מחקר חדש משותף ליחידת המחקר של ארגון גרינפיס באוניברסיטת אקסטר, יחד עם חוקרי תחנת מוריס קאהן לחקר הים בבית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני באוניברסיטת חיפה ומכוני מחקר איטלקיים, קובע שהמים הכלכליים של ישראל הם בית למיני לוויתנאים שונים, ובהם שני מינים הנמצאים ברשימה האדומה של איגוד השימור העולמי (IUCN).

כותבי המחקר מתריעים כי חיפושי גז ונפט חדשים כפי שמתוכננים במים הכלכליים של ישראל, לפני ביצוע סקר יונקים ימיים שיטתי במטרה להכיר את אזורי המחיה שלהם, עלולים לפגוע בצורה קשה באוכלוסיות אלה. את המחקר הימי הובילו מטעם אוניברסיטת חיפה ד״ר אביעד שיינין, ומטעם גרינפיס ואוניברסיטת אקסטר ד״ר קירסטין תומפסון - והוא צפוי להתפרסם בכתב העת Aquatic Conservation.

אוכלוסייתם של שניים ממיני הלווייתנאים החיים בים התיכון, לווייתן ראשתן (Sperm whale) וזיפיוס חלול־חרטום (Cuvier’s beaked whale), נמצאת בירידה בשנים האחרונות, והם מוגדרים "בסכנת הכחדה" ו"פגיעים" לפי איגוד השימור העולמי (IUCN). לפי דוח משנת 2020, 12 זנים של לוויתנים נצפו באופן אגבי במים הכלכליים של ישראל, עד 200 מיילים ימיים מחוף הים. מסיבה זו, לדברי הכותבים, יש לנקוט משנה זהירות בעת קבלת החלטות בנוגע לחיפושי גז ונפט חדשים בתחומי המים הכלכליים, שכן שני המינים מושפעים לרעה על ידי רעשים שמקורם בפעילות האדם, וכן עלולים להיפגע קשות במקרה של אסון שפך בלב ים.

ד״ר יונתן אייקנבאום, מנהל גרינפיס ישראל, אומר: ״הים העמוק של ישראל הוא פלא שאנחנו רק מתחילים להכיר, וחשוב לשמור עליו מכל משמר. קידום של קידוחי דלקים מזהמים באזור כה רגיש ובעיתוי כה קריטי של מצב חירום אקלימי לא מתקבל על הדעת. נוסף על הפגיעה ביונקים ובעלי החיים בים, קידוחים חדשים ישחררו כמויות עתק של מתאן, גז חממה עוצמתי במיוחד. לכן אנחנו אומרים למשרד האנרגיה: שמרו על הים ועל האקלים, בטלו את הקידוחים״.

בגרינפיס נאבקים נגד קידום ההליך התחרותי הרביעי לקבלת רישיונות לחיפושי גז ונפט, שבמסגרתו משרד האנרגיה פתח למכרז כ־6,000 קמ"ר חדשים לחיפושי דלקי מאובנים בים התיכון, ללא דיון ציבורי רחב סביב ההשלכות האקלימיות והאקולוגיות של המהלך.