הרב שי פירון, שר החינוך לשעבר ומס 2 במפלגת י"ש עתיד" הגיב היום (רביעי) באולפן הבחירות של מעריב להאשמות הליכוד וכחלון לקראת דוח מבקר המדינה בנושא הדיור. "הדוח שאמור להתפרסם הוא רק עד סוף 2013. בתוך שבעה חודשים של עבודה לפיד היה אמור להוזיל את מחירי הדיור? אישור הרחבת מרפסת לוקח יותר זמן. אני לא בטוח שלפיד צריך להיות בין האשמים. אבל בואו נשנה את השיח ובמקום לחשוב את מי להאשים, נחשוב מי מציע תכנית טובה יותר".



בליכוד כבר גיבשו תכנית פעולה לדוח וינסו להוכיח כי יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הוא האשם המרכזי וכי יש תכניות שהליכוד ניסה לקדם ואילו לפיד תקע באוצר. "כמו בהרבה מקרים", אומר פירון, "בליכוד לא מכירים את העובדות כמו במקרה הזה, זה פשוט לא נכון".



את דבריו בנוגע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא בוחר בזהירות. "אני לא תוקף את נתניהו האיש כדי לא לרדד את השיח", הוא אומר. "נתניהו לא ניהל את המדינה באופן ראוי ואני מעדיף שראש הממשלה לא יהיה נתניהו".



הרצוג?
כן, אני בהחלט מעדיף את הרצוג.



פירון הוא בעל ניסיון עשיר בתחום החינוך. בעברו עמד בראש אולפנית ישורון בפתח־תקווה, היה ממקימי ישיבת "אורות שאול" בעיר, ייסד את ישיבת כפר־גנים וגם עמד בראשה. בנוסף לזה הוא נמנה עם חוג רבני צוהר, היה חבר בוועדת דברת לרפורמה במערכת החינוך, שימש יועץ החינוך של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, והוא עדיין חבר הוועד המנהל של אלו"ט (עמותה למען ילדים אוטיסטים). כשנכנס לפוליטיקה פירון הצהיר כי הגיע לעסוק בתחום החינוך ולא בפוליטיקה.



האם תשאר בכנסת אם לא תקבל את תיק החינוך?
"זה רחוק ממני. כרגע המטרה היא להשיג כמה שיותר מנדטים".



מבקריו של פירון טוענים כי במהלך כהונתו כשר חינוך היה עסוק בקידום רפורמות חדשות לפני שהקודמות הוטמעו במערכת, ושהיה עסוק ברדיפת יחסי ציבור ולא בעשייה עמוקה ואמיתית. פירון מכחיש זאת בתוקף. "הרפורמה שלי היא אחת ובוחנת את המדידה בעולם החינוך. לא יתכן שילד מגיע לבית הספר ורק לומד ואין זמן למגע אישי, ויש רק תוכניות מיצ"ב ופסיכומטרי. אני לא הספקתי להעביר את הרפורמות בחקיקה. עברה רק שנה וחצי".



פירון מסתכל אחורה על הקדנציה שלו ומודה שהיו לו טעויות בדרך. "יש הרבה טעויות שעשיתי", הוא אומר. "הייתי צריך להתעקש על שלוש בחינות ולא יותר, והייתי צריך לעשות את זה לאט יותר".



לפיד תוקף את ההתנחלויות. הוא טען שהכסף נמצא בין יצהר לאיתמר.


"זה לא נכון לתקוף את ההתנחלויות", אומר פירון. "יש פה נקודה מהותית. איך מגיעים להסדר שכולל את גושי ההתיישבות. חייבים אסטרטגית להגיע להסכם שלום יהיו בו ויתורים אבל גם עקרונות: גושי ההתיישבות וירושלים. אבל, ראינו את דוח התחלות הבנייה ואני חושב שיש חוסר איזון בולט בצרכים של החברה הישראלית. חלוקת המשאבים צריכה בדיקה ושקיפות עמוקה. היו הוא על סדרי עדיפויות".



רק כשלוחצים את פירון להגיד את דעתו על פינוי התנחלויות הוא יוצא משלוותו לרגע: "אני לא רגיל שאנשים מגלים את הקלפים העסקיים שלהם לפני שיש עסקה. אני נגד פינוי חד צדדי, אני בעד הסכם אזורי ואם נצטרך לוותר על כמה יישובים אז כן, אבל אני לא רואה איך זה קורה כרגע".



בנושא נישואים חד מיניים פירון דווקא מפתיע. לדבריו, כל אדם בישראל זכאי לממש את זכותו לזוגיות להקים את ביתו ולקבל זכויות.



רק בנושא אחד לפירון פשוט אין דעה - נאום נתניהו בקונגרס האמריקאי: "אני לא מבין בתחום הזה", אומר פירון. "יש אנשים אחרים במפלגה שלי שיש להם דעה בזה".