"ריבונות ומשילות זה כאן במשרד להגנת הסביבה", אמרה אתמול השרה החדשה עידית סילמן, בהופעה ראשונה בכנס סביבה 2050. במהלך דבריה פרשה את השקפת עולמה בתחום. "השלכות הפסולת הלא חוקיות זאת אחת הדוגמאות לעבריינות סביבתית, שלצערי נפוצה גם בתחומים נוספים. בכוונתי לקדם חוק פסולת בניין‎‎", אמרה השרה.

סילמן, שנסיבות מינויה כשרה בממשלת נתניהו שנויות במחלוקת לאור פרישתה מממשלת השינוי וההתחייבות שקיבלה לכהן כשרה, מינתה השבוע את גיא סמט למנכ"ל המשרד. היא מתכוונת בכל כוחה להיכנס לתפקיד שבו שימשו בעבר פוליטיקאים כמו יוסי שריד, ולהכניס בו תוכן.
לדברי סילמן, "עבריינות סביבתית נפוצה גם בתחומים כמו מטמנות בלתי חוקיות, גריטת רכבים פיראטית, מחצבות לא חוקיות, שריפת פסולת חקלאית והשלכת פסולת בניין. אעשה את זה, בין היתר, על ידי שמירת שרשרת האכיפה במשרד".

השרה הוסיפה: "המשרד גיבש פעמים רבות מדיניות פסולת, במטרה לצמצם באופן משמעותי את הטמנת ופשיעת הפסולת. עכשיו, ברור לכולם שמה שחסר זה עשייה בשטח ויישום של הדברים הנכונים והרלוונטיים, מתוך אסטרטגיות שכבר גובשו גם באמצעות המשטרה הירוקה ויכולות הגשת תביעות. אחת הראיות הבולטות לכך היא המחסור במתקני קצה. הגיע הזמן בקדנציה הזאת למעשים וליישום. בכוונתי לקדם מכרזים בתחום יחד עם החשב הכללי באוצר ובאגף התקציבים".

השרה גם מתכוונת להעמיק משמעותית את שיתוף הפעולה עם השלטון המקומי והרשויות המקומיות. על משבר האקלים הוסיפה: "מדובר בחלק מהמציאות היומיומית שלנו והיא קשורה באופן הדוק גם לרשויות המקומיות. בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר גלי חום קיצוניים, אירועי שריפות, עלייה באירועי בצורת, ומגמות אלו צפויות להחריף. בכוונתי לקדם ולהביא לאישור הכנסת את חוק האקלים. היום אנחנו מבינים שהאתגרים הסביבתיים שלנו הם חלק ממשבר גלובלי. שינוי האקלים אינו דאגה מופשטת ורחוקה מהעין, אלא מציאות קיימת ומאיימת".

בתחום החינוך הסביבתי התחייבה השרה "להמשיך, לחזק ולשמור על שיתופי פעולה עם ארגוני הסביבה, לקדם באופן זה את מורשת ישראל ואהבת הארץ. בני דור ה־Z מעורבים בתחומי הצדק האקלימי ואיכות הסביבה. תפקידנו לתמוך ולהוות עוגן עבורם. אני בונה על הנוער שלנו".