הממשלה אישרה היום (ראשון) פה אחד מעבר, בתוך שלושת העשורים הקרובים, לכלכלה דלת פליטות גזי חממה. מאז כינונה של הממשלה החדשה, נרתמים כל משרדי הממשלה הנוגעים למאבק במשבר האקלים, בשלב זה לפחות ברמה ההצהרתית, כדי ליישר קו לראשונה לכדי מדיניות ממשלתית אחידה בנושא - מה שלא התאפשר בממשלה היוצאת, בשל מחלוקת מתמדת בין המשרד להגנת הסביבה למשרדים הכלכליים.
במסגרת ההחלטה שאושרה, עד שנת 2050 תפחית ישראל 85% מפליטות גזי החממה שלה ביחס לרמה ב־2015. עוד הולחט על הצבת יעד ביניים בשנת 2030 של הפחתת 27% בפליטות.

כדי לעמוד ביעד ל־2030, נקבעו שורה של צעדים, ובהם:

  • הפחתת פליטות גזי חממה שמקורן בתחום הפסולת המוצקה בהיקף של 47% לכל הפחות, והפחתה בשיעור של 71% בכמות הפסולת העירונית המוטמנת.
  • הפחתת פליטות גזי חממה שמקורן בייצור החשמל בהיקף של 30% לכל הפחות, ביחס לפליטות שנמדדו ב־ 2015, אשר עמדו על 37.6 מיליון טון.
  • הגבלת כמות פליטות גזי החממה מרכב חדש.
  • הפחתת פליטות גזי חממה מסקטור התעשייה עד 2030 בהיקף של 30% לכל הפחות.  
  • כמו כן, שרת האנרגיה תפעל לקביעת יעדים לאנרגיה מתחדשת לשנת 2050 בתוך 12 חודשים.
  • החל מ־2026 - כל האוטובוסים העירוניים החדשים שיירכשו יהיו רכבים נקיים.
  • היעדים לשנת 2050: הפחתה של 96% פליטות גזי חממה מסקטור התחבורה, הפחתה של 85% מסקטור החשמל והפחתה של 92% בתחום הפסולת העירונית.

את הצעת המחליטים מביאים יחד ראש הממשלה נפתלי בנט, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת האנרגיה קארין אלהרר, שרת התחבורה מרב מיכאלי, שר החוץ יאיר לפיד, שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ושרת הפנים איילת שקד.

"ישראל מכירה בחשיבות ההגעה ליעד של אפס פליטת גזי חממה עד 2050 בהתאם להסכם פריז ומחויבותיה הבינלאומיות, ולמען מניעת חציית רף ההתחממות הגלובלית של מעלה וחצי", נכתב בהצעת המחליטים. "בכך מצטרפת ישראל לעשרות מדינות שכבר החליטו על חזון ואסטרטגיה לכלכלה דלת פליטות, בהובלת ארה"ב, האיחוד האירופי, קנדה, יפן וסין".

"זהו רגע היסטורי, למען הבריאות והסביבה היום, ולמען הדורות הבאים", אמרה השרה זנדברג לאחר גיבוש ההסכמה. "ישראל עולה היום מדרגה במאבק במשבר האקלים. החלטת הממשלה מתווה לראשונה יעדים, וכן אסטרטגיה כלל־משקית להתמודדות ישראל עם משבר האקלים המאיים על עתידנו, בישראל ובעולם כולו".

התגובות בארגוני הסביבה מעורבות. מנכ"ל ארגון מגמה ירוקה אלעד הוכמן אמר ל"מעריב": "רק בישראל הממשלה תביא לאישור תוכנית להפחתת פליטות - כשהיא ללא יעדים שאפתניים של אנרגיה מתחדשת עד 2030 ו־2050 ככל המדינות בעולם, וללא תקציב ייעודי למימוש היעדים".

יו"ר עמותת שומרי הבית יוני ספיר מסר: "לצערי, היעדים הנוכחיים עדיין עלובים ברובם. על ישראל להגדיר יעד של כלכלה מאופסת פחמן, כפי שנוהגות מרבית המדינות, ולא להסתפק במעבר לכלכלה דלת פחמן".