שר החקלאות ופיתוח הכפר, ח"כ אבי דיכטר: "'בגשמי ברכה תברך אדמה' - סכר אשרת הנחנך היום, יסייע לגשמי הברכה להישאר ככאלה ולא להסתיים באסון כפי שקרה לפני 3 שנים בנהריה. הסכר נבנה מתקציב של 33 מיליון ₪ ע״י משרד החקלאות בעקבות אובדן חייו של מוטי בן שבת ז"ל, וייעודו הצלת חיים על-בסיס הקמה ושיפור תשתיות מונעות שיטפונות. סגן השר, חה"כ משה אבוטבול הממונה על הניקוז במשרדי, ואני רתומים למנוע בכל דרך הישנות של מקרים דומים. ביחד עם קק״ל ועיריית נהריה, הגעתון יהפוך מאיום לאתר בילוי".

לאחר כתשעה חודשים של עבודות היום (22.6, יום ה') התקיים טקס חנוכת מתקן וויסות השיטפונות בנחל אשרת במעמד שר החקלאות ופיתוח הכפר, ח"כ אבי דיכטר. כזכור, בחודש יוני האחרון הקצה משרד החקלאות כ-33 מיליון ₪ לפרויקט הסכר, כחלק מתכנית רחבת היקף למניעת הצפות במורד אגן הגעתון. התכנית, כוללת שלושה פרויקטים חיוניים למניעת פגעים אקלימיים בעיר נהריה, במיוחד עם התגברות השפעות משבר האקלים. בתוך כך, לפני כשנה הושלמו חלקים ניכרים מהעבודות על פרויקט הוויסות הראשון במחצבת יחיעם שביצועו ממשיך בימים אלו, כאשר הפרויקט השלישי בשטחי קיבוץ עברון נמצא כעת בשלבי תכנון מתקדמים. 

במסגרת פרויקט הוויסות בנחל אשרת שנשלם כעת, הוקם סכר באורך של כ-350 מטרים ובגובה של כ-15 מטרים. בתחתית הסכר הותקן צינור עם שער מווסת להעברה של זרימת מי שיטפון מבוקרת אשר יסייע לנהל ולמנוע את היווצרות השיטפונות. כך, נוצר מנגנון שמווסת את מי השיטפון למשך מספר ימים, ומשחררם בהדרגתיות לאחר חלוף השיטפון. בדרך זו ניתן יהיה למתן את כמויות המים שנשפכות אל העיר גם במקרה של גשמים עזים. בנוסף, בהמשך יוקם במקום פארק של קק"ל שיכלול מצפה, בוסתן ושבילי הליכה.

בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר אירועי מזג אוויר קיצוניים כחלק מהשלכות משבר האקלים הגלובאלי. בתוך כך, העיר נהריה סבלה בשנים האחרונות מאירועי שיטפונות והצפות קשים, כאשר האחרון שבהם התרחש בתחילת שנת 2020. בין ה-7-9 בינואר, אירועי גשם קיצוניים הובילו לעליית מפלס נחל הגעתון, מה שגרם נזק רב לרכוש ואף גבה את חייו של מוטי בן שבת ז"ל. 

בעקבות אירועים אלה, התקבלה החלטת ממשלה 4822 לשיקום פגעי ההצפות בנהריה, בה נקבע, בין היתר, כי יש לגבש תכנית מקיפה להגנה על העיר מפני הצפות. בהתאם לכך, גיבשה רשות הניקוז גליל מערבי את התכנית למניעת הצפות במורד אגן הגעתון, הכוללת את הקמתם של שלושה אתרי ויסות חדשים בנקודות אסטרטגיות לאורך תוואי הנחל, לצד סיוע לעיריית נהריה לשפר את מערכת הניקוז העירונית ולשקם את המובל הקיים. 

הקמת הסכר בנחל אשרת מהווה חלק ממהלך רחב אותו מוביל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, כדי להיערך באופן מיטבי להשלכות צפויות של משבר האקלים הגלובאלי ולצמצום תופעות של שיטפונות והצפות במרחב העירוני והכפרי. כך, המשרד חתם השנה על הסכם עם משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל, המקצה סכום תוספתי חסר תקדים של כ-1.2 מיליארד ₪ לקידום 13 פרויקטים חיוניים לתשתיות ניקוז תומכות פיתוח בכל רחבי הארץ; בנוסף, יחד עם מינהל התכנון גיבש המשרד את "תמ"א-שיטפונות" תכנית מתאר ארצית חדשה שלראשונה בישראל תגדיר ותשמור על התשתית ההידרולוגית של ישראל. 

ד"ר דוד אסף, סמנכ"ל בכיר לניהול נגר ומשאבי סביבה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "מתוקף הסכנה הממשית לחיי אדם במורד אגן הגעתון, הבנו שעלינו לפעול בסד זמנים מהיר במיוחד. איתרנו את הבעיות הקיימות בתוואי השטח הקיים, יחד עם רשות הניקוז גליל מערבי גיבשנו תכנית ניקוז מקיפה, ויישמנו בשטח. ואכן, מקבלת החלטת הממשלה ועד להשלמת מתקן הוויסות בנחל אשרת עברו רק שנתיים וחצי. אנו מקווים כי כבר בחורף הקרוב העבודה המאומצת שלנו תיצור חורף בטוח ושקט בקרב תושבי נהריה".