ברחבי המועצה האזורית דרום השרון, כמו ברוב המועצות האזוריות בישראל, יש שטחים פתוחים של יישובים, שבאופן קבוע משאיות ומכולות משליכות בהם טונות של פסולת בניין בלב השטח, בניגוד לחוק.

אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, ראתה את החשיפה ב"מעריב" ב־15 בחודש על ההנחיה שקיבלו הרשויות המקומיות לחייב קבלנים ויזמים בהוכחת פינוי פסולת עפר ובניין לאתרים מוסדרים כתנאי להיתרי בנייה והיא אומרת ל"מעריב": ״אנחנו מודים למשרד להגנת הסביבה ומשרד החקלאות על המכתב בנוגע להשלכת עודפי עפר בשטחים חקלאיים ופתוחים, אולם אנו שבים וקוראים לממשלה להעמיד כלים אופרטיביים למלחמה בתופעה שהפכה מכת מדינה. אנחנו בשלטון האזורי מתמודדים עם התופעה המתרחבת ללא כלים מספקים לאכיפה כנגד השלכת עודפי העפר, מה גם שבמקרים רבים העבריינים הם חברות קבלניות, המבצעות פרויקטים לאומיים. הידיים שלנו כבולות".

היום הקנס המרבי שיכולה רשות מקומית לתת לפי החוק הוא 700 שקל בלבד, בזמן שעלות ההטמנה של הפסולת באתרים מוסדרים היא מעל 1,000 שקל, כך שלקבלנים וליזמים משתלם יותר להשליך פסולת עפר ובניין בשטחים הפתוחים, מאשר לנסוע רחוק יותר לאתר מוסדר ולשלם יותר מאשר הקנס, מסבירים בשלטון המקומי.

"כיום הנושא בסמכות המשטרה הירוקה, שתחת המשרד להגנת הסביבה. נכון לעכשיו הם לא מצליחים לאייש את התקינה של הפקחים, והשטחים הפתוחים נהיים מזבלה. הגיע הזמן שהמדינה תעלה את הקנסות המנהליים לעשרות אלפי שקלים, תחרים משאיות שכאלה שכרגע פועלות בלי חשש ובלי בושה. הם אפילו לא מנסים להסתיר את מספר הרישוי ברכבים המתועדים מכיוון שהם יודעים שלא ייענשו. המדינה צריכה להקים אתרים נוספים לקליטת עודפי העפר", אומרת גונן. "על הממשלה לתת תמיכה וכלים משמעותיים לרשויות המקומיות, כדי לאכוף עבירות פליליות ולהתמודד עם העבריינים, או להטיל את המשימה החשובה על משטרת ישראל".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי "על פי חוק שמירת הניקיון, הרשות המקומית היא האחראית על השמירה וניקיון השטחים הפתוחים בשטחה. הצעדים שפורטו במכתב המשותף שלנו ושל משרד החקלאות מהווים את הבסיס ההכרחי לטיפול בעודפי עפר. ללא מעורבות הוועדות המקומיות והבקרה שלהן על פיזור עודפי העפר בשטחים החקלאיים, כל הצעדים האחרים, שאין עוררין שגם הם חשובים, נועדו לכישלון.

אנחנו מקדמים חוק לטיפול בפסולת בנייה, שהשרה עידית סילמן נחושה לקדם ועבר קריאה ראשונה בכנסת. המשטרה הירוקה תמשיך לפעול בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל וגורמי האכיפה לצמצום עבירות סביבתיות ובהן השלכות פסולת בנייה". 

ממשרד החקלאות נמסר:  "סוגיית הפסולת היא סוגיה המחייבת היערכות משותפת של משרדי ממשלה רבים במספר אופנים הכוללים צורך בשינוי חקיקה והגדלת הקנסות הניתנות, תכנון ומתן פתרונות לאתרים עודפי עפר ופסולת בניין ובאמצעים נוספים. המכתב שנשלח לשלטון המקומי על ידי משרדי החקלאות והגנת הסביבה הוא רק חלק מההיערכות המערכתית בכל הנוגע לטיפול בנושא כה חשוב ומהותי".