לראשונה מאז הקמתו מציב המוזיאון הימי הלאומי על סדר יומו נושאים עכשוויים בוערים, ובראשם הצלת הימים והאוקיינוסים מנזקים אקולוגיים הרי אסון, עם פתיחת תערוכות ומרחבי משחק ולמידה חדשים. כל אלה יוקדשו לבריאות האקולוגית של הים ולהעלאת המודעות לפעולות החשובות שניתן לעשות כבר עכשיו למען הצלת הימים והאוקיינוסים. 

התערוכות והמתחמים החדשים ברחבי המוזיאון יאפשרו למבקרים הזדמנות להתחבר ולהבין את המשמעות העמוקה של הים עבור בני האדם, לגבש מודעות ואכפתיות כלפי סוגיית הבריאות האקולוגית של הים הניצבת לפתחנו - כל זאת באופן נגיש ומלא באפשרויות להסתקרן, לשחק וללמוד דברים חדשים.

התערוכות ייפתחו לקהל החל מיום שבת, ה-20.3.2021 ביום הפתיחה הכניסה למוזיאון ללא תשלום.

נמל הבית 

התערוכה "נמל הבית" מזמינה את המבקרים למרחב שכולו אהבה לים, היא כוללת תצוגה של ספינות בבקבוק ודגמי ספינות מרחבי העולם שיצרו ימאים כחלק מתרבות הפנאי הייחודית שהתפתחה על סיפון אוניות המפליגות למרחקים; מיצב סרטונים חדש מאפשר הצצה לפעילות המחקרית הענפה שמתקיימת ממש בימים אלו בחיפה ובים התיכון בתחומי הביולוגיה והאקולוגיה הימית, ארכיאולוגיה תת־ימית, היסטוריה מעשית ועוד. יצירת המיצב התאפשרה הודות לשיתוף פעולה עם גופי מחקר מרכזיים מאוניברסיטת חיפה, ביניהם בית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני, המרכז הישראלי לחקר הים התיכון, המכון ללימודי ים ע"ש רקנאטי, מעבדת יעקב יק כהנוב למחקר כלי שיט עתיקים, ומעבדת רילוב, חקר ימים ואגמים לישראל.

בנוסף, עמדה דיגיטלית לשיתוף הקהל תאפשר למבקרים להשמיע את קולם בסוגיות סביבתיות שעל סדר היום הציבורי – עד כמה אנחנו מוכנים להקצות חופים ומשאבים להקמת שמורות טבע ימיות, מה עמדתנו בנוגע לבנייה על קו החוף? עד כמה אנחנו מוכנים לצמצם שימוש בכלים חד"פ ולהפחית הזמנת מוצרים מעבר לים בכדי לצמצם את תנועת אוניות המכולות המזהמות? ועוד.

ימאים צעירים 

התערוכה "ימאים צעירים" מציגה מרחב התנסות ומשחק בעולם הספנות. עמדות משחק יאפשרו להכיר את עולם השיט ולהתנסות במגוון מיומנויות שיט – ביניהן תקשורת באמצעות דגלי קוד וסימוני אורות, העמסת ספינה במכולות, זיהוי חלקי הספינה והיכרות עם כלי שיט, ומשחק הצוללות המפורסם בקנה־מידה גדול. כל אלו משולבים בתצוגת דגמי ספינות מהספנות העברית, שממחישה פרק ייחודי וחשוב בסיפור הקמת המדינה ובמהפכה הימית שהתקיימה בישראל. עמדות המשחק הופקו בסיוע משרד ירושלים ומורשת, בשיתוף משרד התרבות והספורט ובאמצעות ה"מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל". 

המוזיאון הימי בחיפה  (צילום: ניאזר פוראני)
המוזיאון הימי בחיפה (צילום: ניאזר פוראני)

פיראטים – בין אמת לאגדה 

תערוכת הפיראטים האהובה זכתה למתיחת פנים והפכה לתערוכה פעילה לכל המשפחה, שעוסקת באחד הנושאים המלהיבים והמרתקים הקשורים לים - עולמם של הפיראטים. תחת הכותרת פיראטים. בין אמת לאגדה מגלה התערוכה כיצד הספרים וסרטי הפיראטים ההוליוודיים עיצבו את המושגים שלנו על הפיראטים. מימי קדם ועד ימינו פיראטים יוצאים לים כדי לשדוד אוניות אחרות או יישובים על קו החוף. הרבה מעולם המושגים שלנו על הפיראטים קשור בספרים שקראנו בילדות ובסרטי הרפתקאות. אבל מה אנחנו יודעים באמת על חייהם של הפיראטים? מה הייתה מציאות חייהם ומה הינו פרי הפנטזיה והדימיון?

