ארגון ישראל נגד משלוחים חיים, המלווה ומתעד בעשור האחרון את אוניות בעלי החיים המיובאים לשחיטה בישראל בתנאי צפיפות וזוהמה, מסכם את שנת 2022, כאשר על פי הנתונים עולה כי מתחילת השנה יובאו 925,440 בעלי חיים לשחיטה למאכל בישראל ב־150 אוניות. מדובר בעלייה של 8% ביחס לשנה שעברה, ובשיא חדש.

"מדובר בעליה של למעלה מ־500% בתוך עשור, נתון שמעקר מתוכן גם את הטיעון השקרי של משרד החקלאות על הצורך לספק את צורכי המזון לשוק המקומי בהתאם לגידול היחסי באוכלוסייה", אומרים בארגון. מהנתונים שהגיעו לידי "מעריב" עולה כי רק השנה הגיעו לשחיטה בישראל 643,972 טלאים ו־281,468 עגלים באוניות שלחלוטין אינן עומדות בקריטריונים של חוק צער בעלי חיים, שעל אכיפתו מופקד משרד החקלאות.

עוד מדווחים בארגון כי בשנה האחרונה נחשפו שבעה מקרים של פליטת גופות בעלי חיים מהמשלוחים דרך חופי הים. "לנוכח העובדה כי אין גוף בישראל שמרכז את תופעת פליטת הגופות, ניתן רק לשער על בסיס שנים קודמות כי מדובר במספרים גבוהים בהרבה". השנה התפרצה מחלת הפה והטלפיים ביותר מ־80 משקים, כאשר אל רבים מהם מגיעים בעלי החיים מהמשלוחים החיים.

בשיחה עם "מעריב" מדגישים בארגון ישראל נגד משלוחים חיים: "כבר שנים אנחנו מתעדים וחושפים את הזוועה וההתעללות בפרקטיקת המשלוחים, שכיום מתנהלת במדינות עולם שלישי ובישראל. דווקא בשנה שמדינות מתקדמות כמו גרמניה וניו זילנד מודיעות על עצירה מוחלטת של משלוחים חיים, בישראל - במקום לעצור את הטירוף הזה, אנחנו רואים עלייה נוספת במספרים. אנו קוראים לכנסת, לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן ולשר החקלאות אבי דיכטר להפסיק מיידית עם תעודת העניות הזו למדינה".

באוגוסט 2016 השיק שר החקלאות דאז, אורי אריאל, יוזמה מהפכנית לביטול הדרגתי של המשלוחים החיים ויבוא בקר מצונן שנשחט כבר בבתי המטבחיים של מדינות המקור כדי למנוע את הסבל הבלתי נתפס של בעלי החיים במסעותיהם הארוכים בים. כבר אז משרד הבריאות יישר קו עם הארכת חיי המדף שנדרשה ליישום הרפורמה, אבל יבואני המקנה, אנשי עסקים שאינם מייצגים את החקלאות המקומית, הצליחו לכופף את ידי האחראים להחלטה, ולמעשה בשבע השנים האחרונות אותה רפורמה רוקנה מכל תוכן.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה כי "המשרד מגדיר את תנאי היבוא באוניות ובודק את מצב בעלי החיים. השוק המקומי והבשר המצונן המיובא אינם עונים על הביקוש, אבל אנו רואים חשיבות רבה בשמירה על רווחתם של בעלי החיים, ולכן במקביל פועל המשרד למציאת חלופות ליבוא בקר, בין היתר באמצעות השקעה במחקר לחלבון אלטרנטיבי, פתיחת יבוא בשר טרי ממדינות רבות ככל הניתן לאחר אישורן הווטרינרי וקידום יבוא הבשר המצונן".