אחרי פרסום הדוח של האו"ם: מדינות הנמצאות בסיכון גבוה שייפגוע מהשלכות משבר האקלים הזהירו כי הן נמצאות "לקראת הכחדה", אם לא יינקטו פעולות למניעתו. 

האזהרה מגיעה מקבוצת מדינות מתפתחות לאחר שהאו"ם פרסם אתמול את הדו"ח הבין-ממשלתי בנושא שינויי אקלים (IPCC), בו הוא חשף כי האקלים של כדור הארץ מתחמם עד כדי כך שהטמפרטורות בעוד כעשור ככל הנראה יעברו את רמת התחממות שמנהיגי העולם ביקשו למנוע וכי חלקים מכדור הארץ יהפכו בלתי-ראויים למגורים.

"זה רק מובטח שזה יחמיר", אמרה מחברת הדוח לינדה מירנס, מדענית אקלים בכירה במרכז הלאומי לחקר האטמוספירה בארה"ב, "אני לא רואה איזור בטוח, אין לאן לברוח או איפה להתחבא". מנהיגי העולם, כולל ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, כינו את הדו"ח "קריאת השכמה לעולם".

"הדו"ח מאפשר קריאה מפוכחת. ברור שהעשור הקרוב עומד להיות מרכזי להבטחת עתיד כוכב הלכת שלנו", אמר ג'ונסון

"אנו יודעים מה יש לעשות כדי להגביל את ההתחממות הגלובלית - להפוך את הפחם להיסטוריה ולעבור למקורות אנרגיה נקיים, להגן על הטבע ולספק מימון אקלים למדינות בחזית", הוסיף.

בוריס ג'ונסון (צילום: JEFF OVERS/BBC)
בוריס ג'ונסון (צילום: JEFF OVERS/BBC)

"מוחמד נשיד, לשעבר נשיא האיים המלדיביים, אמר כי "אנו משלמים בחיינו על הפחמן שמישהו אחר פולט". האיים המלדיביים היא המדינה הנמוכה ביותר בעולם ומר נשיד ציין כי תחזיות הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים (IPCC) יהיו "הרסניות" עבור האומה, ויעמידו אותה על "קצה הכחדה".

שליח האקלים האמריקאי ג'ון קרי אמר שכדי להגיע ליעדים שהוצבו, מדינות צריכות לשנות בדחיפות את כלכלתן. "זהו העשור הקריטי לפעולה, ו- COP26 ׁ(ועידת האו"ם בנוגע למשבר האקלים) בגלאזגו חייב להיות נקודת מפנה במשבר הזה", הבהיר.

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג אישרה אתמול כי היא תשתתף בשיחות ה-COP26, ואמרה כי הדו"ח "מאשר את מה שאנחנו כבר יודעים - אנחנו במצב חירום".