מחקר חדש, שבחן את הגלים הסיסמיים שנגרמו מרעידות אדמה חזקות, מעריך כי לכדור הארץ יש שכבה פנימית חמישית, וכי במרכז הליבה יש "כדור מתכת" עצום בגודל של יותר מ־600 ק"מ. צוות מדענים מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה בקנברה חקר את המבנה הפנימי ביותר של כוכב הלכת שלנו באמצעות מדידות של גלים סיסמיים שנגרמו בשל רעידות אדמה בעוצמה 6.0 ומעלה.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הם זיהו כי כאשר הגלים נעים דרך ליבת כדור הארץ הם נחלשים בהדרגה. לפי המחקר, שפורסם בכתב העת "נייצ'ר קומיוניקיישן", גלים שעברו בחלק הפנימי ביותר של הליבה האטו בכיוון אחד, בעוד שגלים שעברו בשכבה החיצונית האטו בכיוון אחר. בשל כך, מעריכים כי בתוך כדור הארץ יש שכבה חמישית, הפנימית ביותר, בנוסף לשכבות הקיימות של קרום כדור הארץ, מעטפת כדור הארץ, גלעין חיצוני וגלעין פנימי, וכי מדובר בכדור מתכת בגודל של כ־650 ק"מ שהשכבה החיצונית שלו עשויה סגסוגת של ברזל־ניקל.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

לפי ד"ר תאן־סון פאם, עמית פוסט דוקטורט שהיה ממחברי המחקר, הממצאים מחזקים את ההיפותזה שהועלתה לפני כ־20 שנה בדבר קיומה של ליבה פנימית יותר.

הגיאופיזיקאי חרבויה טקלצ'יץ', שגם היה שותף לכתיבת המחקר, הסביר שהבנת החלק הפנימי של כוכב הלכת יכולה לגלות פרטים חדשים על התפתחותו. "הליבה הפנימית היא כמו קפסולת זמן - רישום מאובן שמשמש כשער לאירועי העבר של הכוכב, אירועים שהתרחשו מאות מיליוני עד מיליארדי שנים לאחור".