ראש הממשלה נפתלי בנט ימריא היום לוועידת האו"ם לשינויי האקלים שתתקיים בגלזגו, סקוטלנד, בהשתתפות שורה של מנהיגים וראשי מדינות האחראיות בעצמן ל־80% מפליטת גזי החממה. 

אל בנט יתלוו שרת האנרגיה קארין אלהרר והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג. בכנס יציג בנט את היוזמות הישראליות בתחום שינוי האקלים ויקיים פגישות עם מנהיגים. 

הוועידה תיערך במשך 12 ימים שבהם יציגו מדינות העולם את יעדיהן לצמצום פליטת גזי החממה בעשורים הקרובים, על רקע אזהרת המדענים מפני הסכנות שבאי־עצירת ההתחממות העולמית. 

 הצפות בסקוטלנד (צילום: Ian Forsyth Getty Images - )
הצפות בסקוטלנד (צילום: Ian Forsyth Getty Images - )

הוועידה מתקיימת חמש שנים לאחר הסכם האקלים של פריז, שבו התחייבו המדינות לפעול כדי להגביל את עליית הטמפרטורה העולמית הממוצעת לרמה נמוכה משתי מעלות ביחס לעידן הטרום־תעשייתי ולהשתדל שהעלייה לא תהיה יותר ממעלה וחצי. אלפי מפגינים מארגונים וזרמים שונים יצאו לרחובות גלזגו וניצלו את הפסגה למחות על נושאים שונים ונגד הגלובליזציה.

דוחות שפרסמו מדעני האו"ם בשבועות האחרונים הזהירו כי ללא פעולה נחושה וממשית הטמפרטורה העולמית עלולה לרשום עלייה של עד 2.7 מעלות עד סוף המאה הנוכחית והתריעו כי אסונות הטבע שנגרמים בשל שינויי האקלים עלולים להפוך לאירועים שכיחים.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון התריע בסוף השבוע: "אם לא נפעל כעת זה יהיה מאוחר מדי". האפיפיור פרנציסקוס, שלא יגיע לוועידה, הפציר במנהיגים להציע "תקווה מוצקה לדורות הבאים ולקבל החלטות קיצוניות".

מחר יישא בנט את נאומו בפני משתתפי הוועידה, ובו יציג את התפיסה הישראלית בתחום הטיפול במשבר האקלים. בנט ישתתף גם בטקס פתיחת הוועידה שיארח ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ובאירוע קבלת הפנים שיארח יורש העצר הבריטי הנסיך צ'רלס. בשולי הוועידה צפוי בנט להיפגש עם מנהיגים וראשי מדינות.

 סופה בקליפורניה ארה''ב (צילום: Justin Sullivan Getty Images)
סופה בקליפורניה ארה''ב (צילום: Justin Sullivan Getty Images)

לראשונה ייפגש בנט עם ג'ונסון, כמו גם עם מקבילו ההודי נרדרה מודי, נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, יורש העצר וראש ממשלת בחריין סלמאן בן חמד אל־ח'ליפה, וכן עם מזכ"ל נאטו, ינס סטולטנברג ועם ראש ממשלת איטליה ונשיא הונדורס. נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין ייעדרו בנימוק הקשור במגיפת הקורונה.

מנהיגי המערב מנסים לנצל את הפסגה לבירור הסכסוכים הפנימיים ביניהם. לפני הפסגה קיים הנשיא ביידן פגישת פיוס עם נשיא צרפת מקרון בעקבות פרשת ביטול עסקת הצוללות הצרפתית עם אוסטרליה. הפגישה נערכה בשגרירות צרפת בוותיקן, שם נועד קודם ביידן ב”פגישה פרטית” עם האפיפיור פרנציסקוס. 

מקרון נאלץ להמתין שעה כדי לשמוע את הודאתו של ביידן כי התנהגות ארה”ב הייתה “מגושמת”, כהגדרתו, אם כי הוא טען שהיה בטוח שמקרון קיבל מידע מוקדם על המתרחש. היום יקיים מקרון פגישה עם בוריס ג’ונסון על משבר הדיג בין שתי המדינות. ובינתיים הטבע לא ממתין להחלטות הוועידה וממשיך לשדר את אותות האזהרה. בסקוטלנד, המארחת, ירדו בשלושת הימים האחרונים גשמים כבדים באזורים נרחבים וגרמו להצפות קשות. 

שני גשרים באזור העיירה אנאן שבדרום־מערב סקוטלנד נסחפו בזרמים כשנהרות עלו על גדותיהם והציפו אזורים נרחבים. כתוצאה מכך הופסקה תנועת הרכבות בין גלזגו ללונדון ובאזורים נוספים בסקוטלנד. בחוף המזרחי של ארה"ב הכתה סופת סתיו עזה והחזאים הזהירו מפני השיטפונות הנרחבים ביותר במדינות המרכז אטלנטי מאז הוריקן איזבל בשנת 2003. 

רוחות חזקות במפרץ צ'ספיק ובמפרץ דלוור גרמו להצפות באזורי החוף של מרילנד, וירג'יניה, דלוור וניו ג'רזי. גם בבירה וושינגטון נערכים להצפות בשל גשמים ורוחות שדוחפים את המים מנהר הפוטומק.