היום (רביעי) יצא לדרך "כנס אילת־אילות לאנרגיה מתחדשת" – הכינוס הגדול בארץ של יזמים מקומיים בתחום, שהפך לבשורה המרכזית בעולם בנושא מהפכת ייצור החשמל הנדרשת מהאנושות, ככלי המרכזי לצמצום פליטות גזי החממה והמאבק במשבר האקלים.

ישראל שטופת השמש, שהציבה יעד של הפקת 10% מהחשמל מאנרגיות מתחדשות עד תחילת העשור הנוכחי, כבר הציבה יעד שמדבר על 30% עד 2030.

לצד הכוונות וההצהרות של הממשלה, בשטח היזמים נתקלים ברגולציה וביורוקרטיה, שהלכה למעשה תוקעות מקלות בגלגלי המעבר של ישראל לאנרגיה נקייה.

לפני שבועיים, בשימוע של רשות החשמל, הגוף האחראי על משק החשמל בישראל ושבו יושבים גם נציגי משרד האוצר, הוצע להשית מס על כל החברות שיקימו תחנות סולאריות או תחנות ייצור חשמל בדרום, כדי לממן את עלויות שדרוג תשתית החשמל הלאומית. נוסף על תשלום החיבור לרשת ההולכה או מתח עליון, הרשות מציעה להטיל תשלום חודשי למשך לא פחות מעשר שנים על יצרני החשמל הסולארי, וזה ייקבע לפי אזורי חיבור ולפי עלויות הרשת בכל אזור.

דורית בנט (צילום: נעה פרי)
דורית בנט (צילום: נעה פרי)

במשק חשמל מבוזר יש חשיבות למקסם ייצור חשמל בקרבה ובהתאמה לצריכה המקומית, על מנת לחסוך שינוע חשמל על פני מרחקים ארוכים. ועם זאת, בלחץ האוצר, רשות החשמל מתחפרת בעמדה ולפיה יש לקדם שדרוג של רשת חשמל יקרה כדי לשנע חשמל מהדרום למרכז בעלות של 2.6 מיליון שקל למגה־ואט, במקום לקדם ייצור מקומי ותעריפי אגירה, שיוזילו את עלות שדרוג הרשת הנדרש בלא פחות ממחצית.

מארגנת הכנס, שצפוי להימשך יומיים, היא החברה לאנרגיה מתחדשת אילת־אילות, חברה לתועלת הציבור המקדמת שימוש ופיתוח באנרגיות מתחדשות.

מנכ"לית החברה דורית בנט אומרת ל"מעריב": "הכוונה של רשות החשמל להטיל על יצרני אנרגיה מתחדשת את עלויות החיבור לרשת, למרות הצהרות בומבסטיות של הממשלה על חשיבות קידום הנושא, היא לא פחות מתמוהה. אזור אילת והערבה יכול כבר היום לספק לעצמו את תצרוכת החשמל 24/7 עם 500 מגה־ואט/שעה, ולמרות זאת המדינה מאפשרת כרגע ייצור  של 190 מגה־ואט בלבד, בטענה שאין מקום ברשת. במקום לאפשר לתושבי האזור לייצר את החשמל לעצמם וליהנות מתעריפים נמוכים, מבקשת המדינה להטיל 'מס' על יצרני החשמל הנקי בדרום כדי לממן הקמה של קווי חשמל ארוכים ויקרים למרכז. היא צריכה למסות את התחנות הגזיות במרכז על כך שהן משחררות CO2 לאטמוספירה".