בצל נאומו של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן אמש בעצרת "מייחלים לשינוי", לא רבים שמו לב לנאומו של הסופר והצייר יאיר גרבוז. אולם כעת הופיע הסרט המתעד את נאומו, ובו יוצא האמן נגד מה שהוא מכנה ה"קומץ".
בין השאר אומר גרבוז: "אמרו לנו, ורצו שנאמין, שהאיש המתועב שרצח את ראש הממשלה, בא מתוך קומץ של אנשים הזויים. ואמרו שהוא הושפע מרבנים מנותקים, ושהוא שייך לשוליים המטורפים. אמרו לנו שצהובי החולצות ושחורי הסמל, אנשי 'כהנא צדק' וצורחי 'מוות לערבים', הם קומץ. הם רק קומץ".
"ועוד החציפו ואמרו שהגנבים ולוקחי השוחד גם הם רק קומץ ושהמושחתים והנהנתים החזיריים הם לא יותר מקומץ. מחריבי הדמוקרטיה - קומץ. החושבים שדמוקרטיה היא עריצות של הרוב - קומץ. מנשקי הקמעות, עובדי האלילים והמשתחווים ומשתטחים על קברי קדושים - קומץ".

"אם כל אלה רק קומץ, איך זה שהקומץ שולט בנו? איך זה שבאין מרגיש ובאין מפריע, הוא, הקומץ, נעשה לרוב? איך קרה שלהיות קומץ הרסני זה מדבק כל כך? איך זה שהקומץ שמן כל כך ובעט כל כך ולבו גס כל כך והוא חופר מתחתינו את המסוכנת שבמנהרות - מנהרת הבורות".

אלו היו רק חלק מהדברים שאמר גרבוז, שעורר רק ביום שאחרי סערה. מי שהגיב לדברים שלו בחריפות הוא ד"ר הני זובידה מהחוג למדעי המדינה במכללת עמק יזרעאל, שזעם על הדברים שאמר הצייר בכיכר רבין: "הוא חושב שהוא טוב מכולם כי דרך החשיבה שלו שונה, זו גזענות".

זביידה הוסיף ותיאר במילים חריפות את התופעה שלא עברה מן העולם והציע לגרבוז להביע את מחאתו בציור: "על סף טיפשות תהומית. זה לא היה שמאל, זה לעג לרש. חלק מהנהגת המדינה שנים כל כך הרבה מוצאים לעצמם את העוז לבוא ולבקר את המדינה. האספסוף שמשתלט לנו על המדינה. חוזרים לדפוק אתכם כמו את הערבים? אנשים לא למדו מההיסטוריה? יאיר גרבוז, אבד עליו הכלח. אני מת לדעת מי זה האספסוף? אני אספסוף? אני הולך עם קמעות, אני אומר טפו טפו טפו כשעובר חתול שחור ואמא שלי מביאה לי חוט אדום ואני הולך איתו. מה הבעיה עם זה?"


התגובות במערכת הפוליטית לא איחרו להגיע ומי שהגיב לכך הוא סגן השר, אופיר אקוניס, שטען כי "בנאומו בעצרת השמאל אתמול חשף יאיר גרבוז את פרצופו האמיתי של השמאל הישראלי: ההתנשאות, הזלזול באחר, ביטול כל דעה ועמדה אחרת שאינה תואמת את השקפותיהם המקדשות נסיגות וויתורים".         
"תומכי הליכוד והימין כבר היו צ׳חצ׳חים וגם אספסוף ועכשיו אנחנו מנשקי הקמעות שהפכו לרוב. הוסרו המסיכות ונחשפה האמת הפנימית של אחד מסמלי השמאל הישראלי. ב-17/3 עם ישראל את יתן תשובה ברורה לגרבוז, ציפי, בוז׳י וחבריהם.

המחנה הציוני הגיב על דבריו של יאיר גרבוז בעצרת אמש: "האירוע ודובריו לא אורגנו על ידינו ואנו מגנים אמירות הפוגעות בציבור בגין אמונתו".

 "השמאל הוא אותו שמאל. אז זה היה נאום הצ'חצ'חים, עכשיו זה נאום מנשקי המזוזות וקברי צדיקים", כך אמרה ח"כ מירי רגב בתגובה לנאומו של יאיר גרבוז בעצרת הדשמאל בכיכר רבין בשבת. 

לדברי רגב, ההבדל היחידי הוא שאז ראינו את דברי ההבל של דודו טופאאז..בשחור ולבן. היום זה היה בצבע. "אבל גם הפעם זה היה נאום מתריס, מעליב ומתנשא. דבר לא השתנה. ההיסטוריה יש לה כוח והארכיון הוא האוייב הגדול ביותר. מוטב שדברים אלו לא היו נאמרים. עכשיו הגיע העת להתנצל. אבל עשרות האלפים שהריעו לגרבוז בכיכר רוצים עוד מאותו הדבר. נאום אפל ששייך לתקופה חשוכה".