התערוכה מציגה חרבות, אקדחים ורובים שהיו בשימושם של הפיראטים, דגמי אוניות, ציורים ודיורמות, וחושפת טפח מחייהם האמיתיים של הפיראטים – דמויות של פיראטים ופיראטיות מפורסמים; סוגיי הפיראטים השונים שפעלו בימים ובאוקיינוסים – מטעם מדינות או מטעם עצמם; האוניות וכלי הנשק שבהם השתמשו; האזורים העיקריים שבהם פעלו לאורך ההיסטוריה – מים סין והים הקאריבי ועד הים התיכון, ואפילו כאן בחיפה; המזון אותו צרכו, העונשים שספגו, אורח החיים וכללי ההתנהגות על הסיפון, דרכי חלוקת השלל ועוד. פרק מרתק בתערוכה עוסק בפיראטיות המודרנית, שמתרחשת כאן ועכשיו באזורים שונים בעולם שבהם חלה התרופפות של השלטון המקומי. התערוכה כוללת עמדות אינטראקטיביות של קריאה, התחפשות ומשחק, וכן צפייה בסרטי פיראטים הוליוודיים מראשית הקולנוע – 'פיטר פן' (1924) ו'הפיראט השחור' (1926).

המוזיאון הימי בחיפה  (צילום: ניאזר פוראני)
המוזיאון הימי בחיפה (צילום: ניאזר פוראני)

הצילו! SOS

בתערוכה יזכו המבקרים לגלות, לחקור ולהכיר מחדש את עולמו המופלא של הים, דרך התנסות, משחק ויצירה: להקשיב לקולם של הלוויתן ושל הכריש, ללמוד כיצד ניווטו ספנים את דרכם בלב ים ואיך התמודדו עם הסכנות ועם הפחד; להכיר את אלי ואלות הים הקדמונים, ואת גיבורי העל הימיים של תקופתנו, ולחזור עם הרבה רעיונות איך ביכולתנו לשמור על הים ועל החיים בתוכו. בתערוכה משולבות עמדות משחק, התנסות ויצירה, שנוצרו בשיתוף עם "קהילה ימית ראש כרמל" של החברה להגנת הטבע ו"אנשי הים התיכון" – רשת ארצית של קהילות מקומיות הפועלת להקמת שמורות ימיות בים התיכון של ישראל. שותף לה גם אירגון "יום כדור-הארץ הבינלאומי", שאחד מאפיקי הפעולה שלו הוא העלאת המודעות למשברים סביבתיים ועידוד לאקטיביזם באמצעות אמנות. 

חצר הסיפון התחתון – מתחם חוץ: מתחם חדש נוסף במוזיאון יפתח במרחבי החוץ , שהוכשר למשחק, במרחב יוצגו עוגנים עתיקים שנמשו מלב ים וילמדו כיצד סירה מצליחה לצוף על פני המים, לשאוב מים במשאבה כמו של פעם, להעלות ולהוריד מפרש כמו ימאים אמיתיים, להפשיל שרוולים ולחתור במשוטים, להיות רבי־חובלים ולסובב את הגה הספינה, ללמוד לקשור קשרים מיוחדים בחבל ועבודות מקרמה, לקפל סירות מנייר, או סתם לחדש כוחות ולנוח סביב שולחנות פיקניק בחצר הנעימה. החצר שודרגה בסיוע משרד ירושלים ומורשת, בשיתוף משרד התרבות והספורט ובאמצעות ה"מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל".

פנינה חדשה נוספת בחצר הסיפון התחתון היא תבליט קיר בטכניקת סגרפיטו שיצר האמן יונתן גולד במיוחד עבור המוזיאון. זהו תבליט טיח ססגוני שמתייחס לקסם שמעמקי הים מהלכים עלינו. התבליט מתכתב עם מסורת ציורי הקיר ואמנות הרחוב שהתפתחה בישראל ובחיפה, והוא נוצר בסיוע מפעל הפיס ומשרד התרבות והספורט.

המוזיאון הימי הלאומי, רחוב אלנבי 198, חיפה טלפון 04-8536622 https://www.nmm.org.il