לשם שינוי

מאז קום המדינה, הרבה לפני שרה"מ הבטיח לשנות את שיטת הממשל, הועלו הצעות רבות בנושא – ממשטר נשיאותי ועד הצבעה אזורית, וכמעט כולן נשארו על הנייר. אבל האם הבעיה היא בכלל בפוליטיקאים ולא באופן הבחירה?

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת | צילום: פלאש 90
4
גלריה

"בממשלה הבאה בהנהגתי אני מתכנן לחוקק חוק לשינוי שיטת הממשל - אשר יבטיח יציבות ויכולת למשול ולהנהיג את המדינה לדורות הבאים", התחייב השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעת שהציג את רשימת הליכוד לכנסת ה-20 . "ב-66 שנות קיומה של ישראל היו לנו 33 ממשלות. בממוצע כל שנתיים התחלפה ממשלה. דבר זה מקשה מאוד על ניהול המדינה ועל קבלת החלטות לטווח ארוך. בקדנציה הנוכחית נתקלתי בתופעה זו במלוא חומרתה עקב ריבוי מפלגות בינוניות, מפלגות סקטוריאליות ומפלגות אווירה - בזמן שלמפגת השלטון הליכוד היו רק 18 מנדטים".

לשיטתו, היוזמה לשינוי שיטת הממשל שהוא יוביל, על פיה ראש המפלגה הגדולה הוא זה שעליו יוטל באופן אוטומטי תפקיד הרכבת הממשלה, תביא לכך שמפלגת השלטון תהיה גדולה והממשלה תהיה יציבה ותשרוד את ארבע שנות הקדנציה. על פי התוכנית, הפלת הממשלה תתאפשר רק ברוב גדול של חברי כנסת. "זה יעודד אותנו להתכנס לשתי מפלגות גדולות: הליכוד ומפלגת העבודה, והציבור יבחר מי מהן תוביל את המדינה", הסביר.


אבל הרעיונות היו על השולחן עוד הרבה לפני תקופת נתניהו. "הרעיונות לשינוי שיטת הממשל או שיטת הבחירות לכנסת עולים וצצים מאז ראשית ימי המדינה", מסביר ד"ר עופר קניג, עמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה ומרצה במכללה האקדמית אשקלון. מאז ייסודה של מדינת ישראל עולה על סדר היום, פעם אחר פעם, הצורך הדחוף בשינוי השיטה הפוליטית. ריבוי מפלגות, חוסר יציבות, היעדר משילות, כללי משחק לא ברורים ועוד, משמשים הוכחות בידי שחקנים המטיפים לשינוי השיטה. אולם למרות שקיימת לרוב הסכמה בדבר הנחיצות בשינוי, נדיר למצוא הסכמה דומה בנוגע לתכנים של השינוי".


"הוויכוחים היו תמיד בשאלות כמו האם לאמץ חוקה ואם כן, מה יהיה טיבה? האם לדבוק בשיטת בחירות יחסית או לאמץ שיטה רובית? האם להישאר עם שיטת הממשל הפרלמנטרית או לעבור לשיטה נשיאותית? האם לחייב מפלגות בדמוקרטיה פנימית או לשמור על האוטונומיה של מוסדות חשובים אלה?", מספר ד"ר קניג. "כבר בשנות ה-50 דוד בן גוריון רצה מאוד לאמץ שיטת בחירות אזורית רובית כמו בבריטניה, שפועלת לטובת המפלגות הגדולות, במקום השיטה הנהוגה בארץ שבה כל המדינה היא מחוז בחירה אחד".

כל ההצעות המהפכניות, כמו למשל ההצעה של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לעבור לשיטה של משטר נשיאותי, נותרו בשלב זה על הנייר למעט שינויים הדרגתיים באחוז החסימה.

הצעה מהפכנית שאושרה, ולדברי ד"ר קניג גרמה במידה רבה לתופעות לוואי קשות בפוליטיקה הישראלית כמו ריבוי ופיצול מפלגות, היא חוק הבחירה הישירה, שאושר ב-1992, בעקבות יוזמה של ארבעה חברי כנסת - אמנון רובינשטיין (שינוי), יואש צידון (צומת), דוד ליבאי (מערך) ואוריאל לין (ליכוד). "החוק שנכנס לתוקפו לקראת הבחירות לכנסת ה־ 14 אפשר לבחור ראש ממשלה בפתק אחד ולהצביע למפלגה בפתק אחר. מה שיצא הוא שיטה עקומה של לא לפה ולא לפה שכן ראש הממשלה נבחר אמנם ישירות על ידי הציבור אך הוא נזקק עדיין לאמון הכנסת. השיטה נכשלה כישלון חרוץ שכן היא לימדה את הבוחר שאפשר להצביע למפלגות קטנות ובינוניות", מסביר ד"ר קניג.

