בלעדי – ממצאי מחקר שנערך במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט, חושפים מגמה מעודדת של פתיחות בקרב תלמידי התיכון בישראל כלפי מורים עם מוגבלויות. מהנתונים עולה כי87% מהתלמידים מוכנים לכך שילמד אותם מורה עם מוגבלות פיזית, 65% מוכנים שילמד אותם מורה שמגמגם ו־58% מוכנים שילמד אותם מורה על הרצף האוטיסטי. אבל לצד זאת, המחקר מצביע על כך שעדיין קיימים חסמים חברתיים משמעותיים כלפי קבוצות מורים אחרות.
את המחקר ערך פרופ' איציק גילת, חוקר בכיר ברשות המחקר במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט, והשתתפו בו 202 תלמידי תיכון יהודים. וכך למשל, רק 67% מהתלמידים הביעו נכונות לכך שילמד אותם מורה מהקהילה הגאה ורק 46% דיווחו שהם מוכנים שילמד אותם מורה ערבי. ממצאי המחקר מתפרסמים בספר חינוך, פוליטיקה וחברה, שערכו פרופ' גילת יחד עם ד"ר עמרי פז, ראש החוג להיסטוריה וראש התוכנית לתואר שני בחינוך לשוני בחברה רב-תרבותית, וד"ר רחל שגיא, חוקרת בכירה ברשות המחקר במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט.
מלבד הנכונות לכך שילמדו אותם מורים מקבוצות שונות, המחקר בוחן גם את הקשר בין אוריינטציה פוליטית של בני הנוער לבין תפיסות סטריאוטיפיות כלפי מורים מקבוצות שונות. למרבה הצער, הממצאים מצביעים על כך שתלמידים בעלי אוריינטציה פוליטית ימנית מביעים תפיסות סטריאוטיפיות שליליות יותר ביחס לכל המוגבלויות שנבדקו, בהשוואה לתלמידים המזוהים עם המרכז והשמאל. "פער זה משקף גישות חברתיות שונות – בין נטייה הומניסטית, המדגישה סובלנות ושוויון, לבין תפיסה הרואה חשיבות רבה בהשתייכות לקבוצת הרוב", אומרים החוקרים.
ממצאי המחקר מצביעים על כך שסטריאוטיפים של בני נוער כלפי אנשים עם מוגבלויות נובעים לעיתים מתפיסה שגויה, שלפיה מוגבלות מעידה על יכולות נמוכות או על תלות מוחלטת בסביבה. התפיסה הסטריאוטיפית כלפי מורים על הרצף האוטיסטי קשורה לסטיגמה הרווחת לגבי קשיי תקשורת, חוסר אמפתיה או קושי בקריאת סיטואציות חברתיות וההסתייגות ממורים עם לקויות למידה נובעת, בין היתר, מחשש שהלקות תשפיע על איכות ההוראה, למשל, שגיאות כתיב.
פרופ' גילת אומר: "מערכת החינוך היא חממה שבה סטריאוטיפים מתעצבים, משום שהיא מפגישה מגוון רחב של קבוצות חברתיות ותרבותיות. הממצאים מדגישים את הצורך בעבודה חינוכית יזומה להפחתת תפיסות סטריאוטיפיות ולהגברה של קבלת השונה. קבלה של מורים עם מוגבלויות, של מורים ערבים ושל מורים מהקהילה הלהט"בית אינה רק ערך מוסרי – היא גם מזמנת לתלמידים הזדמנות לפתח אמפתיה וסובלנות, ובמקרים רבים אף מאפשרת למורים עצמם לשמש סוכני שינוי".