פריצת דרך משמעותית בחיפוש אחר אנרגיה נקייה וזולה. חוקרים בארצות הברית הצליחו לייצר אנרגיה גרעינית בעזרת היתוך קר. כך עולה מדיווחים בכלי התקשורת בארצות הברית. על פי הדיווחים, החוקרים במעבדת לורנס ליברמור בקליפורניה הצליחו להפיק בניסוי שערכו אנרגיה ברמה של 2.5 מגה ג'ול, 20% יותר מהאנרגיה שנדרשה לתהליך. הניסוי התבצע על ידי הפצצה של פלסמה באמצעות 192 קרני לייזר אל עבר אטומי המימן.

הנתונים מהניסוי עדיין לא סופיים ונמצאים בניתוח, ומהמעבדה נמסר כי "מידע ראשוני מצביע על כך שהניסוי היה מוצלחאולם תפוקה המדויקת עדיין נבדקת ועדיין איננו יכולים לקבוע אם עברנו את הרף הנדרש של רמת האנרגיה". משרד האנרגיה של הארצות הברית צפוי למסור הודעה בנושא בהמשך היום. 

אין זו הפעם הקראשונה שבה מתבצע ניסוי מוצלח בהיתוך קר. בחודש אוגוסט בשנה שעברה הודיעה מעבדת ליברמור על תוצאות ניסוי שנערך, ובו הופקה אנרגיה ברמה של 1.3 מגהג'ול, יותר מפי חמישה מ-250 הקילו ג'ול שנדרשו כדי לבצע את התהליך. אלא שהאנרגיה שהופקה לא עמדה ביעד שהציבו החוקרים, ונראה כי כעת הם הצליחו לעמוד במשימה, כד כדי כך שעוצמת האנרגיה שהופקה פגעה בחלק מהציוד במעבדה.  

חבר בית הנבחרים האמריקאי, דון בייר, שהקים את השדולה למען אנרגיית היתוך, אמר מוקדם יותר השנה כי "היתוך הוא הגביע הקדוש של שינוי האקלים ושל עתיד ללא פחמן. להיתוך יש את יותר יכולת להרים אנשים מעוני מכל רעיון שהומצא מאז האש".

מהו היתוך קר?

על פי מכון דוידסון לחינוך מדעי שבמכון ויצמן למדע, היתוך הוא התהליך שבו אטומים מחומר מסוים מתחברים זה לזה עד שנוצר אטום מחומר אחר. הדגומה החשובה והמפורסם ביותר היא ההיתוך של שני אטומי מימן לאטום הליום. כשאם בוחנים את המסה של אטומי המימן לעומת המסה של כל ההליום ושאר תוצרי ההיתוך, רואים כי המסה של התוצרים קטנה יותר. מובן שמאסה עצמה לא נעלמה – היא פשוט הפכה לאנרגיה, על פי המשוואה המפורסמת שניסח אלברט אינשטיין: E=MC2. ואת האנרגיה הזאת אפשר לרתום לצרכים שונים.

למעשה, היתוך הוא מקור האנרגיה של השמש שלנו, שבליבתה מתבצע היתוך של אטומי מימן. לא רק שבתהליך ההיתוך נפלטת אנרגיה רבה, אלא יש לו שני יתרונות חשובים לעומת התהליך ההפוך של הביקוע הגרעיני, שבו מייצרים כיום אנרגיה בכורים גרעיניים.

היתרון של אנרגיה גרעינית הנוצרת באמצעות היתוך קר הוא שהיא אינה רדיואקטיבית והיא גם לא מייצרת פחמן - מה שהופך אותה לכאורה לאנרגיה ירוקה המושלמת. בנוסף, היא מאפשרת ייצור כמות עצומה של אנרגיה מכמות קטנה של מימן.