"הכול התחיל מאמא שלי”, מספר איש הציפורים ומנכ”ל החברה להגנת הטבע לשעבר, האורניתולוג פרופ’ יוסי לשם. “כחיפאים היא הייתה לוקחת אותי ואת אחי לטיולים רגליים על הכרמל ונטעה בנו את האהבה לטבע. בטיולים ההם החלה האהבה שלי לציפורים. מתוך רצון לעוף כמותן, חלום הילדות שלי היה להיות טייס בחיל האוויר. החלום התנפץ בהיותי תלמיד שביעית, כשהתברר שאני לוקה בראייתי וזקוק למשקפיים.

לא יכולתי להתקבל לקורס טיס. הפיצוי לימים היה כאשר כחוקר צמוד לטייס צברתי 2,300 שעות טיסה בדאון ממונע, וזה היה כיף לא נורמלי לדאות כנף אל כנף עם ציפורים”.

לאחרונה יצא ספרו של לשם, “50 שנות צפרות בישראל” (הוצאת ידיעות ספרים והחברה להגנת הטבע), והוא יהווה חלק מיום העיון השנתי ה־43 לצפרות, שייערך ביום שני הקרוב באוניברסיטת תל אביב. “הציפורים הן הווייז המקורי”, הוא אומר. “בהרבה נושאים יכולות הציפורים הרבה יותר טובות משלנו, כולל יכולת הניווט. עלתה על כולן חסידה שקראנו לה ‘פרינססה’.

פלמינגו חורפים (צילום: יוסי אשבול)
פלמינגו חורפים (צילום: יוסי אשבול)

עם משדר קטן שהצמדנו לה, עקבנו אחריה 13 שנה וגילינו שהיא הייתה ממריאה מאותו עץ בכפר קטן בגרמניה ונודדת דרך ישראל לאותו עץ בקייפטאון בדרום אפריקה. כל פעם היא הייתה עוברת מחדש בדיוק באותו מסלול, 11 אלף קילומטר כל כיוון. ידוע גם על הציפור שחפית הקוטב, שנודדת כל שנה מהקוטב הצפוני לקוטב הדרומי תוך הקפת כדור הארץ.

בדרך כלל זה לוקח לה שלושה שבועות כדי לעבור 78 אלף קילומטר במהירות של 50 קמ”ש. אם ניקח בחשבון שהשחפית הזאת חיה בממוצע 20 שנה, נגלה שהיא עושה מיליון קילומטרים וחצי בלי אוברול ובלי טיפול עשרת אלפים”.

מהי חשיבות הציפורים?
“קודם כל ציפורים הן משהו שמרומם את הנפש בצבעוניות שלהן ובשירה שלהן, ולא במקרה כתבו עליהן כל כך הרבה שירים. כמו כן, יש להן תפקיד חשוב בשרשרת המזון, והן מחסלות רבים מהמזיקים. הן נבראו ביום הרביעי לבריאת העולם, ולא מעטות מהן מוזכרות בתנ”ך, כולל נשר, חסידה, סיס, איה, דיה, תור, יונה, זמיר, עגור, רחם, שלָו, עורב, לילית, דוכיפת, תנשמת ושחף”.

עיט ניצי (צילום: הדורם שיריחי)
עיט ניצי (צילום: הדורם שיריחי)

עיניים כתומות
לדברי לשם, יש בארץ 560 מיני ציפורים, שמתוכן הוא מזהה לפחות 400. על פי ההערכות, בסך הכל עוברות דרך ישראל כמיליארד מהן מדי שנה. “בתחום הצפרות אנחנו אימפריה וגן עדן לצפרים”, אומר לשם. “יחד עם זאת, מבחינת חיל האוויר, ריבוי הציפורים במדינה מהווה סיוט. ב־2003 כידוע מסוק הרמטכ”ל דאז משה יעלון עבר נחיתת חירום, לאחר שהתנגש בעגור.

