העשור האחרון היה החם ביותר שנרשם אי פעם על פני כדור הארץ, ומונע על ידי האצה של עליית הטמפרטורה בחמש השנים האחרונות, כך על פי נתונים חדשים שמתפרסמים הערב (רביעי) ברחבי העולם, במשותף על ידי נאס"א והמינהל הלאומי לאוקיאנוסים והאטמוספירה (NOAA) בארה"ב. 

על פי הנתונים, שנת 2019 הייתה השנה השנייה הכי חמה בהיסטוריית המדידות בעולם, כשרק 2016 חמה ממנה. "מגמת ההתחממות נושאת בבירור את טביעת האצבע הבלתי ניתנת לערעור של בני האדם, שממשיכים לפלוט עשרות מיליארדי טונות פחמן דו חמצני לאטמוספרה מדי שנה", אומרים המדענים, "הנתונים חושפים שוב את היקף משבר האקלים כשגם חמש השנים האחרונות וגם העשור האחרון הם החמים ביותר ב -150 שנות מדידות".

העובדה שיותר מ 90% מהחום שנלכד על ידי פליטת גזי חממה אנושיים נקלטים באוקיינוסים ידועה זה מכבר, אולם העלייה החדה והמהירה ביותר בהיסטוריה של העולם בטמפרטורה הממוצעת הן בים והן באוויר היא המטרידה. הטמפרטורה הממוצעת בשנת 2019 הייתה כ -1.1C מעל הממוצע בין השנים 1850 ל-1900, לפני שהחלה שריפת דלק מאובנים בקנה מידה גדול.

שריפה באוסטרליה. צילום: רויטרס
שריפה באוסטרליה. צילום: רויטרס

מדעני העולם מזהירים כי חימום עולמי מעבר ל- 1.5C יחמיר באופן משמעותי את מזג האוויר והסבל הקיצוני עבור מאות מיליוני אנשים ובסדרת הכתבות שלנו ב"מעריב עסקים" בקיץ האחרון הסברנו כי ישראל שוכנת ב"נקודה חמה" של שינויי האקלים וכבר מתחממת בקצב הזה. 

הערכת הסיכונים העולמית של הפורום הכלכלי העולמי לעשור הבא, שפורסמה גם היא השבוע, מצאה כי חמשת הסכנות המובילות לכלכלה העולמית הן כולן הן סביבתיות, כולל מזג אוויר קיצוני, אי הכנות לשינויי אקלים והרס עולם הטבע. 

גאין שמידט, ממכון 'גודארד' לחקר החלל של נאס"א, אחד השותפים לדו"ח שהתפרסם, אמר כי "העשור האחרון היה בבירור העשור החם ביותר ברישומים והוא העשור הראשון החם יותר מ- 1C (מעלת צלזיוס בממוצע) מעל הטמפרטורות המאוחרות של המאה ה -19. מה שחשוב הוא מכלול הראיות ממספר נתונים רב שכדור הארץ מתחמם במהירות בגלל שפעילות אנושית מניעה ומזרזת את המגמה וההשפעות מורגשות בבירור". 

התחזית של ארגון המטאורולוגיה האמריקני לטמפרטורה הממוצעת העולמית לשנת 2020 צופה שהשנה עשויה בהחלט לקבוע שיא חדש נוסף. ממשלת בריטניה תארח השנה את פסגת האקלים הקריטית של האו"ם בגלזגו לאחר כשלונה של הוועידה האחרונה במדריד. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרס, ורבים אחרים קוראים למדינות להגדיל באופן דרמטי את התחייבויותיהן להפחתת פליטות הפחמן, המובילות כרגע לעחיית הטמפרטורות העולמיות בקצב של 3-4 מעלות צלזיוס אשר יהפוך את החיים בעולם לבלתי נסבלים כבר בדורנו ויביא למשברים עולמיים חמורים באספקה ומחירי המזון והמים, לתחלואה גוברת ממגיפות ומזיהום, למשבר פליטים שהמדינות המפותחות לא יוכלו להתמודד עמו ולסכסוכים מזויינים בצידו.

שריפה בקליפורניה. צילום: רויטרס
שריפה בקליפורניה. צילום: רויטרס

"ברור שאיננו מצליחים למנוע התערבות אנושית מסוכנת במערכת האקלים, שהייתה המטרה העיקרית של ועידת האקלים המקורית משנת 1992," אמר ל"גארדיאן" בוב וורד, מהמכון לחקר שינויים באקלים בבית הספר לכלכלה Grantham שבלונדון, "גם אם נצליח להגביל את ההתחממות ל -1.5 צלזיוס, זו לא תהיה רמת 'התחממות' בטוחה לעולם. לכן עלינו להתמקד בהפחתת הפליטות העולמיות לאפס בהקדם האפשרי".

"המעבר לכלכלת אפס פליטות הוא סיפור הצמיחה של המאה ה-21" המשיך וורד והוסיף כי "אם ממשלות ואזרחי העולם לא יתעוררו התוצאה כתובה על הקיר - הוריד לילדינו עולם שהחיים בו אינם ברי קיימא. עלינו לוותר בהקדם האפשרי על הגז הפוסילי, הנפט והמזוט והפחם כמקור אנרגיה ועל הבנזין, הדיזל והסולר כדלק למכוניות שלנו, לצמצם למינימום את צריכת המוצרים והחשמל כל עוד אלה מושתתים על אנרגיה מזהמת, את צריכת הבשר כל עוד היא על חשבון משאבי הטבע החיוניים לחיים שלנו וכל צריכה המבוססת על בזבוז משאבים ועל חומרים בלתי מתכלים". 

רוזי רוג'רס, מגרינפיס בריטניה, סיכמה כי "אנחנו שוברים יותר שיאים מאשר יוסיין בולט, אבל אין מדליות זהב לעליות טמפרטורה מסוכנות, או לשיטפונות ולשריפות שמגיעים איתה. איננו יכולים לברוח ממצב חירום האקלים ואם ממשלות ואזרחי העולם לא יבינו את זה מהר יותר את המחיר נמשיך לשלם וביתר שאת כשריבוי אסונות הטבע יהפוך ממטרד לסכנה אמיתית להמשך הציויליזציה האנושית שהכרנו. הטבע זוכר את מה שאנחנו מעוללים לו והוא מתנקם".