כאילו לא די היה בהבהרה של גורמי ביטחון לפיה קביעתה של השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, כי זיהום חופי הים הוא מעשה טרור שמקורו באיראן אינה מבוססת על מידע מודיעיני מוצק כלשהו שידוע למערכת הביטחון, הערב (חמישי), מוצאת עצמה השרה מותקפת גם מתוך קהילת ארגוני הסביבה. תחקיר עצמאי שערך ארגון "גרינפיס" שתוצאותיו התפרסמו היום זיהה ספינה חשודה נוספת בקרבת כתם הנפט באותם מיקום ותאריכים המחשידים את ה"אמרלד", אותה ספינה לובית שיצאה מאיראן ועליה מצביעה החקירה הרשמית כאשמה באסון.

"החקירה לא כללה בדיקות בסיסיות לוידוא האשמים" 

מדובר ב"רומינה", ספינה שנושאת את דגל איראן ומנוהלת על ידי חברה שיושבת בלבנון. הרומינה סומנה בעבר על הרשויות האמריקניות כספינה שהפרה את האמברגו הבינלאומי על סוריה. "מיכלית נפט זו נצפתה באזורינו כבר בנובמבר 2020 וכעת גם סמוך למקור שפך הנפט בים התיכון שזוהה על ידי המשרד להגנת הסביבה ב-5 לפברואר. הרומינה יצאה מאיראן ב-25 לדצמבר חצתה את תעלת סואץ ב-9  לינואר ולאחר מכן כיבתה את מערכת הניטור שלה (AIS), האות הבא שלה היה ב-4 בפברואר סמוך לאזור שפך הנפט. זו אינה הפעם הראשונה שמיכלית הנפט האיראנית פועלת כך" אומרים בארגון.

בגרינפיס מערערים על תוצאות החקירה הרשמית ומבהירים: "בכל חקירה של אירוע מסוג זה של שפך נפט, הדרך היחידה לאשש באופן ודאי את מקור הזיהום היא על ידי הצלבת דגימות מעבדה של ההרכב הכימי של הזפת מהחופים לבין דגימות של החומרים שהאונייה נשאה עימה. לפי הפרסומים החקירה לא כללה פעילות זו אלא נעשתה על ידי אלימנציה בלבד".

"יתרה מכך, הגופים בישראל שיכלו לדאוג לדגימה כזו לא עורבו בחקירה. כמו כן לא פורסמו ממצאי בדיקות הזפת שנדגמה בחופים על ידי המשרד להגנת הסביבה. רק דגימת מעבדה של החומרים תאפשר לקבוע באופן וודאי ש"אמרלד״ היא האשמה בשפיכת הנפט במי הים התיכון. אנו קוראים להתחיל לאלתר הליכים לחקירה בינלאומית בנושא".

גילה גמליאל (צילום: אריאל בשור)
גילה גמליאל (צילום: אריאל בשור)

"גמליאל מנסה לצבור הון פוליטי על חשבון האסון". במשרדה מגבים: "טרור סביבתי לכל דבר"

ב"גרינפיס" תוקפים לאור ממצאי התחקיר שלהם את קביעתה החד משמעית של השרה כי מדובר במעשה טרור מכוון ומדגישים: "קביעתה של השרה גמליאל לפיה פשע הזפת על חופי ישראל הוא 'מעשה טרור של איראן' היא שערורייתית וחסרת בסיס עובדתי בשלב זה. בכך השרה ממעיטה בערכה של התופעה המוכרת והרחבה של זיהום הים ההרסני משפיכות נפט על ידי ספינות".

"מדובר בהתמקדות בטפל ולא בעיקר, שכן הבעיה האמיתית כאן היא ההפקרות שחוגגת בתחום של הפקה ושינוע של דלקים פוסילים, כאשר הפיקוח על חברות ועל ספינות משא ומיכליות לוקה בחסר והים התיכון הופך לפח האשפה של תעשיית הנפט והגז".

בארגון מדגישים עוד כי שפך נפט בים על ידי מיכליות הינו דבר שבשגרה וכי אסון הזפת הוא ללא ספק פשע סביבתי, אך בכל מקרה אין כל בסיס עובדתי לכך שמדובר בפעילות טרור מלבד ארץ מוצאה של הספינה.

"התנהלותה של השרה בנושא, נודפת ריח רע של תעמולת בחירות וניסיון לצבור הון פוליטי על חשבון האסון האקולוגי החמור תוך פגיעה באמינותה של ישראל בזירה הבינלאומית ובפרט באמינותו של המשרד להגנת הסביבה".

במשרד להגנת הסביבה אומרים למעריב כי עצם שפיכת הנפט בלב ים היא מעשה טרור סביבתי לכל דבר שעל נזקיו לחופים צריכים האשמים לתת את הדין וכי ממצאי החקירה המקצועית וההצבעה על האשמים דווחו לציבור לאחר בדיקה מקצועית מקיפה שהסתייעה בגורמים הבינלאומיים הרלוונטיים.

עם זאת, לא מצאנו בדרג המקצועי של המשרד תשובה מניחה את הדעת שיכולה לאשש את קביעת השרה גמליאל באשר לכוונת זדון של המיכלית המזהמת, קביעה ממנה מסתייגים גם במשרדה.

השרה עצמה מתעקשת: "כל ההתנהלות של האונייה מכוונת. יש כאן קשר ישיר לאיראן, לא קשר עלום. יש כאן מקום לדיון חירום של כלל הגופים הממשלתיים, כולל הגופים הבטחוניים, להבנה רחבה יותר של האיומים במים הכלכליים של ישראל שהם לא רק סביבתיים".

בתוך כך, חשף המשרד להגנת הסביבה את ניתוח תנועת המיכלית הלובית החשודה "אמרלד" ומבדיקה שביצעה חברת TankerTrackers והועברה לידי המשרד להגנת הסביבה, עולה, כי המכלית תועדה ב-17 בינואר אל מול האי האיראני ח'ארג במפרץ הפרסי. ההערכה היא כי בעגינה זו העמיסה המכלית נפט גולמי איראני שבסופו של דבר הגיע לחופי ישראל.

למשרד הועבר תצלום לוויין שלפיו ב-14 בפברואר המכלית אמרלד העבירה נפט גולמי למכלית הנושאת דגל איראני בשם LOTUS. צילומי הלוויין מראים את החבירה של שתי המכליות (STS) בלב הים, וככל הנראה פריקה של הנפט הגולמי האיראני למכלית.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה לתחקיר גרינפיס: "המשרד מסכים עם ההערכה של גרינפיס כי המכלית Emerald היא אחראית לזיהום. מטבע הדברים ומסיבות מובנות, המשרד או גורם רשמי אחר מטעמו לא הגיע לאיראן כדי לקחת דגימות מהנפט הגולמי במכלית, או לבצע בה ביקורת עומק. ועל כן המשרד ציין כי הראיות שבידיו הן מוצקות, הגם שמדובר בראיות נסיבתיות".