תחילה חששו שלעבר המסוק נורה טיל עד שבנחיתה התגלתה הציפור דבוקה לשמשת המסוק. שלושה מטייסי חיל האוויר נספו לאורך השנים בהתנגשויות עם ציפורים. מצד שני, גם הציפורים נפגעות מחומרי הדברה, מקווי חשמל, ממטיילים וגם ממסוקי חיל האוויר, שטסים קרוב לקנים שלהן”.

קיץ 1968, יוסי בן 21, ועל כתפו אוח מדברי שבו טיפל לאחר שנפגע מכלי רכב צבאי ליד תעלת סואץ  (צילום: פרטי)
קיץ 1968, יוסי בן 21, ועל כתפו אוח מדברי שבו טיפל לאחר שנפגע מכלי רכב צבאי ליד תעלת סואץ (צילום: פרטי)

האם הנשר נחשב בצדק כמלך העופות?
“לנשר יש מוטת כנפיים של שני מטרים וחצי, והוא נחשב לדואה האולטימטיבי, כשהוא מסוגל לעוף בשמיים בלי להניד כנף. כמו כן, בשל אכילת פגרים יש המכנים אותו הסניטר של הטבע, אבל לא שפר גורלו בארץ. מכאלף נשרים שנמנו עם הקמת המדינה, אוכלוסיית הנשרים בישראל הצטמקה ל־42 בלבד. הציפור שנראית על תווית בירה ‘נשר’ היא בכלל עיט. כמה שהעירו לבעלי המפעל המייצר, זה לא עזר והם התעקשו להנציח את הטעות”.

מה אתה יכול לספר על העוף הדורס הנדיר פרס, שנשיא המדינה לשעבר שמעון פרס ז”ל עברת על פיו את שמו מפרסקי?
“הפרס נעלם כליל מנופה של הארץ. לפני 40 שנה נצפה זוג הפרסים האחרון בנחל משמר במדבר יהודה. שמעון פרס לא במקרה היה ידוע באהדתו לציפורים, אולי בשל שמו”.

מדוע נבחרה הדוכיפת כציפור הלאומית?
“הדוכיפת, ציפור יציבה, הנמצאת כאן כל השנה, נבחרה בזכות הופעתה היפה ובזכות קולה, גם בזכות אזכורה בתנ”ך כציפור ששלמה המלך דיבר באמצעותה עם החיות. סיפור אחר מן האגדה, המתקשר אל הדוכיפת, מספר שכאשר אסור היה לערב ברזל בבניית בית המקדש, היא הביאה לשלמה המלך תולעת שנקראה שמיר ויכלה לחתוך אבנים. לדוכיפת יש בלוטת סירחון בבסיס הזנב ואיתה היא שמרה על השמיר. היא מפעילה אותה רק כשהיא מרגישה סכנה”.

לשם, לבית לפלהולץ, בוגר ישיבת נחלים, שירת כקצין בתותחנים ועבר עם הזמן הסבה לחיל האוויר. עד היום, בגיל 75, הוא משרת בחיל כסגן אלוף במילואים. “הביאו אותי כדי לנהל את הפרויקט למניעת תאונות אוויריות בין ציפורים לבין מטוסי החיל”, הוא מספר.

שקנאים (צילום: תומס קרומנקר)
שקנאים (צילום: תומס קרומנקר)

לאחר שירותו הצבאי הסדיר, למד באוניברסיטה העברית ביולוגיה לתואר ראשון. למחייתו עבד באוניברסיטה כעוזר למפחלץ ציפורים. כשהוא נשאל אם עיסוק זה לא עמד בסתירה לאהבת הציפורים שלו, הוא אומר: “לא הייתה שום סתירה. חס וחלילה לא הרגנו ציפורים, אלא הביאו לנו אותן מתות ממילא”.

