החל ממרץ הקרוב כל פרוייקט בנייה חדש שיצא לדרך בישראל יחוייב בתקן בנייה ירוקה, הידידותית יותר לסביבה וחסכונית באנרגיה, תקן שב-17 השנים האחרונות הוא וולונטרי ורק כמה מאות בניינים בישראל נבנו לפיו. אלא שעל פי דוח חדש של המשרד להגנת הסביבה שיתפרסם היום (ראשון) ופרטיו נחשפים על ידינו, מגלה עד כמה התמונה בענף הבניין בשטח הפוכה מהמגמה אליה אמור הענף ללכת לקראת כניסתו של התקן.

דוח עתודות הבנייה הירוקה בישראל לשנת 2020 של המשרד להגנת הסביבה מצביע על ירידה משמעותית בתוכניות המחייבות בנייה ירוקה שאושרו בוועדות התכנון: 17% מכלל התוכניות, לעומת 40% ב-2019. נכון ל-2020 הסתיימה בנייתן של כ-14.4 אלף יחידות דיור בבניינים ירוקים בישראל, וכ-450 מבנים נמצאים בשלבי בנייה שונים וכוללים כ-15 אלף יחידות דיור נוספות.

במשרד להגנת הסביבה מעריכים כי הסבר אפשרי אחד לירידה נעוץ בעלייה במספרן הכולל של תוכניות הבנייה שאושרו על ידי ועדת התכנון בשנת 2020, והביאה לירידה בשיעורן היחסי של התוכניות שנקבעו כירוקות.

בנוסף, ייתכן כי הדבר קשור בשיבושים הכלליים שחלו בשנה זו (פרוץ משבר הקורונה) והשפיעו על עבודתן הסדירה של מוסדות התכנון וכן ייתכן כי מדובר ב"ירידה לצורך עלייה", כלומר: החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אשר התקבלה באותה שנה, לחייב את תקן הבנייה הירוקה באופן הדרגתי החל מ-1 במארס 2022, השפיעה באופן מצנן על ועדות התכנון בקביעת חובת בנייה ירוקה בהוראות התוכניות, ביודען כי הנושא חויב בתקנות וימומש בלאו הכי משנת 2022.

אדר רן אברהם, מנהל היחידה לבנייה ירוקה במשרד להגנת הסביבה, אומר: "המשרד פועל רבות על מנת להטמיע את תקן הבנייה הירוקה בכמה שיותר תוכניות בנייה בישראל. מגמת הירידה שנצפתה בשנת 2020 ממחישה כי בנייה ירוקה טרם הוטמעה לחלוטין בסטנדרט התכנון והבנייה הישראלי. בהתאם לתקנות שאישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה, החל מ-1 במארס 2022 יחויב תקן הבנייה הירוקה בהליך רישוי הבנייה בישראל ואנו מקווים שהמהלך יוביל לעלייה נרחבת ביישומה בישראל".