מועצה אזורית רמת הנגב בשיתוף משרד האנרגיה וקרן קיימת לישראל השיקו בפתחת ניצנה מתקן חדשני, הראשון מסוגו בישראל, שהופך פסולת חקלאית לאנרגיה בשיטת גזיפיקציה.

המתקן מספק פתרון טכנולוגי ירוק לפסולת חקלאית יבשה, הנערמת באלפי טונות בשטחים פתוחים ויוצרת מטרדי סביבה קשים וזיהום קרקע ואוויר. בעזרת המתקן יראו פחות הררי פסולת חקלאית.

גזיפיקציה היא תהליך תרמו־כימי, שבו מופעלים על חומר מוצק לחצים גבוהים בטמפרטורות גבוהות, והתוצר הוא גז דלק. מתקן הגזיפיקציה שיוצר על ידי חברת ערבה, השותפה בפרויקט, נשען על טכנולוגיה מתקדמת, שהופכת את פסולת החממות - בינתיים גזם מעגבניות שרי - לאנרגיה המזינה גנרטורים במתקן טיהור השפכים המקומי.

מודל הכלכלה המעגלית המיושם בפרויקט יאפשר לשמור טוב יותר על הסביבה. זאת כחלק מעמידה בהתחייבות ממשלת ישראל להפחית באופן משמעותי את פליטת גזי החממה עד שנת 2050.

קק"ל ישראל וקק"ל הולנד גייסו תרומה לייצור המתקן החדשני. זאת כחלק ממטרות הארגון המרכזיות להרחיב את הפעילות להפקת אנרגיה חלופית ומתחדשת לטובת הסביבה.

ראש מועצה אזורית רמת הנגב ערן דורון אומר כי "מדובר בבשורה חשובה לנגב ולמדינת ישראל. מתקן הגזיפיקציה מאפשר להפוך את מטרד הפסולת למשאב אנרגטי, מהווה פתרון סביבתי אזורי, וחוסך בזיהום אוויר וקרקע ובעלויות הכרוכות בשינוע הפסולת והטמנתה. אני מאמין כי הפיילוט ישוכפל לאזורים חקלאיים נוספים. כי מהדרום תצא הבשורה".

מקק"ל הולנד נמסר: "אנו רואים בפרויקט זה Win־Win לכולם. זהו פתרון למפגע סביבתי בדמות הפסולת החקלאית, עזרה לתושבי רמת הנגב ולחקלאים וייצור אנרגיה נקייה. אין פרויקט ראוי מזה ואנו שמחים לעשות זאת למען ישראל".

המדען הראשי בקק"ל  ד"ר דורון מרקל מוסיף: "אני מברך על חנוכת מתקן הגזיפיקציה ברמת הנגב, שהוא הראשון בישראל. הבחירה במיקום הפיילוט, רמת הנגב, משתלבת במחויבותה של קק"ל לחיזוק הנגב והגליל, במיוחד בנושאים סביבתיים. כל זאת הודות לתורמים מ־JNF הולנד ולשותפים ממשרד האנרגיה ומועצה אזורית רמת הנגב".  

ד"ר גדעון פרידמן, המדען הראשי במשרד האנרגיה והתשתיות: "אני רואה חשיבות גדולה בתחום של השבת פסולת לאנרגיה. זה אלמנט משלים קריטי לאנרגיה הסולארית, וכן מהווה מקור אנרגיה לא חשמלית שהינו חשוב. אנחנו מעריכים את ההתמדה של היזמים, וזו תהיה הדגמה והתחלה למתקנים נוספים, כאשר ניתן יהיה במתקן זה לבחון אופציות רבות נוספות לטיפול בפסולת. אני רוצה להודות גם לתורמים הנוספים על המימון שסיפק משרד האנרגיה והתשתיות, וכן למועצה האזורית רמת הנגב המעודדת ומארחת את המתקן".