שני משברים בשולי האסון האקולוגי בחופי ישראל קרובים לפתרון גם באשר לסוגיית חיסיון החקירה שביקשה הממשלה וגם באשר לסוגיית מימון פעולות השיקום. לבקשת שורת כלי תקשורת וארגון העיתונאים נענה היום (שלישי) שופט בית משפט השלום בחיפה חלקית לדרישה להסיר את צו איסור הפרסום שהוטל לבקשת המשרד להגנת הסביבה על פרטי חקירת מקור אסון זיהום הנפט בחופי ישראל. השופט זיאד פרח קבע כי מותר לפרסם כל פרט שמקורו בתחקיר עיתונאי ולא ברשויות החקירה ואף הציע למשרד להגנת הסביבה להיעזר בכלי התקשורת.

עם זאת, נאסר לפרסם עד 16:00 מחר שמות של כלי שיט חשודים באחריות לזיהום פרט לאלו שכבר פורסמו בערוצים 13 ו-11 לאחר שהצו נכנס לתוקף השבוע.

בתוך כך, בלילה שבין שני לשלישי, לאחר ישיבת הממשלה שהתקיימה ביום שני בערב, הגיעו השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל ומשרד האוצר לסיכום על מימוש הצעת ההחלטה שהעלתה השרה בדבר מימון פעולות השיקום בחופים על ידי הרשויות המקומיות. היום הממשלה אישרה את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל להקצאת 45 מיליון ש״ח לטיפול בזיהום החופים, לפינוי הפסולת לאתרי הטמנה ולהשבת המצב לקדמותו.

במהלך יום שני איימו רשויות מקומיות להפסיק את הפעלת מערך המתנדבים בחופים בשל חוסר בהירות באשר לתקציבים שהובטחו להם ויו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, אף פנה לראש הממשלה וכתב: "אנו מבקשים את התגייסותך המידית לתקצוב ולטיפול דחוף של הפעולות הנדרשות לשיקום החופים. בהעדר טיפול דחוף נאלץ כולנו להחזיר את החופים לאחריות הממשלה מחוסר ברירה". לאחר ההסכמות שהושגו בין משרדי הגנת הסביבה והאוצר בסוגייה, עלתה לבסוף הצעת ההחלטה להצבעת הממשלה (שלישי) ופעולות השיקום בחופים לא נפסקו. 

השרה גמליאל עדכנה את ראשי הרשויות המקומיות כי בהמשך להנחייתה, חברי הנהלת הקרן לזיהום ים אישרו באופן עקרוני תמיכה ברשויות לטיפול בנזקי הזפת שנחתה בחופים שבתחומן. "אישרנו העברת תקציבי חירום לרשויות המקומיות לטובת הטיפול באירוע, ובקרוב נקדם את הנושא כדי שתקבלו את הכספים הדרושים למשימה", אמרה השרה.

בנוסף, ארגון העיתונאים והעיתונאיות יפעת גליק ושני אשכנזי פנו אמש לבית המשפט בבקשה להצטרף כידיד בית המשפט בהליך להסרת צו איסור הפרסום שהוטל על פרשת זיהום חופי ישראל. 

"‏ארגון העיתונאים מברך על החלטת השופט שקיבל את בקשתנו וביטל את הצו איסור פרסום הגורף שהוטל על הפרשה. ההחלטה לצמצם את הצו ולהתיר כל פרסום שמקורו בתחקיר עיתונאי עצמאי היא החלטה נכונה ומאוזנת. אנחנו נמשיך לעמוד על המשמר לטובת זכות הציבור לדעת ולמען חופש העיתונות", נמסר מהארגון.

הווטרינר הראשי של הספארי ברמת גן, ד"ר יגאל הורביץ, סיפר ל-103FM על הטיפול בבעלי החיים הפגועים: "החמסנים שהוא סוג של ציפור, דומה לשחף, הגיעו מלאים בזפת, ועשינו מאמצים מאוד גדולים להצילם. אחת הבעיות היא לא רק הזפת שמכסה אותם, אלא שבזמן שהם מנסים לנקות את עצמם הם בולעים זדפת ומקבלים העלה מאוד קשה. לצערנו הרב רק החרדון ניצל והושב לטבע. מצבו היה טוב יותר כי לא בלע את הזפת. מעבר לכך, כשהנוצות מתכסות בזפת שהן משמשות בדרך כלל כמבודד, האוויר שכלוא בין הנוצות ויוצר את החימום לציפורים לא קיים והן לא יכולות לעוף".

זיהום זפת בחוף ניצנים  (צילום: המשרד להגנת הסביבה,יצחק קודוביצקי)
זיהום זפת בחוף ניצנים (צילום: המשרד להגנת הסביבה,יצחק קודוביצקי)

כזכור, המשרד להגנת הסביבה הודיע אמש כי צו איסור פרסום ניתן על-ידי כבוד השופט ד"ר זיאד פלאח מבית משפט השלום בחיפה, בנוגע לחקירה המתנהלת ביחידה הארצית לשמירה הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה ובמשטרה הירוקה של המשרד, ועניינו זיהום הים התיכון וחופי ישראל מזפת.

הצו אוסר לפרסם כל פרט מפרטי החקירה וכל פרט העלול לזהות את החשודים, ובכלל זה שם כלי השיט, נמלי מוצא ויעד, מטען ונתיב שיט וניתן מחשש לשיבוש חקירה בשל פרסום פרטים על אוניות שעברו באזור בתקופה הרלוונטית. תוקפו של הצו למשך שבעה ימים ועד ליום ה-28 בפברואר.

הזיהום, שהחל ביום רביעי עם תחילת מזג האוויר הסוער, לא פסח גם על שמורות טבע וגנים לאומיים, מראש הנקרה ועד ניצנים. כ-160 ק"מ מחופי ישראל זוהמו באופן משמעותי בזפת.