מקורות, חברת המים הלאומית של ישראל, השלימה את ההכנות לקליטת מתקן ההתפלה בשורק. מדובר במתקן ההתפלה השישי והחדש שיצטרף למשק המים המקומי, והוא יוכל להגדיל את סף תפוקת ההתפלה מכ-600 מיליון קוב לשנה כיום ועד לכ-800 מיליון קוב לשנה בעוד מספר חודשים. 

האירוע התקיים בנוכחות שר האנרגיה והתשתיות ישראל כץ, יו"ר ועדת המשנה לפיקוח על משק המים ח"כ זאב אלקין, יו"ר רשות המים יחזקאל ליפשיץ וראש המועצה האזורית גן רווה שלמה אלימלך. 

העבודות לקליטת מתקן ההתפלה החדש (שורק ב'), שהתבצעו בין השאר גם על ידי חברת הבת של מקורות שח"מ, כללו השקעה כוללת של כ-550 מיליון שקל, עם הקמה של שתי בריכות בנפח 75 אלף קוב כל אחת, צנרות הולכה בקטרים שנע בין 36 ועד ל-100 צול (אינץ'), והגדלת יכולת הובלת המים של תחנות שורק וחפץ חיים. עם קליטת המים בפועל בעוד מספר חודשים, משק המים יוכל לנתב את תפוקת המתקן צפונה, דרומה או מזרחה לאזור ירושלים, כאשר תשתיות המים באזור יוכלו להעביר עד כמיליון קוב מים ביממה לכלל צרכי המשק.

העבודות להקמת תשתית המים החדשה במקום הושלמו על ידי מקורות בלוחות זמנים מדויקים תוך עמידה באתגרים רבים, ובפועל החברה מוכנה לקלוט את המים כחצי שנה לפני כניסת מתקן ההתפלה להזרמה בפועל. מנכ"ל חברת מקורות עמית לנג ציין שזו אינה הפעם הראשונה שאתגרי המשק מותחים את גבולות היכולת של מקורות, אולם בדומה להשקת מערכת המים החמישית לירושלים באוקטובר 2022 או השקת המוביל ההופכי בדצמבר האחרון, אין משימה במשק המים שמקורות לא תוכל להתמודד איתה. 

"משבר האקלים והחובה לספק מים גם  למשק המקומי וגם למדינות שכנות מחייבים אותנו להיות מדויקים בתכנון, בהשקעה ובביצוע. השילוב של יכולת החברה, יחד עם הטמעת חדשנות וטכנולוגיה מתקדמת, הופכים את מקורות למקור ידע למדינות רבות בעולם", אמר לנג.

שר האנרגיה ישראל כץ ציין במהלך האירוע שישראל צפויה עד סוף השנה לחתום על הסכם להכפלת היקף אספקת המים מישראל לירדן, מ-100 מיליון קוב כיום לכ-200 מיליון קוב בעתיד, כאשר התוספת מקורה בהתפלת מי ים. "משק המצים הישראלי הוא מהמתקדמים בעולם בכל הקשור לטיהור שפכים וטיפות במים. גם לצד משבר האקלים אנחנו ממשיכים למצוא את הפתרונות ולהבטיח משק מים יעיל ואיכותי"

יו"ר דירקטוריון החדרה יצחק אהרונוביץ' אמר כי מקורות מחויבת לשמר את היתרון האיכותי שלה ביכולת לספק מים לכלל צרכי המשק. "חיבור האזורים המנותקים בבקעת הירדן או בצפון ישלים את פריסת התשתיות הנדרשת לעמידה בביקושם עבור משקי הבית, התעשייה והחקלאות", סיכם. 

יו"ר רשות המים יחזקאל ליפשיץ ציין כי בעשרים השנים האחרונות, מדינת ישראל נסמכת יותר ויותר על מתקני ההתפלה, עקב הצרכים הגדלים והצורך להיערך לסיכון של פחיתת המשקעים. "חנוכת בריכת קליטת המים שהקימה חברת מקורות, תאפשר את קליטת המים שייוצרו במתקן ההתפלה שורק 2, והעברתם למערכת המים הארצית".

ח"כ זאב אלקיין ציין את חשיבות המיזם והמשמעות שלו למדינת ישראל, למשק המים וליציבות שלו. "קידום פרוייקטי התשתיות בתחום המים הוא כורח המציאות תחת התחממות גלובלית והרצון לספק מים לכלל הצרכנים".