עיריית באר שבע נערכת לראשונה למצב חירום אקלימי, וזאת על רקע החשש מגלי חום קיצוניים בקיץ הקרוב, שבמהלכם הטמפרטורה ברחבי הארץ עלולה להגיע ל־49 מעלות צלזיוס - אזהרה אשר עולה מתרחיש הייחוס הלאומי למזג אוויר קיצוני בקיץ הקרוב שפרסמו לאחרונה רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון והשירות המטאורולוגי.

התחזית המבהילה: זה הדבר שיהווה איום ממשי על עולם החי בתוך עשורים
עד 2050: אלו הערים שייהרסו כתוצאה משינויי האקלים | הרשימה המלאה

בעירייה החלו בסדרת צעדי היערכות בהתאם לתוכנית חירום מוסדרת, וביניהם: הפעלת מוקד חירום, מיפוי אוכלוסיות פגיעות והכנת תוכנית לעמידה בקשר עמן, מיפוי תשתיות חיוניות ופגיעות, מיפוי של אירועים המוניים בסיכון גבוה והתאמתם לתנאי קיצון ועוד.

המוקד כבר החל להפיץ הנחיות זהירות לתושבים והמלצות לצעדי היערכות לקראת גלי חום קיצוניים בקיץ הקרוב. הקמת המוקד, מסמנת את הפעלתה של תוכנית חירום עירונית ראשונה מסוגה בישראל בשם "נוהל חום". במסגרת התוכנית כבר נלקחו צעדי מנע, בהם מיפוי אירועים המוניים במרחב האורבני וביטול שוק האיכרים שתוכנן במדרחוב העירוני ביום שישי שעבר על רקע עומס החום. פעילות זו היא תוצאה של עבודת מטה שמתקיימת זה חודשים בעיריית באר שבע, בהובלת ראש העיר רוביק דנילוביץ' ובהכוונת המומחה למשבר האקלים פרופ' עדי וולפסון.

"סוגיית משבר האקלים כבר איננה עניין של תרחישים ערטילאיים בעולם האקדמיה או במוסדות המתאימים של האו"ם", מסביר פרופ' וולפסון, "המשבר נמצא כאן ועכשיו ועל המדינה כמו גם על כל רשות מקומית במדינה להיערך לכך בהתאם. גלי החום משפיעים על היבטים שונים של החיים בעיר, לרבות פעילות של תשתיות קריטיות, עלייה בתחלואה ואף סכנת מוות. ההשפעות יכולות להיות ישירות או עקיפות, מקומיות ולאומיות ולטווח הקצר והארוך. על כן הן מצריכות היערכות בשגרה, כלומר לפני גל החום, וכן היערכות מיוחדת בחירום, במהלך גל החום, ברמה האישית, המקומית והלאומית".