במקביל לטירוף הקניות שאפיין את הישראלים במהלך חודש נובמבר, נרשמה גם עלייה של 25% בפסולת אריזות הקרטון והניילון, כך מדווחים באתר המחזור "דודאים" שבנגב. על פי ההערכות, הזינוק שנרשם נובע מהצמיחה ברכישות בכלל ובהזמנות המשלוחים באינטרנט בפרט במהלך חודש נובמבר. העלייה הנקודתית, מצטרפת למגמת עלייה רב שנתית בשיעור של כ-2% בכמות הפסולת.

אלפי אריזות משלוחים שהוזמנו ביום הרווקים הסיני ויוזמות קניות אחרות שכבר מאחורינו, נזרקו לזבל. באתר דודאים מדגישים כי הנתונים אינם מתייחסים למשלוחים שעדיין לא התקבלו ביניהם כאלו שהוזמנו ב-"יום שישי השחור" ו-"סייבר מאנדי".

"השאיפה של הצרכן הישראלי לרכוש במחיר זול ככל האפשר מובנת, במיוחד בתקופה זו של התאוששות ממשבר כלכלי", אומר ניר בר דוד, מנכ"ל אתר דודאים. "בכל זאת חשוב לזכור את המחיר הסביבתי– הרים של אריזות ופלסטיק בלתי מתכלה שנאספים באתר מדי שנה״, הוא מוסיף. 

לדבריו, "במפעל המיון החדש שהחל לעבוד לפני כשלושה חודשים, הפסולת מופרדתו מועברת למחזור. עם זאת, לא כל אריזה ניתן למחזר, גם למפעלי הייצור ישאחריות לייצר אריזות שניתן למחזר. שטחי ההטמנה בישראל הולכיםומתמעטים, ובעוד שנים בודדות  לא נוכל להטמין אשפה. רק שינוי בהרגליהצריכה והגברת המחזור יאפשרו להתמודד עם האתגר".

לדודאים מגיעות בכל יום מאות משאיות שמובילות כאלפי טון אשפה מסוגים שונים: פסולת מעורבת (ביתית), פסולת בניין, פסולת יבשה, גזם ועוד. הפסולת הביתית מופנה לתהליכי מיון והפרדה במפעל המיון לשם מחזור וייצור קומפוסט מהזרם האורגני. גם פסולת הבניין עוברת תהליך שלמיון ומחזור. בנוסף, באתר דודאים שואבים את גז המתאן הנוצר בבטן האדמה שבמטמנה וממנו מפיקים "חשמל ירוק".