המסעדה של חסון לוקחת חלק בפיילוט של "צלול" – עמותה להגנת הים, החופים והנחלים. "במסגרת הפעילות שלנו אנחנו מנסים לצמצם גם את השימוש בפלסטיק ובחד־פעמי במסעדות ובבתי הקפה בארץ", אומרת לימור גורליק, רכזת תחום זיהום פלסטיק בעמותה. "ישראלים מאוד אוהבים להזמין טייק־אוויי, מה שאומר המון אריזות פלסטיק. גם אם האריזות נראות כקרטון, עדיין יש בהן ציפוי פלסטיק כלשהו.
פעמים רבות גם כשישראלים יושבים במסעדות או בבתי קפה הם מבקשים את השתייה שלהם בכוסות חד־פעמיות. יש גם כמובן את המגבונים שניתנים במסעדות בכמויות אדירות. גם אלה עשויים מפלסטיק ויש בהם שימוש אדיר. ואם נכנסים רגע לתוך מטבח המסעדה, יש את כל המוצרים שמגיעים מספקים בשקיות או אריזות פלסטיק. כל דבר שנכנס למסעדה, מגיע באריזה חד־פעמית. גם המסעדה עצמה רוכשת כלי אחסון כדי לשמור רטבים במקרר או סחורה שרוצים לאחסן. גם כל זה חד־פעמי".
לדברי גורליק, כבר לפני שנה וחצי בנתה העמותה תוכנית מותאמת למסעדות לצמצום השימוש במוצרי פלסטיק, אך היישום, אורך זמן רב. "זה לא פשוט למסעדות ולבתי קפה", היא אומרת, ומוסיפה שהפיילוט עם כמה מסעדות החל בעצם במסגרת תהליך הפחתה בפלסטיק שהתחיל בעיר הרצליה לפני כשנתיים וחצי ונגע בכל התחומים, לא רק בענף המסעדנות.
הקושי במהלך, אומרת גורליק, הוא קודם כל שינוי הרגלים: "המסעדות עובדות ככה שנים, הלקוחות רגילים לראות מוצר מסוים. יש הפוחדים שהשינוי עלול לעלות יותר ושזה הרבה יותר מסובך. יש הרבה אתגרים. פלסטיק זה זמין, זול, פשוט. לא צריך לשטוף, פשוט זורקים. יש כבר כמה מסעדות שנמצאות בתהליך היישום. אנחנו עוברים תהליך עם מסעדות. עוברים על כל קופסה בתוך המטבח. יש כמובן מסעדות שעוברות את התהליך באופן עצמאי, בלעדינו. אני מניחה שבקרוב זה יתפוס כפטריות אחר הגשם, ועוד מסעדות יפחיתו את השימוש בחד־פעמי".
איך הייתם מרגישים אם הייתם מזמינים ארוחת צהריים בזמן העבודה ומקבלים אותה בכלים רב־פעמיים, ואחרי שסיימתם הייתם מתבקשים לשטוף את הצלחת? "הלקוחות ממש לא מתבאסים לשטוף, התגובות דווקא נהדרות", מעיד אוהד סברדלוב, בעל רשת "גוטה בריא ומהיר", שאף היא נכללת בפיילוט של עמותת צלול. "במשלוח את רגילה לקבל אוכל בכלי חד־פעמי, שזו חוויית משתמש קצת פחות נוחה", הוא מסביר, "הכלי זז, מחליק על השולחן, ואילו עכשיו את מזמינה משלוח, מקבלת אותו בכלי רב־פעמי והחוויה עצמה היא שונה – כאילו הלכת למסעדה. למשל, במסגרת הפיילוט אנחנו מספקים ארוחות צהריים לאחת החברות באזור התעשייה של הרצליה בכלים רב־פעמיים מנירוסטה בשיתוף פעולה עם מיזם Re־feel לפתרונות לאפס פסולת".
זה לא השינוי היחיד שעשו בגוטה בריא ומהיר לצמצום השימוש בחד־פעמי. "בשירותים או בכיורים לנטילת ידיים אין אצלנו ניירות, אלא אלקו־ג'ל ומכונת ייבוש ידיים", מספר סברדלוב ומוסיף שבגלל היותם רשת למזון מהיר הם עדיין משתמשים בכוסות חד־פעמיות לשתייה קלה. "את הקשים הורדנו כבר לפני חודשים, ועכשיו קיבלנו הצעה לכוס העשויה מחומר מיטיב", הוא אומר.
גם מסעדת אייבי התל־אביבית, המתמחה בדגים ופירות ים, משתפת פעולה עם צלול. "אנחנו אנשים שחשוב לנו למזער את הנזק לסביבה", אומר יותם דוקטור, מבעלי המסעדה, שנמנה גם עם הבעלים של המסעדות דוק והאחים. "עוד לפני המהלך הזה כבר לא היו לנו קשים. גם מגבוני ידיים ללקוחות בסוף הארוחה אין אצלנו יותר. במקום זה יש קערית מים חמים עם פלח לימון, כמו שמקובל במסעדות בחו"ל. כמו כן, בשנים האחרונות מקובל שמלצרים מנקים שולחנות עם מגבונים תעשייתיים שלא מתכלים. אז אנחנו הופכים ל'אולד־סקול' בקטע הזה וחוזרים לנייר ולשפריצר".
מסעדות רבות החלו גם ביוזמות עצמאיות לצמצום השימוש בחד־פעמי. כך למשל, מיכאלנג'לו, קפה־מסעדה במתחם שוק הפשפשים ביפו שכולו 100% טבעוני, מחזיק באג'נדה ירוקה וסביבתית ונמצא בתהליך של צמצום פלסטיק בשנה האחרונה. עד כה נפרדו מקשים, מגבונים, כוסות פלסטיק ומערך הטייק־אוויי מבוסס על כלים מתירס. בימים אלה יוצא המקום ביוזמה יצירתית במיוחד שבה קוראים לקהל להגיע ולקבל מהם בהשאלה כלים רב־פעמיים לאירועים מיוחדים ללא תשלום. לדוגמה, אם חוגגים יומולדת, אפשר להגיע למסעדה ולקבל מהם כלים תמורת פיקדון ולהחזיר כשמסיימים. זאת כדי לעודד אנשים לא לרכוש ולהשתמש בכלים חד־פעמיים.
כמו כן, קבוצת BBB, הכוללת את מסעדות ההמבורגר BBB, בורגרים ומוזס, הצהירה בימים אלה על נטילת אחריות חברתית תאגידית ויצאה במהלך ראשון אקולוגי ירוק, במסגרתו יופסק השימוש בפלייסמטים המונחים על השולחנות בכל המסעדות של רשתות BBB ומוזס. לדברי מנהלי החברה, זוהי יריית הפתיחה וצפויים צעדים נוספים, כדוגמת צמצום תפריטי הנייר ברשת, מעבר לתפריטים דיגיטליים וצמצום השימוש בקשיות שתייה מפלסטיק בכל מסעדות הקבוצה.
גם ליזהר סהר, בעל מסעדת רוטנברג בגשר הישנה בעמק המעיינות, חשוב לא לזהם את הסביבה. "אני בן אדם שחושב על קיימות", הוא מספר. "חלק מזה קשור לשימוש בפלסטיק. בתור התחלה הפסקנו לעבוד עם ספקים של ירקות ועברנו למגדלים. יש לי בבגאז' של האוטו ארגזים רב־פעמיים. אני נוסע עמם למגדלים ולוקח את הירקות".