לתואר שני הוא למד באוניברסיטת תל אביב אצל פרופ’ היינריך מנדלסון, מי שנחשב כאורים ותומים בתחום הזואולוגיה בארץ. “צילמתי בסרטבה שבבקעה ציפור שנראתה לי כלילית מדבר, אבל העיניים שלה היו בצבע כתום, משהו שלא נראה כמותו. כשהבאתי את הצילומים לפרופסור, הוא התרגש כמו ילד קטן. ‘אתה הראשון בעולם שצילם לילית עם עיניים כתומות’, הוא אמר בהתרגשות. ‘צריך לפרסם את זה בכתב עת מדעי”.

דורות של צפרים
סיפור מסעיר אחר היה ההשתלשלות של לשם אל קן של עקב עיטי בנחל דולב, ליד רמאללה. “שלחו אותי אל יגאל סלע, מומחה לעופות דורסים”, הוא משחזר. ‘יש לך ניסיון בלהשתלשל בחבל למצוקים?’, הוא שאל אותי. בהתלהבות חסרת אחריות נקשרתי לחבל בפזיזות, שהיום לא הייתי מעז לחזור עליה. הסיכון השתלם. שלושת הגוזלים שצילמתי שם נראו כמשהו שלא מהעולם הזה. בקן שלהם הרגשתי כאילו התגלתה לי השכינה”.

במקביל הדריך בבית ספר שדה הר גילה. כמו כן, הקים בירושלים חוג צפרות לנוער. “הפריע לי שלא היה חוג כזה בעיר שיש בה הרבה ציפורים”, הוא נזכר. “איך מממנים דבר כזה? הביאו אותי לראש העיר, טדי קולק. כשהוא שמע בשביל מה באתי, אמר לי: ‘שמע, ידידי הצעיר, ירושלים זה היסטוריה וארכיאולוגיה, לא ציפורים’. תיקנתי אותו: ‘אדוני ראש העיר, יש לך גן עדן לציפורים’. הוא שאל אותי: ‘מה אתה רוצה ממני?’. ביקשתי ממנו 60 אלף לירות, אין לי מושג מאיפה יצא לי הסכום הזה. ‘קיבלת!’, הוא סגר עניין, ומאז עברו דורות של צפרים בחוג הזה”.

כל אנשי הציבור היו להוטים לעזור?
“יש ויש. כשפניתי לשר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג’ וביקשתי ממנו סיוע לפרויקט תנשמות שיש לי עם הירדנים, הוא לא הבין מה רציתי ממנו, אבל גילה רוח ספורטיבית ויצא איתי לשטח, בקיבוץ שדה אליהו, שם מתנהל הפרויקט. ברגע שהוא אחז בתנשמת, השר נדלק לגמרי ונתן את כל המימון שהיה דרוש, הגם שאצל המוסלמים יש אמונה שהתנשמת מביאה מזל רע”.

הפרויקט הזה הביא את לשם למפגש בן שעה בוותיקן עם האפיפיור פרנציסקוס, בעל המודעות לשימור כדור הארץ. “זאת הייתה חוויית חיים יוצאת מהכלל”, מציין לשם. “אם יונת השלום נכשלה, התנשמת החליפה אותה. עם זאת, אני לא עד כדי כך תמים להאמין שהשלום כבר מחכה לנו מעבר לדלת”.

פרס דואה מעל המצדה (צילום: מרטין ריניק)
פרס דואה מעל המצדה (צילום: מרטין ריניק)

כמו כן, לאורך הקריירה הקים לשם את המרכז לצפרות בלטרון והיה מנכ”ל החברה להגנת הטבע חובש הכיפה הראשון, שכיהן בשנים 1991 עד 1995. בתפקידו ניהל מאבק גדול נגד הקמת משדרים של “קול אמריקה” בערבה, “לאחר שפחדנו שזה ישפיע על יכולת הניווט של הציפורים”, כדבריו. “יש הרבה על מה להיאבק, בפרט כשהעונשים על פגיעה בטבע הם קלים מדי”, הוא סבור. כיום לשם הוא אב לחמישה וסב לשמונה. “זכיתי לכך שהעבודה שלי היא גם ההובי שלי”, הוא אומר. “בסך הכל אני אדם מאושר”.