הבוקר (רביעי) באירוע משותף של המשרד להגנת הסביבה ושל OECD הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי של המדינות המפותחות, פורסם דוח הארגון הבוחן את הביצועים הסביבתיים של ישראל בעשור האחרון; הדוח קובע: ללא חקיקת אקלים מחייבת הגבלה של פליטות גזי החממה שלה, יישום תמחור פליטות פחמן וביטול סובסידיות מזיקות על דלקים פוסיליים - ישראל לא תעמוד ביעדים להם התחייבה בינלאומית בפני פורום האקלים של האו"ם. לצד ביקורת על מערכי האכיפה החלקיים והלא מספיק יעילים בישראל על מפעלים ותשתיות מזהמים, הארגון נעמד לצד המשרד להגנת הסביבה במאבק היחיד שלו מול משרדי הממשלה האחרים לחקיקת אקלים מחייבת וליישום מדיניות הפסולת שלו.

השגת יעדי המאבק במשבר האקלים

הדוח קובע כי ישראל אינה על המסלול להשגת התחייבותיה הבינלאומיות להפחתה של בין 85% ל-100% מפליטות גזי החממה שלה אלה באמצעים הקיימים ותצטרך לנקוט צעדים נוספים בכל המגזרים. "המעבר לכלכלה דלת פחמן מחייב את המדינה להגדיל את ההשקעות באנרגיה מתחדשת ובתחבורה נקייה ועל ישראל לנקוט בחקיקת חוק אקלים מחייב הגבלה של פליטות גזי החממה, האצת שילוב של מקורות מתחדשים ברשת החשמל, יישום מנגנון תמחור פליטות הפחמן הדו חמצני, פיתוח אסטרטגיה ברורה למעבר לתחבורה דלת פחמן והשקעה בטעינת רכב חשמלי ויישום מואץ של תקן הבנייה הירוקה לצד קביעת תקנים של יעילות אנרגטית לבניינים קיימים".

ניהול הפסולת

דוח OECD קובע כי לישראל חוקים ותקנות "מעשה טלאים", בצד היעדר הגדרות מתואמות, המעכבים ניהול, קביעת מדיניות ויישום יעילים ואפקטיביים בתחום הפסולת. "על מדינת ישראל ליישם את מנגנון תשלום הפסולת לפי היקפה, ליישם תוכניות פיקדון והפרדת תשלום איסוף הפסולת מתשלום הארנונה על מנת לתמרץ את צמצום הפסולת והפרדת הפסולת הניתנת למחזור במשקי בית" קובעים מחברי הדוח ומוסיפים כי השלטון המקומי אינו מיישם איסוף פסולת מופרדת באופן נרחב בשל היעדר תמריצים כלכליים ותשתית מחזור.

הפיקוח על מזהמים בישראל

ארגון OECD קובע כי מערכת האסדרה הסביבתית של מדינת ישראל מקוטעת ומיושנת בחלקה, ישנם פרויקטים ומיזמים בעלי פוטנציאל סביבתי שאינם זוכים להערכה סביבתית ןמערכת הרישוי הסביבתית מורכבת מחוקים ספציפיים לנושא מסוים. "יכולות ניטור הציות והאכיפה בישראל נותרו בלתי מספקות. פעילויות פיקוח מבוצעות בעיקר על פי תלונות או אירועים. על ישראל להתמקד בחיזוק ניטור הציות ביחס לסיכון הסביבתי, קידום ציות באופן פעיל במיוחד בעסקים קטנים ובינוניים ובנוסף, לשפר את דיווח וניהול הנתונים בציות הסביבתי"

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה במסיבת העיתונאים בה הוצג הדוח: "הדוח מצביע על אתגרים רבים העומדים לפתחנו, בין היתר בהתמודדות שלנו עם משבר האקלים והטיפול בפסולת. המלצות המדיניות שמעלה הדוח נועדו עבור כלל גופי הממשלה הרלוונטיים והשלטון המקומי, שכן הסביבה מושפעת מפעולות בכלל המגזרים. אנו נחושים להמשיך בפעילות שאותה הנענו בעשור שחלף ולקדם מהלכים משמעותיים נוספים. אמשיך בהליכים לקידום חוק האקלים".