הויכוח על מה יותר מזיק לבריאות האדם - שומן או סוכר, נמשך במשך שנים רבות. במשך השנים נעשו מחקרים רבים, אך כעת, מחקר חדש הגיע למסקנה הבאה: תזונה דלת שומן היא הטובה ביותר. בסוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21, שומן היה קשור באופן שגרתי למחלות לב וכולסטרול גבוה, אך מחקרים עדכניים מצביעים על כך שפחמימות אשר הופכות לסוכרים בגוף הן גם אויב לא קטן לבריאות. 

המחקר האחרון אישר כי הוא שם קץ למחלוקת המתמשכת, שכן חוקרים גילו שתזונה דלת שומן יכולה להפחית את הסיכון למוות מדי שנה בעד 34%, בעוד שדיאטות דלות פחמימות מגדילות את הסיכון למוות בעד 38%. במחקר הצביעו על החשיבות של שמירה על תזונה בריאה עם פחות שומנים רוויים, על מנת למנוע מקרי מוות, במיוחד בקרב אנשים בגיל העמידה וקשישים. במחקר, כל התוצאות של דיאטה דלת שומן היו קשורות לתמותה כללית מופחתת, מה שמצביע על יתרונות בריאותיים יוצאי דופן של הפחתת שומן בתזונה לבריאות שוב.

יש לך הרבה זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פחמימות, לחם (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
פחמימות, לחם (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

דיאטה ומחלות כרוניות

חוקרים מאוניברסיטת הרווארד בקיימברידג', מסצ'וסטס ואוניברסיטת טולאן בניו אורלינס, לואיזיאנה, יחד עם מדענים סינים, אספו נתונים החל משנות התשעים על 371,159 אמריקאים, בני 50 עד 71 בתחילת המחקר. באמצעות מחקר התזונה והבריאות של NIH-AARP, סקר משנת 1995 החל למדוד קשרים בין תזונה ומחלות כרוניות בקרב מבוגרים, הם חיפשו קשרים בין תזונה לאריכות ימים. בסקר נשאלו המשתתפים באיזו תדירות הם אכלו 124 מזונות שונים, ובאמצעות המידע חישבו החוקרים באיזו תדירות אדם אכל פחמימות ושומנים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

המשתתפים חולקו לקבוצות, כאשר 20% מאלה שאכלו את הכמות הפחותה של פחמימות הוכנסו לקבוצת ביקורת, לעומת 20% שהתזונה שלהם הכילה הכי הרבה פחמימות. לאחר מכן, הם סווגו כאוכלים תזונה דלת שומן או דלת פחמימות כ"בריאה" או "לא בריאה", על סמך האם הם קיבלו מזון ממקורות באיכות גבוהה או "נמוכה". לדוגמה, מי שמקפיד על דיאטה דלת שומן ואוכל הרבה בשר וירקות רזים, יהיה בדיאטה "בריאה", בעוד מי שאוכל סוכרים מזוקקים ומזון מעובד ייחשב לבעל תזונה "לא בריאה".

מוות בטרם עת

בתוצאות המחקר, נמצא כי לאנשים שאכלו דיאטה דלת שומן, בין אם בריאה ובין אם לא, הייתה סבירות מופחתת משמעותית למוות בטרם עת מסיבות בריאותיות - בהשוואה לאנשים שאכלו דיאטה עתירת שומן. הסיכון ירד ב-21% אצל אנשים שאכלו כל דיאטה דלת שומן, ואלו שאכלו דיאטה "לא בריאה" ודלת שומן, עדיין היו בסיכון נמוך ב-8% למוות מסיבות בריאותיות מאשר אלו שאכלו תזונה לא בריאה ועתירת שומן.