אנשי רשות הטבע והגנים חיברו משדר לגוזל עיטם לבן זנב, שגדל בגרעין הרבייה של הרשות, לקראת השבתו לטבע. המשדר המיוחד יסייע לנטר את תנועתו במרחב הפתוח לצורכי מחקר ומעקב אחר שלומו.

"אבן דרך ראשונה": הקמפיין המיוחד לעידוד לשמירה על הטבע

ברשות הטבע והגנים ציינו לא אחת כי המשדרים המותקנים על העופות הדורסים כחלק מממשק שמירת הטבע ופרויקט "פורשים כנף", המתקיים בשיתוף עם החברה להגנת הטבע וחברת החשמל, מסייעים לזהות תוך פרק זמן קצר מקרי הרעלה או פגיעה כלשהי בעופות הדורסים, ובכך לנסות ולהצילם או למנוע פגיעה נוספת בפרטים נוספים.

הגוזל בן החצי שנה גדל בגרעין הרבייה שמטפחת רשות הטבע והגנים בשמורת חי בר כרמל.

באחרונה, עם גדילתו, הועבר הגוזל לכלוב מיוחד, שקיים בשמורת הטבע החולה ומאפשר לו להסתגל לאזור המחיה המתאים לו ולהתנסות בשיחור מזון תחת עיניהם הפקוחות של אנשי הרשות.

עיטם לבן זנב, העוף הדורס הגדול ביותר בארץ, פרט לאוכלי פגרים, הינו טורף־העל באזורים של בתי גידול מימיים נרחבים. הוא צד יונקים, זוחלים, עופות ודגים, וניזון לעתים מזומנות מפגרים. בכך הוא מהווה גם אויב טבעי למינים שבהיעדר אויבים טבעיים עקב הכחדות הפכו לבעיה אקולוגית וחקלאית.

העיטמים לבני הזנב נכחדו בישראל בשנת 1957, בעקבות ייבוש אגם החולה והרעלות, כתוצאה משימוש בחומרים להדברת מכרסמים.

משנת 1996 השבת העיטמים בוצעה במסגרת פרויקט "פורשים כנף", שמטרתו אישוש וביסוס אוכלוסיות העופות הדורסים בישראל וכחלק מהמבצע, יותר מ־50 עיטמים צעירים ילידי גרעין הרבייה בארץ וגני חיות באירופה התאקלמו ושוחררו לטבע לאחר מכן. כיום ידוע על זכר אחד שנמצא בישראל, וזאת כמובן מעבר לגוזל שצפוי גם הוא להשתחרר לטבע הפתוח.