השרה לאיכות הסביבה תמר זנדברג שוחחה היום (שלישי) עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM על התוכנית המתגבשת להטלת מס קנייה על כלי פלסטיק חד פעמיים והסבירה: "השימוש של כולנו בכלים חד פעמיים גדול פי חמישה מהממוצע באירופה - זו התמכרות  מזהמת ורעילה ויש לכולנו אינטרס להיגמל ממנה. אנו מעריכים שהמס הזה יפחית את השימוש ב-40%".

כשנשאלה האם בכוונתה לחזור בה מהתוכנית בעקבות הסערה שעוררה אמרה זנדברג: "למה שנחזור? אין שום סיבה, אני רק רוצה לתקן אין שום קנסות. יש כאלה שזועקים 'חמאס', אבל גם הם צריכים להבין: כל שינוי, ובפרט שינוי התנהגות, לפעמים קשה, אבל צריך להבין שגם אותם אנשים שמשתמשים שימוש מוגבר והתמכרותי בכלים חד פעמיים - יוצאים לטייל, הולכים לים, לשמורות הטבע ולחופים ונתקלים בפסולת הפלסטיק שמייצרים בבתים. 

על התנגדותם של אנשי עסקים כמו רמי לוי אמרה: "יש לי הרבה כבוד לאנשים שמוכרים את הכלים האלה ורוצים להמשיך למכור אותם תוך התעלמות מוחלטת מהנזק הסביבתי – המטרה היא לא למחזר, זה רק הצעד השלישי. הצעד הראשון זה להפחית את השימוש, כי גם מיחזור הוא לא מיחזור מלא".

זנדברג הסבירה כי "המהלך הזה יוחל במס קנייה ומס ייבוא, שזה שני המקורות העיקריים של המחיר של החד פעמי. בניגוד למסי קנייה אחרים, פה מדובר במס ברירה, לא חייבים לשלם אותו. זה לא כמו מע"מ שמשלמים על כל מוצר שקונים - זה מס שמטרתו לא לגבות את הכסף מהציבור אלא להיפך, לגרום לציבור לוותר על הקנייה הזו, לוותר על החד פעמים ולעבור לשימוש ברב פעמי. חד משמעית זה מס שמטרתו להכווין התנהגות, מטרתו לא להעשיר את קופת המדינה".

על האפשרות שמהלך ייכשל אמרה: "אני לא חושבת, יש לנו עבודה כלכלית מאוד רצינית. בניגוד למה שחושבים הרבה מאוד פעמים על ממשלות ששולפות מהלכים מהמותן, יש לנו עבודה כלכלית רצינית על כלכלת סביבה וכלכלת התנהגות. בחנו מודלים שונים איך הצעד הזה אמור להשפיע, יש לנו הערכה שהמס הזה יפחית את השימוש ב-40%".

היא הוסיפה: "אני חושבת שזו הצלה גדולה לחופים שלנו, לנחלים לשמורות הטבע, למרחב הציבורי ולכדור הארץ כולו. גם להתחממות הגלובלית שבימים האחרונים אנחנו נוכחים יותר ויותר להבין עד כמה הנזקים שלה כאן במלוא העוצמה כמו מה שקורה גרמניה, ארה"ב וקנדה. אין לנו את הפריבילגיה להמשיך להתנהג אותו דבר ולזהם את הסביבה בפלסטיק רעיל".

על ההתנגדות למהלך מצד המפלגות החרדיות, שמייצגות את הציבור אשר נחשב למשתמש ה"כבד" ביותר בכלים חד פעמיים, אמרה: "תוך חודשיים שלושה בחישוב כלכלי פשוט מאוד, העלות משתווה ואז מתחילים לחסוך כסף. חינוך הילדים לשטוף את הכוס שלהם אחרי שהם שותים זה חלק גדול מהעניין, כיוון שהם אלה שמובילים את המאבק למען משבר האקלים בכל האוכלוסיות".

זדנברג הוסיפה: "ברוב השנים שלי בכנסת הפוליטקאים החרדים היו בקואליציה ואני באופוזיציה. אני מכירה מאוד את התחושה שהממשלה עושה דברים בלי להתחשב בחלק מהציבורים. ראיתי את המנהיגים החרדים עושים דברים שקוממו עליהם ציבור רחב, את הציבור שאני מייצגת ולפעמים גם הציבור שהם מייצגים. אני חושבת שצריך טיפת צניעות. לא כל דבר הוא גזירת שמד או נועד לפגוע באוכלוסייה כזו או אחרת. כדור הארץ משותף לכולנו, כולנו רוצים להנות ממנו נקי. יכול להיות שזה יצריך שינוי הרגלים לחלק מאיתנו".

על רפורמת הכשרות שמקדם השר לשירותי דת מתן כהנא אמרה: "הנתונים שנחשפנו אליהם לאורך השנים על הנזקים של מונופול הכשרות, לשחיתות וההמחירים הגבוהים שמשלמים בעלי העסקים ובסוף הם מגלגלים לציבור. אני חושבת שצריך לבחון כל דבר לגופו ולא להסתכל על כל דבר כעל גזירה".

על סוגיית העברת התקציב אמרה: "אני מאמינה בכל ליבי שאחרי 3 שנים של אי העברת התקציב ותקיעות במדינה תהיה התגייסות כוללת בקואליציה כדי להעביר את התקציב ולהמשיך לנהל את המדינה בענייניות כמו שהתחלנו בחודש שהממשלה הזו קמה".

על האפשרות שהחרדים יצטרפו לממשלה אמרה: "אני לא יודעת. אני חושבת שהמפלגות החרדיות עשו לעצמן עוול בכך שהרבה מאוד שנים הן נצמדו רק למפלגה אחת שהיא הליכוד ורק לרה"מ אחד שהוא נתניהו, וחרגו מהקו שאפיין אותן עשרות שנים קודם. אני שומעת את הדיבור על זה הרבה כפוטנציאל, אך טרם ראיתי אותו כי לדעתי המפלגות החרדיות עדיין מאוד שבויות באותו דפוס".

היא הוסיפה: "כשאני נבחרתי לכנסת ב-2013 היינו ביחד באופוזיציה ערבים, חרדים ושמאל ושיתפנו פעולה מאוד. זו הממשלה השלישית שמרצ חברה בה והראשונה שהיא בלי אף מפלגה חרדית, אז הפוטנציאל קיים. המפלגות עצמן עושות במידה מסוימת עוול לציבור הבוחרים שלהן שהן סגרו את עצמן בקופסא ולא מוכנות לצאת ממנה".