השבוע הוגדל נפח ייצור החשמל מפחם בשל כישלון נוסף של הממשלה בעמידה ביעדי הגמילה ממנו. למרות זאת משרדי האוצר, האנרגיה והתשתיות וראש הממשלה מנסים לקדם את פריצתו של החוק הסביבתי החשוב ביותר בישראל – חוק אוויר נקי, שדואג לבריאות ולאיכות האוויר של כולם באחת המדינות הצפופות והמזוהמות בעולם. 

החוק מ־2008 הוא הכלי המרכזי שתחתיו חוסה המשרד להגנת הסביבה כרגולטור ומפקח בלעדי על החריגות ממנו. אם שמים בצד את החולשה המובנית של המשרד לאורך השנים ביכולתו לפיקוח "עם שיניים", הרי שהחוק כשלעצמו עושה צרות צרורות למבקשים לזהם את האוויר ללא חשבון, ואלה רבים. 

תחת התירוץ של יציבות משק החשמל עושה הממשלה בימים אלה את הבלתי ייאמן ומביאה להכנה לקריאה שלישית בוועדת הפנים של הכנסת את פרק כ"ד בחוק ההסדרים, שבו מוצע "לתקן" את חוק אוויר נקי, כך שיהיו בו "שלושה מדרגים של תשתיות שלגביהם ייקבעו הסדרים מיוחדים שגוברים על הסדרים אחרים בחקיקה הקיימת". 

בין התיקונים מוצע לאפשר להפעיל מתקני ייצור חשמל בחריגה מתנאי היתר הפליטה של תחנות הכוח, אם הדבר נדרש לצורך מניעת פגיעה באמינות אספקת החשמל, וזאת רק דוגמה ספציפית, כשהפתרונות הטכנולוגיים למניעת הצורך בפריצת החוק קיימים, אבל הממשלה בוחרת בדרך הקלה – לזהם. 

הדיון הראשון בוועדה לקראת אישור החוק נערך אתמול, והמשרד להגנת הסביבה הוא הגוף היחיד בממשלה שעומד נגד החקיקה החמורה הזאת. 

בארגון אדם, טבע ודין אומרים כי תיקון החוק מתבצע תוך "סיכון חמור לבריאות הציבור ולסביבה ופגיעה בהתחייבויות האקלימיות של ישראל. אין כל מניעה לספק את החשמל הדרוש בד בבד עם השארת מגבלות על תחנות הכוח הישנות והמזהמות ביותר. התיקון גם מבקש לבטל את סמכות המשרד להגנת הסביבה להבטיח עמידה בהוראות החוק". 

בנייר עמדה של הארגון נכתב כי המשך הפעלת יחידות הכוח הפחמיות הישנות בחדרה, באשדוד ובמקומות נוספים יביא לתוספת של עשרות או מאות מקרי מוות בשנה ומאות מקרי תחלואה עודפת. זאת, בלי שנעשתה הערכת סיכונים בפני הוועדה. 

פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר ראש שירותי בריאות הציבור, העריך כי המשך הפעלת היחידות הישנות בחדרה תביא לתוספת תמותה של 35 אנשים בשנה בחדרה לבדה ו־13 אנשים בפרדס חנה-כרכור, בנוסף לתחלואה בדרכי הנשימה, מחלות לב וכלי דם וסרטן. זאת, באזור שבו שיעורי התמותה גבוהים מהממוצע הארצי. 

"אם כלו כל הקיצין, ועדיין מתקיים מצב חירום המהווה סיכון לאספקת החשמל למשק, הרי שמצב סיכון זה צריך להיות קצר וקצוב בזמן, והפעלת תחנות הכוח המזהמות צריכה להיות קצרה ומידתית, ולהיעשות בהסכמת המשרד להגנת הסביבה" מתריעים באדם, טבע ודין.