פחות מיומנויות כמותיות מאשר ברבות ממדינות ה-OECD.
נוכח החשיבות של המיומנויות, ובעקבות כניסתה ההמונית של הבינה המלאכותית ואוטומציה לשוק העבודה, ממליץ הדוח לעבור ממדיניות תעסוקה המתמקדת בהכשרות מקצועיות קשיחות למדיניות המעדיפה חיזוק מיומנויות באופן מתמשך.
מי שלא יחזק את מיומנויות העבודה שלו עלול להישאר מאחור. בשנים האחרונות מוביל ה-OECD, בשיתוף שירות התעסוקה הישראלי, תהליך נרחב של מיפוי מיומנויות העבודה בישראל במטרה למקסם את האפקטיביות של תהליכי ההכשרה וההכוונה התעסוקתיים.
"הסתגלות מהירה היא תנאי סף להשתלבות בת-קיימא"
בשנה האחרונה חיזק שירות התעסוקה את השימוש במיפוי מיומנויות כחלק מתהליכי האבחון התעסוקתי. נעשה שימוש בכלים דיגיטליים, כולל כלים מבוססי בינה מלאכותית, המסייעים למתאמי ההשמה וליועצי הקריירה לזהות ולחדד פרופיל מיומנויות עבור דורשי עבודה, ולתמוך בבניית כיוונים ותוכניות לחיזוק מיומנויות בהתאם לצורך.