יו"ר ש"ס לשעבר, אלי ישי, יכול להתהדר בכך שלפחות הבטחה אחת הוא קיים. תחת כל עץ רענן הוא הצהיר שיחד תהיה הפתעת הבחירות, והוא צדק. זו הייתה הפתעה אמיתית. בסקרים היא עברה בשיטתיות את אחוז החסימה, וברובם התייצבה על 5 מנדטים. אלא שהניסיון שלו לקרוא תיגר על אריה דרעי הסתיים בכישלון חרוץ. 
 
מרחק לא ייאמן הוא עשה וכבר הצליח להיות בפתחה של הארץ המובטחת. "אותה תראה ואליה לא תבוא" נאמר במקורותינו, במה שמהווה משל ושנינה לרגעים הלא קלים שעוברים על ישי, האיש שהדהים את המערכת הפוליטית ואת המגזר החרדי כשרץ בראשות הנהגה רוחנית חלופית למועצת החכמים. אלא שעל הבליץ האחרון של בנימין נתניהו להשבת קולות הימין לחיקו, ישי לא ידע. הוא לא ידע.
 
זוהי מכה קשה ליוקרתו של ישי, וייתכן שהיא מהווה סתימת גולל על דרכו הפוליטית. זוהי גם מכה אנושה ליוקרתו של מנהיגה הרוחני של המפלגה, הרב מאיר מאזוז, ושל הפלג החרדי־לאומי בהנהגת הרב צבי טאו, שלא סיפק את הסחורה.
 

ובכל זאת, ישי בנוי מחומרים קשיחים במיוחד, ולכן מיהר לכנס מסיבת עיתונאים ובה הכריז שאומנם יחד לא נכנסה לכנסת, אבל הוא ימשיך בעשייה הציבורית. עומדת בפניו האפשרות להקים עמותה או ארגון ציבורי שיהווה פלטפורמה להמשך הפעילות הפוליטית שלו, מתוך ניסיון לתחזק את 120 אלף המצביעים, ולהגיע לבחירות הבאות מוכן יותר מבחינת משאבים ומנגנון.

 
שובה של המהפכה

אחרי פרסום תוצאות המדגמים עסקו רבים בקסם שחולל בנימין נתניהו, אבל לא דיברו מספיק על הקסם שחולל אריה דרעי. יו"ר ש"ס לשעבר חזר לתפקיד ונאלץ להתמודד עם המרד הפנימי של אלי ישי מצד אחד ועם היעדרו של המרן, הרב עובדיה יוסף, מצד שני.
 
מעבר לעובדה שדרעי ביסס את שלטונו במפלגה ללא עוררין, הוא כנראה לא סובל במיוחד לנוכח העובדה שיריבו המר לא יאייש את הכנסת ה-20. במסיבת עיתונאים שערך לאחר הבחירות בחר לתקוף את ישי, שלדבריו "זיהם את האווירה בש"ס ברכילות ובמחלוקות".
 
כעת מועדות פניה של ש"ס לקבלת תיקי הפנים והדתות. על פניו לנתניהו לא תהיה בעיה מיוחדת להעניק לדרעי את תיק הפנים, שיהווה עבורו סגירת מעגל עם חזרתו למשרד שבו כיהן בעבר בממשלתו של יצחק רבין. דווקא על תיק הדתות צפוי להינטש מאבק בין ש"ס לבית היהודי, שתבקש להמשיך באחיזתה במוסדות הדת ובמערכת בתי הדין הרבניים. לא ברור עדיין כיצד תיפול ההכרעה בעניין זה, אבל ניתן להניח שש"ס לא תוותר בקלות על אחד התיקים המשויכים אליה באופן מסורתי. 
 
דרעי יצטרך להתמודד גם עם האתגר שבביסוס הפופולריות של ההנהגה הרוחנית החדשה של התנועה, בראשותו של הרב שלום כהן. אחרי הכל הקמפיין "אבא מסתכל מלמעלה" עשה את העבודה בצורה משמעותית, אבל אם קמפיין הבחירות הבא יתרחש במועדו, אין ספק שתהיה חשיבות ליכולת שיגלה דרעי בשיווק ההנהגה הרוחנית. אולי בגלל זה מיד לאחר הבחירות ייצא הרב למסע מיוחד לאירופה כדי להיפגש עם הקהילות היהודיות, לחזק אותן ואולי כך לחזק גם את המפלגה.
 
הייתה הבטחה? 

סיעת יהדות התורה מסיימת קמפיין בחירות עם טעם חמוץ-מתוק. מערכת הבחירות החלה עם הבטחה ל-7 מנדטים, אבל המציאות הותירה את נציגי החרדים האשכנזים עם 6 מנדטים בכנסת. למרות הגידול הטבעי של האוכלוסייה החרדית, מתברר שהמאבקים הפנים-חרדיים גרעו מהיכולת של המפלגה לגדול במספר המושבים שלה בבית המחוקקים.

למרות זאת, נראה כי קואליציית השותפים הטבעיים של הליכוד תאפשר להם בכל זאת לקבל מוקדי השפעה גדולים בהרבה מגודלם היחסי, בעיקר בזכות תיק הבריאות שצפוי לחזור לידיו של יעקב ליצמן ותפקיד יו"ר ועדת הכספים שיימסר לחבר הכנסת משה גפני.
 
מחוץ לכנסת נשאר לפי שעה חבר הכנסת יעקב אשר, מההבטחות הגדולות שייצרה הפוליטיקה החרדית. אשר שימש בעבר כראש עיריית בני ברק ולא ברור מה יעלה בגורלו הפוליטי. בימים האחרונים נשמעו דיבורים על אפשרות שהמפלגה החרדית תיטול לראשונה לידיה תפקיד של שר בממשלת ישראל, כדי לאפשר לאחד הח"כים להתפטר ולהכניס במקומו את אשר, אבל לא ברור אם מדובר בתוכנית רצינית או במשאלת לב של מקורבי הח"כ הפעלתן.
 
יהדות התורה הפסידה קולות רבים מקרב מצביעיה המסורתיים לטובת מפלגת יחד של אלי ישי. אבל קולות רבים עוד יותר היא הפסידה כתוצאה מפעילות אגרסיבית של הפלג הליטאי בהנהגתו של הרב שמואל אוירבך, שקרא תיגר על ההשתתפות במערכת הבחירות. ימים לפני הבחירות כינס הרב אוירבך אלפים ממאמיניו, והם שרו יחד בהתלהבות "ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה". הצעירים המשולהבים יצאו מהאירוע חדורי מוטיבציה, לא רק שלא להצביע ג' אלא אף לעשות מאמצים כבירים לחבל בעבודת קמפיין הבחירות של המפלגה.
 
מעבר לכך היו גם קולות חרדיים רבים שעברו לתמוך במפלגת הליכוד, בהשפעת עבודה עקבית בת שנים מטעם המטה החרדי של המפלגה שבראשו עומד יעקב וידר מבני ברק. "בהיבט החרדי התוצאה היסטורית", אומר וידר. "זה דבר שלא אירע מימי מנחם בגין. הקמפיין הפנים-מגזרי שלנו הופנה בעיקר לציבור החב"די, האנגלו-סקסי, והחרדים שעובדים ומשרתים בצבא". כשאני שואל את וידר אם יש סיכוי לחבר כנסת חרדי בשורות הליכוד ביום מן הימים, הוא אומר ללא היסוס: "יהיה חבר כנסת חרדי בליכוד ואולי אפילו חברת כנסת" - תרשום לפניך".