וכך, במקום שהממשלה תהיה פחות תלויה במפלגות הקטנות, היא הפכה תלויה בהן עוד יותר והמגבלות על יכולת המשילות רק גדלו. המפלגות הקטנות הפכו לגדולות יותר והגדולות לקטנות יותר ופוליטיקאים חסרי ניסיון זכו לעוצמה רבה יותר. ב־2003 בוטל החוק וישראל חזרה לשיטת הצבעה בפתק אחד אולם מאז ירד בעקביות כוחן של המפלגות הגדולות וגברה אי היציבות השלטונית, מה שמביא מדי פעם לניסיונות חדשים לשינוי השיטה, כמו הצעתו של ראש הממשלה.

אל מול מתקפת ההצעות לשינוי שיטת הממשל בישראל, יש הטוענים כי שיטת הממשל היא בכלל לא הבעיה. ב־ 2013 פרסמה חברת הכנסת לשעבר ד"ר עינת וילף ספר הנושא את השם "זו לא השיטה, טמבל", שבו היא מציגה את הכשלים שבבסיס ההצעות לשינוי שיטת הממשל בישראל וקובעת כי "אי שביעות רצון היא, כנראה, נורמה אוניברסלית בקרב המשטרים הדמוקרטיים".

לטענתה, "חוסר שביעות הרצון משקף תודעה דמוקרטית בריאה. זהו דבר חיובי, אך דווקא החיפוש אחר קיצורי דרך, ובמיוחד החיפוש אחר שלמות, הם המסוכנים... בישראל השיטות המוצעות תמיד נלחמות את המלחמה שעברה, פותרות (במקרה הטוב) בעיה אחת שהטרידה את המצביעים במערכת הפוליטית של השנים שקדמו להן, ויוצרות אינספור בעיות חדשות שאיש לא דמיין קודם לכן".

וילף מזהירה בספרה כי "הטענה כאילו קיים פתרון פשוט ומהיר לבעיות יסוד של המדינה היא מצג שווא ואחיזת עיניים, והיא מסוכנת. קבוצות מיעוט אינן נעלמות כשמשנים את השיטה", וקובעת כי "לישראל יש בעיות יסוד עמוקות ואמיתיות, אבל בעיות אלה אינן תוצאה של בחירה מוטעית של שיטת ממשל, אלא של בחירות היסטוריות שהיו מייצרות אתגרים אדירים בכל שיטת ממשל שהיא".


או שהולכים לבחירות'. זה טיפשי. לגיטימי שיהיו חילוקי דעות גם בתוך השלטון אולם אצלנו מחפשים ניצחון ללא עוררין, שליטה מוחלטת. זה לא יקרה".

ד"ר זובידה גם יוצא נגד ההתרפקות הנוסטלגית על משטר שתי מפלגות גדולות, שהיה בעבר. "מישהו פה מתגעגע לימי בן גוריון? לימים שבהם שלטה כאן ממשלה כוחנית ומפלגת שלטון שדרסה קבוצות אחרות? אני לא מתגעגע לדמוקטטורה הזאת", הוא אומר. "מי שרוצה דיקטטורה שילך לפוטין או לצפון קוריאה".

אז מה הפתרון? ד"ר זובידה מציע במקום לבצע רפורמות שלטוניות מרחיקות לכת, לחנך את הפוליטיקאים: "פשוט צריך להעניש את מי שלא מוכן לנהל קואליציה תוך פשרות. צריך לבחור בשביל האמצע ולא לטרוף את הקלפים בכל פעם מחדש. יש אצלנו יותר מדי אגו וחוסר נכונות לעבוד עם האחר. זה חלק מהעניין של היותנו חברה מאצ'ואיסטית ושוביניסטית. כל תוכנית לרפורמה שלטונית נועדה מראש לכישלון משום שמטרתה היא אחת: להבטיח הישרדות של מי שבשלטון".

תגיות:
בנימין נתניהו
/
עינת וילף
/
רונן הופמן
/
בחירות 2015
/
שינוי שיטת הממשל
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף