ההתחממות העולמית לא עוצרת: מדענים התריעו כי לא ניתן למנוע את המסת הקרח באזור הארקטי גם אם מדינות העולם ינקטו צעדים דרסטיים לצמצום פליטת גזי החממה, וכי האוקיינוס הארקטי צפוי להיות ללא שכבת קרח בעונת הקיץ כבר בעשור הבא במקום בעשור שאחריו.

דוח האקלים של האו"ם מתריע: "העולם לא ערוך להתחממות הגלובלית ונמצא בסכנה"

המחקר החדש, שפורסם בכתב העת "נייצ'ר קומיוניקיישן", בחן צילומי לוויין של האזור הארקטי בין 1979 ל־2019 כדי לזהות שינויים בשכבת הקרח, נכון לסוף חודש ספטמבר, אז מגיעה הצטמקות הקרח לשיאה. הממצאים הראו כי שכבת קרח הים באוקיינוס הצטמקה בכל עשור ב־13%, וכי ההשפעה העיקרית היא של זיהום שנגרם מפעילות אנושית.

כמו כן, המודלים של המדענים הצביעו על כך שקרח הים באוקיינוס הארקטי ייעלם לחלוטין במהלך חודש ספטמבר כבר בשנות ה־30 של המאה הנוכחית, עשור מוקדם יותר מההערכות עד כה. עוד הזהירו המדענים כי גם אם העולם יפעל כדי לקצץ משמעותית את פליטת גזי החממה לעומת הרמות הנוכחיות, עדיין יהיו עונות קיץ ללא קרח באזור הארקטי גם בשנות ה־50 של המאה.

"לצערנו, כבר מאוחר להציל את קרח הים באזור הארקטי בקיץ", אמר פרופ' דירק נוץ מאוניברסיטת המבורג, שהשתתף במחקר החדש. "כמדענים, הזהרנו לגבי אובדן קרח הים במשך עשרות שנים. זה המרכיב המרכזי הראשון של כדור הארץ שאנחנו הולכים לאבד בגלל ההתחממות העולמית. אנשים לא הקשיבו לאזהרות שלנו".