עמותת צלול המליצה היום (שלישי) לוועדת הכספים בכנסת שלא להאריך החיסיון לחברת קצא"א, זאת מאחר ועלו טענות מצד איגוד ערים אשקלון וגופים סביבתיים כי למרות שהחיסיון אינו חל על נושאי איכות הסביבה, בעת אירועים החברה אינה חושפת מידע הנוגע לסוגיה זו. בחברה טענו מנגד לחשיפה מלאה בכל הנוגע לנתוני איכות סביבה.

הארכת החיסיון הגיעה על רקע עליה של מיליוני טון בהיקף שינוע הנפט דרך אשקלון ומפרץ אילת. מאמצע שנות ה-90 עד שנת 2020 בנמל קצא"א באילת עברו בממוצע כשני מכליות בשנה (כחצי מיליון טון). לפני שנתיים עלתה כמות שינוע הנפט באילת עד כדי 11 מכליות בשנת 2022. 

במשרד להגנת הסביבה ובארגוני הסביבה טוענים: "הגדלת שינוע נפט של קצא"א בנתיב זה פוגעת ומסכנת את שונית האלמוגים הנדירה של מפרץ אילת, את שמורות טבע בנגב והערבה, חופי הרחצה בים התיכון, אילת וסיני, מתקני ההתפלה, התיירות, מקור הפרנסה והבריאות של רבבות משפחות באילת ואשקלון. לכן היקף הרווח או ההפסד הכספי הכולל (המאזן) של חברת קצא"א צריך להיות גלוי לציבור כבכל חברה ממשלתית".

מעמותת צלול נמסר: "בעוד קצא"א הקודמת (קו צינור אילת אשקלון) היתה חברה המשותפת לישראל ולאיראן, ולכן פעלה כאמור תחת חסיון. קצא"א החדשה הוקמה כחברה ממשלתית לכל דבר, שאינה קשורה לאיראן ולכן אין שום סיבה לחסיון זה, ואין בהסרתו שום חשש לפגיעה בביטחון המדינה".

בארגון אדם, טבע ודין מסרו: "ראשית יש לבחון את הצורך בהמשך הטלת חיסיון, ולו חלקי, על פעילות חברת קו צינור אילת-אשקלון, שכן על פני הדברים ניזקו של חיסיון זה עולה על תועלתו. ואולם, גם אם ימצא כי מוצדק להטיל חיסיון על היבטים מסויימים של פעילות קצא"א, הרי שוודאי אין זה מוצדק או סביר להמשיך בחיסיון הגורף הנוכחי, ויש לקבוע כי כל הנוגע לפעילות קצא"א לא יהיה סודי, אלא אם תקבע ועדת החוץ והביטחון כי ענין מסוים בפעילות החברה כן מצדיק הטלת חיסיון בהתייחס אליו בלבד".

עו"ד אסף בן לוי, יועץ משפטי בחברה להגנת הטבע, אמר: "בגלל שקצא"א היא חברה ממשלתית, בעלת פוטנציאל גבוה, לגרימת נזק סביבתי, בייחוד לאור אירועי העבר, שבהם היא הייתה מעורבת, לציבור יש את הזכות המלאה, לקבל את המידע ולדעת את הפרטים, על פעילותה של החברה, בתחומים שיש להם השפעה, על איכות חייהם של האזרחים".