מחקר חדש שערכו מדענים באוניברסיטת ראטגרס בניו ג'רזי מגלה כי הטמפרטורה הגלובלית הנוכחית בכדור הארץ היא הגבוהה ביותר ב־12 אלף השנים האחרונות. לטענת המדענים, תקופת החום הנוכחית מתקרבת לחום ששרר לפני 115־128 אלף שנה. הסיבה לנתונים מדאיגים אלו קשורה לעלייה ברמות פליטת גזי החממה שמחממת את כדור הארץ ולירידה בכמות הקרחונים הגדולים שפועלים לצינון הטמפרטורות.

המחקר, שפורסם ביום רביעי האחרון בכתב העת Nature, עוזר לפתור תעלומה ארוכת שנים הידועה בשם "חידת הטמפרטורה בהולוקן". מדובר בוויכוח עתיק שניטש בין מדענים על האופן שבו הטמפרטורות השתנו במהלך ההולוקן - התקופה הגיאולוגית הנוכחית, המשתרעת על פני 11,700 השנה האחרונות.

צוות המחקר ברטאגרס פיתח שיטה חדשה שאפשרה לו להשתמש בטמפרטורות עונתיות כדי להגיע לממוצעים שנתיים באמצעות קונכיות זעירות ותרכובות אצות שנמצאו במשקעי הים.

באמצעות השיטה החדשה, הצליח הצוות להדגים כי ממוצע הטמפרטורות העולמיות עלו בהתמדה מאז שהסתיימה תקופת הקרח האחרונה, לפני 12 אלף שנה. "לטמפרטורה של פני הים יש השפעה ממשית על אקלים כדור הארץ. זהו האינדיקטור הטוב ביותר למה שעושה האקלים העולמי", אמרה סמנתה בובה, החוקרת שהובילה את המחקר.

"המשמעות היא שתקופת ההתחממות הגלובלית המודרנית הנגרמת על ידי האדם מאיצה את העלייה ארוכת הטווח בטמפרטורות הגלובליות", אמרו החוקרים והוסיפו כי זה מדגיש "בדיוק עד כמה קריטי מצבנו ויש להתייחס אליו ככזה".